حال فعالیت ها و شوراهایی را که زیر نظر خانه سینما فعالیت می کنند بررسی می کنیم و ازاین بررسی مشاهده خواهد شد که این نهاد صنفی بسیار نهاد کارایی می باشد و تا چه اندازه بر روند سینمایی کشور و ارتقای آن می تواند تاثیر گذار باشد.
بند اول : شورای داوری خانه سینما
شورای داوری یکی از بخش های بسیار فعال خانه سینماست که شامل هفت نماینده منتخب از صنف های مختلف است و وظیفه اصلی آن رسیدگی و حل اختلاف میان اعضای صنوف سینمایی می باشد این شورا فعالیت خود را از سال ۱۳۷۵ آغاز کرده است . به نوعی اگر صنوف یا دست اندرکاران سینمای کشور از یکدیگر شکایتی صنفی داشته باشند باید به این نهاد مراجعه کنند.
بند دوم : شورای صنفی نمایش
این شورا مرکب از نمایندگان انجمن سینماداران ، اتحادیه تهیه کنندگان ،کانون کارگردانان ، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان عضو ناظر و نماینده هیئت مدیره خانه سینما می باشد این شورا یکی از مهمترین شوراهای خانه سینما می باشد که همواره مورد چالش بوده است . وظیفه اصلی این شورا برنامه ریزی و نظارت بر نمایش فیلم های سینمایی ، تعویض فیلم های روی پرده و در حال اکران و تغییر گروه های سینمایی است . این شورا که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرده است بسیار می تواند در فروش یک فیلم و میزان دیده شدن یا نشدن آن تاثیر گذار باشد.
بند سوم : بانک فیلم نامه ایران
بانک فیلم نامه ایران از سال ۱۳۷۷ برای صیانت از حقوق مادی و معنوی نویسندگان شروع به فعالیت کرده است بانک فیلم نامه به ثبت آثار نویسندگان آزاد و صنفی می پردازد که متشل از شورایی ۷ نفره مرکب از :
یک عضو به انتخاب معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که حال به رئیس سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری تغییر نام داده است ، یک عضو به انتخاب هیئت مدیره خانه سینما ، دو عضو به انتخاب شورای مرکزی کانون فیلم نامه نویسان سینمای ایران ، دو عضو به انتخاب کانون کارگردانان سینمای ایران ، یک عضو به انتخاب شورای مرکزی اتحادیه تهیه کنندگان و توزیع کنندگان فیلم سینمای ایران که وظیفه تعیین سیاست و راهبرد این بانک و نیز رسیدگی کارشناسانه در خصوص اختلافات حقوقی و فنی فیلم نامه های ثبت شده در بانک را بر عهده دارند.
بند چهارم : بیمه و رفاه
واحد رفاه وبیمه ، امور بیمه درمانی هنرمندان ، طرح تکریم ، طرح معمدین و نیز بیمه درمان تکمیلی و وام صندوق حمایت از هنرمندان را با دریافت معرفی نامه از صنوف عضو خانه سینما به واجدان شرایط را پیگیری می کند.
بند پنجم : کتابخانه خانه سینما
این کتابخانه با برخورداری از ۱۴ هزار عنوان کتاب ایرانی و خارجی با موضوعات مختلف یکی از غنی ترین کتابخانه های موجود در کشور در زمینه سینما است . علاقه مندان هنر هفتم و دست اندرکاران و هنرمندان می تونند با حضور در این کتابخانه تاریخ سینمای ایران و جهان را مرور کنند. فعالیت این کتابخانه از زمانی آغاز شد که کتابخانه بنیاد سینمایی فارابی سال ۱۳۷۵ با ۹ هزار عنوان کتاب به این مکان انتقال یافت . از سال ۱۳۷۷ تا به امروز نیز تلاش شده است کتابخانه روزبه روز از منابع کامل تری برخوردار شود به طوری که هم اکنون بیش از ۱۳۵۰۰ عنوان کتاب ایرانی و حدود ۵۰۰ عنوان کتاب خارجی با موضوعات مختلف از جمله سینما ، تئاتر ، ادبیات ، تاریخ ، جامعه شناسی، رمان و فلسفه و … در این کتابخانه نگهداری و عرضه می شود.
