متغیرها برحسب نقشی که در تحقیق به عهده دارند به دودسته مستقل[120] و وابسته[121] تقسیم میشوند. متغیر مستقل که به آن علت مفروض، درونداد، پیشآیند، محرک و پیشفرض، عامل و پیشبین نیز میگویند، متغیری است که توسط محقق اندازه گیری، دستکاری یا انتخاب می شود تا اثر یا ارتباط آن با متغیر دیگری معین شود. متغیر وابسته که به آن معلول، برونداد، ملاک، پاسخ و نتیجه نیز میگویند، متغیری است که تغییرات آن تحت تأثیر متغیر مستقل است و بر اساس اندازه گیری و دستکاری متغیر مستقل، اندازه گیری و مورد مشاهده قرار میگیرد (حسنزاده، 1389، صص 40-39).
در این تحقیق، رفتار سازمانی مثبتگرا بهعنوان متغیر مستقل مورد بررسی و سنجش قرار میگیرد که شامل چهار مؤلفه امیدواری، خودکارآمدی، خوشبینی و تابآوری است. سکوت سازمانی بهعنوان متغیر وابسته است که شامل دو مؤلفه سکوت مطیع و سکوت خاموش میباشد. برای ارزیابی هرکدام از این ابعاد، از ابزار پرسشنامه استفاده شده است که بر اساس مقیاس لیکرت، نمره هرکدام از این ابعاد و درنهایت، نمره هرکدام از متغیرها مشخص خواهند شد.
-
-
- روشهای موردنظر برای تجزیهوتحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها
-
استفاده از روشهای آماری با توجه به نوع و روش تحقیق و هدف محقق متفاوت است و از روشهای ساده و اولیه آماری تا روشهای پیچیده را شامل می شود. نوع مقیاس اندازه گیری نیز در انتخاب روش آماری مناسب تأثیر دارد. استفاده از روشهای آماری به دو شکل توصیفی و استنباطی انجام میگیرد (حافظنیا، 1384، ص 236).
3-10-1) تجزیهوتحلیل با بهره گرفتن از آمار توصیفی
آمار توصیفی را عمدتاً مفاهیمی از قبیل جدول توزیع فراوانی و نسبتهای توزیع، نمایش هندسی و تصویری توزیع اندازه های گرایش به مرکز، اندازه های پراکندگی و نظایر آن تشکیل میدهد. آمار توصیفی برای تبیین وضعیت پدیده یا مسئله یا موضوع موردمطالعه مورد استفاده قرار میگیرد یا درواقع ویژگیهای موضوع موردمطالعه به زبان آمار تصویرسازی و توصیف میگردد (حافظنیا، 1384، صص 237-236).
3-10-2) تجزیهوتحلیل با بهره گرفتن از آمار استنباطی
در تحلیلهای آمار استنباطی همواره نظر بر این است که نتایج حاصل از مطالعه گروه کوچکی به نام نمونه چگونه به گروه بزرگتری به نام جامعه تعمیم داده شود. در این قسمت مباحثی چون همبستگی و تست مورد بررسی و اشاره قرار میگیرد (حافظنیا، 1384، ص 242).
تکنیکهای آماریای که اغلب برای سنجش و آزمون ارتباط میان متغیرهای گوناگون مورد استفاده قرار میگیرند عمدتاً در میان یکی از دودسته آزمون زیر قرار میگیرند:
- تحلیل رگرسیون[122]
- تحلیل همبستگی[123]
تحلیل همبستگی آزمونی است که عموماً بهمنظور سنجش جهت و شدت[124] ارتباط میان متغیرها مورد استفاده قرار میگیرد؛ اما تحلیل رگرسیون بهمنظور کشف نحوه یا شیوه ارتباط میان متغیرها مورد استفاده قرار میگیرد. تحلیل رگرسیون این امکان را فراهم می کند تا پژوهشگر با تخمین اندازه یک متغیر بتواند اندازه متغیرهایی که با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و یا بر یکدیگر تأثیر میگذارند را تشخیص دهد؛ اما تحلیل همبستگی می تواند پژوهشگر را جهت تشخیص شدت یا میزان ارتباط میان دو و یا چند متغیر یاری رساند. تحلیل همبستگی علاوه بر اینکه قادر است میزان و شدت ارتباط میان متغیرها را اندازه گیری نماید درصورتیکه داده ها از نوع فاصلهای یا نسبی باشند، قادر است جهت ارتباط (مثبت یا منفی بودن ارتباط) میان متغیرها را نیز تعیین نماید. تحلیل همبستگی زمانی باید بهجای تحلیل رگرسیون مورد استفاده قرار گیرد که تصمیمگیرنده یا مدیر درصدد فهم این موضوع باشد که میان دو متغیر تصمیم به چه میزان و با چه شدتی ارتباط وجود دارد (مکناب، 2008، ترجمه: واعظی و همکاران، 1390، صص 314-313).
در این پژوهش با بهره گرفتن از نرمافزارهای SPSS 22، LISREL 8.80 داده ها مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج در دو بخش یافتههای توصیفی و یافتههای استنباطی ارائه شده است. در بخش یافتههای توصیفی به توصیف متغیرهای جمعیت شناختی و اصلی پژوهش با بهره گرفتن از مقادیر فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و نمودارهای دایرهای و ستونی پرداخته شد. نرمال بودن توزیع داده ها با آزمون مقادیر چولگی (کجی) و کشیدگی ارزیابی شد. آزمون پایایی ابزار پژوهش با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد و اعتبار پرسشنامه با بهره گرفتن از تحلیل عاملی تأییدی صورت گرفت. در بخش یافتههای استنباطی و آزمون فرضیه ها، تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری با بهره گرفتن از نرمافزار لیزرل، به کار گرفته شد. حداکثر سطح خطای آلفا جهت آزمون فرضیهها 05/. در نظر گرفته شد (05/. ≥ P).
-
-
- مدل تحلیلی پژوهش
-
در تحقیق حاضر چارچوب اصلی بحث در رابطه با رفتار سازمانی مثبتگرا برگرفته از چهار بعد از مدل لوتانز شامل ابعاد امیدواری، خودکارآمدی، خوشبینی و تابآوری/ شکیبایی است و مدل انتخابی دوبعدی پیندر و هارلوز شامل سکوت خاموش و سکوت مطیع برای ارزیابی سکوت سازمانی انتخاب شده است. جدول 2-2 مؤلفه ها و شاخص های هریک از مفاهیم مدل موردبحث را نشان میدهد.
جدول 2-2. مدل تحلیلی پژوهش
مفهوم
مؤلفه ها
شاخص ها و معیارها
شماره سؤالات
منبع
رفتار سازمانی مثبتگرا
خودکارآمدی
اعتماد به حل مشکل