با توجه به جدول فوق از آنجایی که مقدار t در سطح ۰۰۱/۰ معنادار است می توان گفت هوشمند سازی بر نمرات مفهوم سازی انتزاعی موثر بوده است و مقدار آن کاهش یافته است.
۴ – ۲ – ۲ بررسی فرضیه چهارم :
استفاده از مدارس هوشمند بر نمرات آزمایش گری فعال دانش آموزان پایه ی پنجم دوره ی ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران موثر است .
جدول۴-۱۹. شاخص های توصیفی نمرات آزمایش گری فعال قبل و بعد از هوشمند سازی
میانگین
تعداد
انحراف معیار
قبل از هوشمند سازی
۳۰.۳۱۰۰
۴۰۰
۵.۶۰۶۴۷
بعد از هوشمند سازی
۳۴.۱۱۰۰
۴۰۰
۵.۷۴۱۱۱
جدول۴- ۲۰. نتایج آزمون t دو گروه همبسته قبل و بعد از هوشمند سازی
میانگین
انحراف معیار
t
درجه آزادی
سطح معناداری
-۳.۸
۹.۲۷۴۴۳
-۸.۱۹۵
۳۹۹
.۰۰۰۱
با توجه به جدول فوق از آنجایی که مقدار t در سطح ۰۰۱/۰ معنادار است می توان گفت هوشمندسازی مدارس بر نمرات آزمایش گری فعال موثر بوده است و مقدار آن افزایش معناداری داشته است.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادها
مقدمه
در این فصل با توجه به مطالبی که در فصول قبل ذکر شده و بر اساس تجزیه و تحلیل حاصل از اجرای پرسشنامه که در قالب آمار توصیفی و استنباطی در فصل چهارم آمده است، به بحث و نتیجه گیری درباره فرضیه های پژوهش پرداخته شده است. همچنین در این فصل سعی شده تا محدودیت های پژوهش در قالب محدودیت های در اختیار پژوهشگر (کنترل) و محدودیت های خارج از هر کنترل پرداخته و نهایتاً پیشنهادهای مبتنی بر نتایج پژوهش و پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده ارائه گردد.
۵-۱نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده حاصل از اجرای پرسش نامه ی ۱۲ سوالی کلب (۲۰۰۵ )
در نهایت مشخص شد که هوشمند سازی مدارس بر تجربه عینی دانش آموزان به عنوان یکی از سبک های یادگیری دانش آموزان موثر بوده است. و منجر به افزایش تجربه عینی در دانش آموزان شده است . استفاده از مدارس هوشمند بر نمرات مشاهده ی تاملی دانش آموزان پایه ی پنجم دوره ی ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران موثر است. به عبارتی می توان گفت که نتایج پس آزمون بیانگر این است که مدارس هوشمند بر مشاهده تاملی دانش آموزان تاثیر معکوس داشته است و باعث افت آن شده است. هوشمند سازی بر نمرات مفهوم سازی انتزاعی موثر بوده است و مقدار آن کاهش یافته است. به عبارتی دیگر نتایج بیانگر این است که نتایج پس آزمون نشان می دهد که هوشمند سازی مدارس بر مفهوم سازی انتزاعی دانش آموزان تاثیر معکوس داشته است و باعث کاهش آن گشته است. استفاده از مدارس هوشمند بر نمرات آزمایش گری فعال دانش آموزان پایه ی پنجم دوره ی ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران موثر است و این بدان معناست که نتایج پس آزمون نشان می دهد که مدارس هوشمند باعث بالاتر رفتن نمرات مربوط به آزمایشگری فعال دانش آموزان شده است.
۵-۲-فرضیات پژوهش و نتایج آنها
۵-۲-۱- بررسی فرضیه اول