بند ششم : جشن سینمای ایران :
خانه سینما با برگزاری جشن سینمای ایران به بهترین های رشته های مختلف سینمایی که توسط خود اهالی سینما قضاوت می شود تندیس شایستگی اهدا می کند. تکریم و نکوداشت سینماگران از دیگر فعالیت هایی است که در طول سال توسط خود سینماگران به منظور پاسداشت خدمات آنان به انجام می رسد .همچنین جشن دیگری به عنوان جشن کتاب سال سینمای ایران به منظور گرامی داشت کوشش های عرصه فرهنگ مکتوب سینمای ایران از سوی خانه سینما برگزار می شود.
بند هفتم : کار گروه امور اصناف :
به منظور رسیدگی به اعتراضات و شکایات افراد از صنوف سینمایی ، کار گروه امور اصناف مسئولیت بررسی شکایات و اصله و رسیدگی به آنها و حل و فصل اعتراضات را برعهده دارد.[۷۹]
خانه سینما در حال حاضر دارای ۲۹ صنف می باشد و دارای ارکانی نیز میباشد که این ارکان در ماده ۷ اساسنامه خانه سینما مشخص شده است که عبارتند از :
هیات موسس ، مجمع عمومی، هیات مدیره ، همچنین طبق ماده ۱۵ اساسنامه مدیر عامل خانه سینما از میان اعضای هیات مدیره و یا خارج از آن برای اداره امور اجرایی به وسیله هیئت مدیره با اکثریت مطلق برای مدت دو سال با حقوق و مزایا و اختیارات اجرایی معین در چارچوب مصوبات هیات مدیره انتخاب می شود تجدید انتخاب مدیر عامل برای دوره های بعد بلامانع است.
گفتار سوم : انحلال خانه سینما و اختلافات خانه سینما با وزارت فرهنگ و ارشاد
اسلامی
با خانه سینما و فعالیت های مهم وضروری آن آشنا شدیم اما صبح چهارشنبه مورخ ۱۴ دی ماه سال ۱۳۹۰ محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت از انحلال خانه سینما بطور رسمی خبر داد . وی گفت با توجه به تخلفاتی که خانه سینما انجام داده ، هیات نظارت بر مراکز فرهنگی انحلال به این شکل را اعلام کرده است که کاملا مطابق قانون می باشد.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دلایل قانون خود را مبنی بر تعطیلی و انحلال خانه سینما شرح داد : هیات نظارت بر مراکز فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متعاقب اعلام شورای فرهنگ عمومی مبنی بر اینکه موسسه خانه سینما یک موسسه غیر قانونی است بررسی های لازم را به عمل آورده است وبه استناد بند ۷ ماده ۲ آیین نامه گروه فرهنگ عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب چهل سومین و چهل چهارمین جلسات مورخ ۷ و ۱۴ ماه هشتم سال ۶۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تشکیل یک موسسه فرهنگی می بایست اساسنامه موسسه به تایید شورای فرهنگ عمومی وشورای عالی انقلاب فرهنگی برسد و در مورد خانه سینما تا کنون نرسیده است دیگر استناد وزارت فرهنگ این بود که بر اساس ضوابط عام تاسیس مراکز ، موسسات انجمن ها و کانون های فرهنگی و هنری و نظارت بر آنها مصوب شورای مشترک کمیسیون های ۱ و ۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب سال ۶۷ صدور مجوز تاسیس مراکز فرهنگی پس از تصویب اساسنامه آن مراکز در شورای فرهنگ عمومی توسط هیئت نظارت بر مراکز فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می گیرد و همچنین بر اساس ماده ۱۸ همان مصوبه مراکزی که تا تصویب این قانون وجود داشته اند موظفند پس از تصویب این ضوابط حداکثر تا ۶ ماه وضع خود را با آن تطبیق دهند لیکن خانه سینما از انجام تکلیف قانونی و تطبیق وضع خود با ضوابط مربوطه امتناع نموده است و نیز بر اساس ماده ۱۷ ضوابط و مقررات تاسیس مراکز و موسسات و کانون ها و انجمن های فرهنگی و هنری و نظارت بر فعالیت آن ها مصوب ۲۷/۶/۷۵ مصوب مشترک کمیسیونهای شورای عالی انقلاب فرهنگی مراجع انتظامی ذیصلاح مکلفند به درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ادامه فعالیت مراکز فرهنگی مذکور در مواد ۱۵ و ۱۶ بدون مجوز یا مراکزی که مجوز آن ها لغو شده جلوگیری کنند . پس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر طبق قانون ماده واحده مربوط به تعطیل موسسات و واحدهای آموزشی و فرهنگی که بدون مجوز دائر می شوند و بیان اینکه خانه سینما تشریفات قانونی مربوط به تاسیس موسسات فرهنگی را رعایت نکرده است خانه سینما را منحل اعلام کرد .
