مدل برلو
شش وجهی: منبع، رمزگردانی، پیام،مجرای ارتباطی، کشف رمز،گیرنده
مدل بیکر و ربموند
پنج وجهی: منبع پیام ، به رمز درآوردن، کانال ارتباطی، از رمز خارج کردن پیام، گیرنده پیام
منبع: ( قاسمی ، ۱۳۸۲ : ۲۷۸ )
در همین ارتباط نمودار۵-۲ جایگاه و اهمیت ارتباطات و فرایند آن و ارتباط آن با فرایند بازاریابی را نشان می دهد .
فرایند بازاریابی
فرایند ارتباطات
منبع شرکت
پیام محصول
کانال توزیع
پارانزیت رقابت
دریافت کننده مشتری
بازخور اطلاعات ناشی از فروش خدمات مشتری و تحقیق بازار
نمودار ۵-۲: جایگاه و اهمیت ارتباطاات و فرایند آن با فرایند بازاریابی
(DUNCAN & MORIARTY, 1998)
۴-۱-۲- ارتباطات بازاریابی[۷۴] و ابزارهای ارتباطی[۷۵]
۱-۴-۱-۲- ارتباطات بازاریابی:
امروزه بازاریابی، ارتباطات و ارتباطات، بازاریابی است و این دو از یکدیگر جدائی ناپذیرند.( Schultz et al,1993:45-46) . بنابراین در هر یک از مراحل فرایند بازاریابی حتی تا نقطه فروش و پس از آن ارتباطات به صورت فطری و ذاتی در بازاریابی وجود دارد چرا که عملیات بازاریابی کاری است که از مجرای اطلاعاتی بین مصرف کننده، مشتری و مردم یا بازاریاب رابطه برقرار می سازد. (رابین برن و همکاران، ۱۳۸۳) بازاریابی به عنوان فرایند ارتباطی بین منافع یک سازمان با نیازهای مشتریان تعریف شده است بنابراین بیشتر فرایند بازاریابی شامل فعالیت های ارتباطاتی است. با این حال، با وجود نظر برخی از صاحب نظران مبنی بر آنکه بازاریابی خیلی عمومی تر از ارتباطات است با ترکیب ارتباطات و بازاریابی، ارتباطات بازاریابی را خواهی داشت که مجموعه ای از تمام عناصری را که در آمیخته بازاریابی تبادلات را از طریق تعیین مفهومی مشترک با مشتریان تسهیل می کند نشان می دهد. (Shimp ,1993) به عبارت دیگر ارتباطات بازاریابی فرآیندی است که بوسیله آن بازاریاب می تواند مجموعه مناسبی از محرک های ارتباطاتی را برای برانگیختن مجموعه دلخواهی از پاسخ ها (از سوی مخاطب هدف خاصی) پدید آورد و عرضه کند..( Kitchen et al ,2004) همچنین ارتباطات بازاریابی را می توان شامل تمامی عناصر آمیخته بازاریابی دانست که معانی را بوجود می آورد و ارزش را به مشتریان و ذی نفعان منتقل می سازد. ( Keegan et al;1992:632)ولز بارنت و موریاتی ارتباطات بازاریابی را به صورت مکانیسمی برای انتقال اطلاعات به مصرف کننده تعریف کرده اند و کار ارتباطات بازاریابی را وسیله ای می داند که بواسطه آن شرکتها سعی می کنند تا مصرف کنندگان را به طور مستقیم یا غیر مستقیم درباره برندهایی که می فروشند آگاه، ترغیب، تحریک یا یادآوری کنند و کاتلرو آرمسترانگ ارتباطات بازاریابی را فعالیتهایی که مزیت های محصول را بیان می کنند و مشتریان هدف را به خرید آن نرعیب می کنند، عنوان می کند. Gabrielssen and Johansson ,2002:1)). دانکن نیز ارتباطات بازاریابی را واژه مشترکی برای همه انواع مختلف پیام های برنامه ریزی شده ای که برای ایجاد یک برند به کار می روند تعریف می کند و بنابراین انتقال پیام فعالیت اصلی ارتباطات بازاریابی است. Duncan,2005:7) ) بطور کلی موضوع ارتباطات بازاریابی به این است که پیام های برند چگونه ایجاد، رسانده، اداره و ارزیابی شوند. پیام های برند تمامی اطلاعات و تجربیاتی هستند برای آنکه چگونه مشتریان و سایر ذی نفعان یک برند را درک کنند . هدف کلی تمامی ارتباطات بازاریابی و تمامی فعالیت های بازاریابی خلق برند است که ایجاد آگاهی درباره نام تجاری تنها بخشی از آن می باشد. (همان).
جدول ۶-۲ خلاصه ای از تعاریف ارتباطات بازاریابی
ردیف
محقق
تعریف ارتباطات بازاریابی
۱
کیکان و همکاران،
ارتباطات بازاریابی را می توان شامل تمامی عناصر آمیخته بازاریابی دانست که معانی را بوجود می آورد و ارزش را به مشتریان و ذی نفعان منتقل می سازد.
۲
تسن و شپ
مجموعه ای از تمام عناصری را که در آمیخته بازاریابی تبادلات را از طریق تعیین مفهومی مشترک با مشتریان تسهیل می کند نشان می دهد.
۳
ولز بارنت و موریاتی
ارتباطات بازاریابی را به صورت مکانیسمی برای انتقال اطلاعات به مصرف کننده تعریف کرده اند.
۴