۶- شیوه های مختلف دستیابی به هوش هیجانی سازمانی و سنجش آنها مورد بررسی قرار گیرد.
۷- الگوهای بومی و روش های موثر آموزش هوش هیجانی در سازمان متناسب با فرهنگ بومی طراحی و بکارگیری شود.
۸- ابزار سنجش قابلیت آموزش هوش هیجانی و تاثیر آن بر عملکرد کارکنان در سازمانها بومی سازی شود.
۹- ابزار اندازه گیری ۳۶۰ درجه در مورد هوش هیجانی و تاثیر آن بر عملکرد کارکنان در سازمانها طراحی شود .
۱۰- با توجه به اهمیت هوش هیجانی در تعارضات سازمانی پیشنهاد می گردد که رابطه این دو عامل در این اداره کل و سازمانهای دیگر مورد پژوهش قرار گیرد.
۵-۶- محدودیتهای پژوهش
رفع محدودیتهای پژوهش و برداشتن موانع پیش رو در مطالعات تحقیقاتی موجب باروری و شکوفایی علوم مختلف در راستای توسعه پایدار است.
از این رو با ذکر برخی از محدودیتها امید است نتایج حاصل مورد بهره برداری آیندگان قرار گیرد:
۱-عدم رغبت و انگیزه کافی برای آزمودنیها در جهت پاسخگویی، از جمله طول تست و تهدید موقعیت شغلی، که ممکن است صحت و دقت پاسخنامه ها را مورد تردید قرار دهد.
۲-این پژوهش در مجموعه محدودی صورت پذیرفته و قابل تعمیم به جوامع دیگر نیست.
۳-به لحاظ دولتی بودن و تامین قانونی این اداره کل از بودجه کل کشور، انعطاف چندانی در عملکردهای آن مشاهده نمی گردد لذا تحلیل بازتاب مفاهیم مدیریتی نظیر هوش عاطفی، مسئولیت و عملکرد در آن به دشواری صورت می پذیرد.
۴-مشکل در درک صحیح از مفهوم هوش عاطفی و سوالات پرسشنامه که ممکن است بر روی پاسخها اثر گذاشته باشد لذا نتایج آن با احتیاط مورد استفاده قرار می گیرد.
۵-عدم بازگشت تعدادی از پرسشنامه ها .
الحمدلله اولاً و آخراً و ظاهراً و باطناً
پیوست الف:پرسشنامه
بسمه تعالی
همکار محترم : با عرض سلام و خسته نباشید
پرسش نامه ای که در پیش روی شماست، به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در رابطه با یک پژوهش دانشگاهی، برای بررسی تاثیر هوش عاطفی بر عملکرد نیروی انسانی طراحی و تدوین شده است. لذا از شما همکار گرامی به عنوان فرد شاغل و صاحب نظر انتظار می رود که اینجانب را در این پژوهش یاری کنید.هوش عاطفی نوع دیگری از هوش است .این هوش مشتمل بر شناخت احساسات خود و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیمات مناسب در زندگی است.توانایی اداره مطلوب خلق و خوی و وضع روانی و کنترل تکانه هاست.همدلی، یعنی آگاهی از احساسات افراد پیرامون شما.مهارت اجتماعی یعنی برخورد خوب با مردم و کنترل هیجانهای خود در رابطه با دیگران و توانایی تشویق و هدایت آنان است.هوش عقلی(IQ) در بهترین حالت خود تنها عامل ۲۰% از موفقیتهای زندگی است و ۸۰% موفقیتها به عوامل دیگری وابسته است و سرنوشت افراد در بسیاری از موارد در گرو مهارتهایی است که هوش عاطفی (EI) را تشکیل می دهد.
قبلاً از همکاری صمیمانه جنابعالی کمال سپاسگزاری را دارم
مهدی میرسراجی،دانشجوی کارشناسی ارشد،رشته مدیریت دولتی
دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران شمال
الف. مشخصات جمعیت شناختی
۱-جنس: زن مرد
۲-وضعیت تاهل: مجرد متاهل
۳-نوع استخدام: رسمی غیر رسمی
۴-میزان تحصیلات: زیردیپلم و دیپلم فوق دیپلم لیسانس فوق لیسانس و بالاتر
۵-سن: ۲۵-۱۸ ۳۵-۲۶ ۴۵ -۳۶ ۵۵-۴۶ ۵۶ سال به بالا
۶-سابقه کار: زیر ۶ سال ۱۲-۷ ۱۸-۱۳ ۲۴-۱۹ بالای ۲۵ سال
ب:خواهشمند است نظر خود را در مورد گویه های زیر با علامت زدن در مربع های مقابل هر سوال که به ترتیب از همیشه شروع می شود و تا هرگز ادامه دارد، اعلام فرمایید.
ردیف | گویه | همیشه | اغلب اوقات | گاهی اوقات | به ندرت | هرگز |
۱ | حتی زمانی که تمام تلاش خود را به کار می گیرم باز هم بخاطر کارهایی که انجام نشده است خود را مقصر می دانم |