موضوع تعطیلی خانه سینما بررسی و لایحه ای به دیوان عدالت اداری فرستاده شد استناد وکلای خانه سینما این بود که فعالیت خانه سینما براساس ثبت قانونی در اداره ثبت شرکت ها و تایید وزارت ارشاد در طول سنوات قبلی از طریق تنظیم موافقت نامه مالی و وجود ناظر قانونی بوده است و از طرفی خانه سینما در مصوبات هیات وزیران از جمله در مصوبه ۲۰/۳/۱۳۷۷ در خصوص عضویت نمایندگان خانه سینما در شورای صدور پروانه فیلم سازی که بر اساس پیشنهاد وزارت ارشاد تصویب شده است مورد شناسایی رسمی قرار گرفته است .
حال رای دیوان در این خصوص و استنادات آن را که بسیار نیز جالب می باشد بررسی می کنیم :
دیوان در رای خود که بسیار طولانی نیز می باشد آورده است اولا تصمیم وزارت ارشاد « هیئت رسیدگی به امور فرهنگی مبنی بر انحلال موسسه خانه سینما به دلیل عدم وجود مجوز از بدو تاسیس موسسه مذکور موجه به نظر نمی رسد زیرا :
۱-به موجب بند ۱۷ ماده ۲ قانون «اهداف و وظایف وزارت ارشاد اسلامی مصوب سال ۱۳۶۶» وزارتخانه مذکور صدور اجازه تاسیس و توسعه یا انحلال موسسات آزاد آموزشی ، هنری ، فرهنگی و سینمایی و نیز انجمن های فرهنگی هنری و تصویب آیین نامه های مربوط به نظارت بر اجرای آن ها را طبق ضوابط و مقررات قانونی مربوطه عهده دارد.
۲- به موجب ماده ۱۱ از «ضوابط عام تاسیس مراکز ، موسسات را انجمن ها و کانون های فرهنگی و هنری و نظارت بر آن ها موصب ۲۰/۲/۶۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی » ترتیب و زمان بررسی و تصویب اساسنامه و رسیدگی به صلاحیت هیئت موسس و مدیر مسئول و صدور مجوز موسسات فرهنگی تعریف شده و در بند «ج» همان ماده مقرر گردیده «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است حداکثر ظرف ۱۰ روز پس از دریافت ابلاغ نظر مساعد شورا مجوز تاسیس را صادر نماید » و در تبصره ذیل این بند مقرر شده است «چنانچه شورای فرهنگ عمومی پس ازمدت دو ماه نتیجه بررسی خود را در مورد اساسنامه ای به هیات نظارت ندهد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند دستور صدور مجوز را صادر نماید».
۳- معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور سینمایی و سمعی و بصری طی نامه شماره ۲۰۸۶/۱۵ مورخ ۱۰/۵/۷۲ به اداره کل ثبت شرکت ها اعلام نموده است : « خانه سینما بر اساس اساسنامه مصوب گروه فرهنگ عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی و به استناد ماده ۱۷ و ۲۲ قانون اجازه تاسیس ، توسعه و انحلال مراکز ، مراکز موسسات و مجامع فرهنگی ، هنری سینمایی ، مطبوعاتی و سمعی وبصری تاسیس گردیده است با ارسال تصویر اساسنامه خانه سینما خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به ثبت آن اقدام لازم را معمول دارند.
۴- به موجب آگهی شماره ۱۴۶۷۱/۶ مورخ ۲۳/۷/۷۲ منتشره در روزنامه رسمی مورخ ۲۸/۷/۷۳ و در اجرای ماده ۱۸ آیین نامه ثبت و موسسات غیر تجاری موسسه خانه سینما را در تاریخ ۱۳/۷/۷۳ تحت شماره ۷۴۷۴ در دفتر ثبت شرکت ها ثبت و آگهی تاسیس آن را انتشار عمومی داده است .
۵- در تبصره ۲ ذیل ماده ۲ مصوبه چهل و سومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تاسیس شورای فرهنگ عمومی مصوب تاریخ ۷ و ۱۴ و ۸/۶۴ صدور مجوز تاسیس و نظارت بر فعالیت انجمن ها و گروه ها و موسسات و مراکز مزبور به عهده وزارت ارشاد اسلامی واگذار شده است .
۶- به موجب ماده ۲ «ضوابط و مقررات تاسیس مراکز ، موسسات ، کانون ها و انجمن های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آن ها مصوب جلسه مورخ ۲۷/۶/۷۵ شورای کمیسیون های شورای عالی انقلاب فرهنگی » وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق مقررات و شرایط مندرج در آن مصوبه پس از بررسی صلاحیت موسس و مدیر مسئول و با توجه به اهداف و موضوعات فرهنگی در اساسنامه آن ها که مصادیق و قلمرو آن حسب مورد از سوی وزارتخانه مشخص خواهد شد نسبت به صدور مجوز تاسیس تصمیم خواهد گرفت .
۷- بر اساس تصویب نامه های شماره ۲۲۷۲۶/۷۱۹۵۳ مورخ ۲۲/۱/۷۹ و شماره ۱۹۴۲۵ / ت / ۲۱۵۷۴ مورخ ۹/۴/۷۷ وشماره ۱۹۴۲۶/ ت / ۲۱۵۸۸ مورخ ۹/۴/۷۷ هیات وزیران ، موسسه خانه سینما به عنوان موسسه غیر انتفاعی ثبت شده و مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای قلمداد کردن موسسه مذکور جزء فهرست موسسات موضوع بند ب ماده ۱۱ قانون استخدام کشوری برای ماموریت کارکنان دولت به آن موسسه و معرفی نمایندگان خانه سینما در شورای عالی نظارت مورد تایید و تاکید قرار گرفته است .
ثانیا: در تصیم هیات رسیدگی به امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ماده واحده قانون « تعطیل موسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی که بدون مجوز قانونی دایر شده یا می شوند» استناد شده است که مطابق حکم مقرر در ماده واحده مذکور موسساتی که بدون مجوز قانونی دایر شده یا می شوند در صورت فعالیت تحت تعقیب قانونی قرار می گیرند . در حالی که هیچ دلالتی بر انحلال موسسه ندارد .
ثالثا: تصمیم هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری بر اساس رای و تصیم شورای فرهنگ عمومی اصرار یافته است که شورای مذکور بر اساس مذاکرات جلسه شماره ۵۶۴ مورخ ۶/۱۰/۱۳۹۰ پس از بحث و تبادل نظر تصویب نموده است : « با توجه به اینکه اساسنامه خانه سینما بدون طی تشریفات قانونی و متن مصوب شورای فرهنگ عمومی تغییر و مدیران آن نمی خواهند مسیر قانونی را طی نمایند اعضای شورای فرهنگ عمومی به اتفاق آرا تصویب نمودند خانه سینمای فعلی مشروعیت قانون نداشته و منحل اعلام می شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه های قضایی و انتظامی و سایر دستگاه ها وظایف خود را در قبال این تشکل غیر قانونی اعمال نمایند».
متعاقبا هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی در تاریخ ۷/۱۰/۱۳۹۰ تشکیل جلسه داده و در خصوص موضوع بدین شرح اتخاذ تصمیم نموده است « با توجه به مصوبه مورخ ۶/۱۰/۹۰ شورای فرهنگ عمومی و نظریه بررسی های صورت گرفته در مورد تشکیل موسوم به خانه سینما که از بدو تاسیس تا کنون از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه این هیات مجوزی دریافت نکرده است ادامه فعالیت آن فاقد وجاهت قانونی است و براساس وفق ماده واحده قانون تعطیل موسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون مجوز از مراجع قانونی دایر شده یا می شوند مصوب ۱۳۷۲ دستور انحلال خانه سینما صادر می شود ».
پس از تصمیم با گذشت شش روز دبیر هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی طی نامه شماره ۱۵۲۹۷۱۸/۹۰/۷۵ مورخ ۱۳/۱۰/۹۰ تحت عنوان دستور انحلال خطاب به مدیر عامل خانه سینما با توجه به عدم تشریفات قانونی مرتبط به تاسیس موسسات فرهنگی و هنری و نیز اقدامات غیر قانونی بعدی این تشکل و استمرار فعالیت های آن فاقد وجاهت قانونی است و مراتب جهت انحلال خانه سینما اعلام می گردد بدیهی است هر اقدامی خلاف مفاد این دستور و یا عدم توقف فعالیت ظرف ۴۸ ساعت از تاریخ صدور از مصادیق باز ماده واحد قانون تعطیلات موسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی و هنری که بدون مجوز قانونی دایر شده یا می شوند مصوب ۷/۱۰/۷۲ بوده و موجب پیگرد قانونی است».
همانطور که ملاحظه می شود تصیم هیات رسیدگی به امور فرهنگی بر اساس تصمیم شورای فرهنگ عمومی اصدار یافته ودر تصیم شورای مذکور علت انحلال خانه سینما صرفا تغییرات اساسنامه بدون رعایت تشریفات قانونی اعلام شده است و نه فقدان مجوز تاسیس از بدو تشکیل موسسه بنابراین مبنای تصمیم هیات با مبنای تصمیم شورا مغایر است و در متن نامه دبیر هیات نیز دلیل انحلال موسسه را علاوه بر عدم طی تشریفات قانونی «اقدامات غیر قانونی بعدی» ذکر کرده که این موضوع در هیات مورد رسیدگی قرار نگرفته و مصادیق موارد تخلف نیز اعلام نشده است و در این قسمت نیز بین تصمیم هیات رسیدگی به مراکز فرهنگی و نامه ابلاغ شده مغایرت وجود دارد. از سوی دیگر خانه سینما شکایت خود را در دادخواست تقدیمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داده است در حالی که شخصیت حقوقی شورای فرهنگ عمومی مستقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد بنابراین دیوان در خصوص تصمیم شورای فرهنگ عمومی فارغ از رسیدگی است .
رابعا: هر چند طبق بند ج ماده ۱۰ ضوابط عام تاسیس مراکز فرهنگی و هنری و نظارت بر نهادها مصوب جلسات مشترک کمیسیون های ۱ و ۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی صدور مجوز تاسیس مراکز فرهنگی منوط به تصویب اساسنامه آن مراکز در شورای فرهنگ عمومی است و حسب اعلام اداره طرف شکایت «وزارت ارشاد» دلیلی بر تصویب اساسنامه موسسه خانه سینما در شورای فرهنگ عمومی موجود نیست لکن با توجه به تبصره ذیل بند ج ماده ۱۱ ضوابط مذکور چنانچه شورای فرهنگ عمومی پس از مدت دو ماه نتیجه بررسی خود را در مورد اساسنامه به هیات نظارت ندهد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند دستور صدور مجوز صادر نماید که در ما نحن فیه معاون وقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور سمعی و بصری طی نامه شماره ۴۰۸/۱۵ مورخ ۱۰/۵/۷۲ از ادراه ثبت شرکتها تقاضای ثبت موسسه خانه سینما را نموده و این امر به منزله تایید تاسیس و صدور مجوز در اجرای مقررات قانونی تلقی می گردد و با این وصف صرف ادعای عدم وجود دلیل بر تایید یا تصویب اساسنامه تاسیس موسسه خانه سینما توسط شورای فرهنگ عمومی دلیل بر عدم وجود مجوز تاسیس نخواهد بود نهایتا با لحاظ اینکه شورای فرهنگ عمومی نیز تصمیم بر انحلال موسسه خانه سینما گرفته است و رای هیات رسیدگی به امور فرهنگی با استناد به رای شورای فرهنگ عمومی اصرار یافته چنانچه انحلال خانه سینما به موجب رای شورای فرهنگ عمومی بوده و تصمیم قطعی و لازم الاجرا تلقی گریده است تصمیم هیات به انحلال موسسه تحصیل حاصل و امری لغو خواهد بود و در صورتی که انحلال موسسه منوط به اظهار نظر هیات نظارت بوده و صرف صورت رای و تصمیم شورای فرهنگ عمومی به عنوان رای قطعی جهت انحلال تلقی نمی گردیده است در این صورت بنا به دلایل فوق الذکر تصیم هیات مغایر قانون تشخیص می گردد علیهذا در اجرای بند ۲ ماده ۱۳ قانون دیوان عدالت ادارای خواسته شاکی «خانه سینما» در حد نقض تصمیم هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی مورخ ۷/۱۰/۹۰ موجه تشخیص و حکم به ورود شکایت صادر و اعلام می شود رسیدگی مجدد به موضوع انحلال موسسه خانه سینما با رعایت موازین قانونی و مقررات مربوطه با رعایت تبصره ماده ۱۴ قانون یاد شده به هیات رسیدگی به مراکز فرهنگی واگذار می شود رای صادره قطعی است .
بنابراین ملاحظه می کنیم که دیوان عدالت اداری رای به نقض حکم انحلال می دهد اما چیزی که باید گفت این است که خانه سینما دارای مجوز تاسیس می باشد پس به دلیل غیر قانونی بودن نمی توان آن را منحل کرد زیرا دارای مجوز تاسیس لازم است اما اگر موضوع تغییر اساسنامه بدون رعایت شرایط و ضوابط قانونی باشد می توان موضوع را بررسی کرد که باز نیز به نظر نمی رسد بتوان خانه سینما را منحل کرد بلکه حکم به تغییر اساسنامه بر اساس ضوابط قانونی و ایجاد اساسنامه قانونی جدید داد. اما به نظر می رسد که تعطیلی خانه سینما بیش تر از آنکه بحث قانون در میان باشد از اختلافات معاون سینمایی و مدیر عامل خانه سینما نشات می گرفت و گرنه خانه سینما بسیار نهاد مهم و ضروری بوده است و حدود بیست سال نیز دارای سابقه فعالیت می باشد. بالاخره خانه سینما پس از تقریبا دو سال تعطیلی همزمان با روز ملی سینما و با حضور گروهی از اعضای این نهاد صنفی در ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ بر اساس حکمی از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگشایی شد.[۸۰]
فصل سوم
مدیریت سینما و دخالت وزارت ارشاد در شکل گیری و اکران فیلم و مرجع شکایت از سازمان سینما
آزادی اطلاع رسانی که همکاران و گردآورندگان وسایل ارتباط جمعی، از آن برای اطلاع رساندن به خوانندگان، شنوندگان، بینندگان و کاربران بهرهبرداری می کنند یکی از شکلهای ویژه و نوین مفهوم وسیع و قدیمی آزادی بیان است! مهمترین نوع آزادی بیان را باید در سینما جستجو کرد[۸۱] و اجازه داد فیلمساز حرفهای خود را در قالب فیلم بیان کند.
سینما به عنوان یک معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نام معاونت امور سینمایی به فعالیت خود ادامه می داد در سال ۱۳۹۰ تصمیم بر این گرفته شد که معاونت امور سینمایی تبدیل به سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری شود. هر چند که با تبدیل شدن معاونت سینمایی به سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری اختیارات و ردیف بودجه جداگانه ای نصیب این سازمان می شد اما از یک طرف به دلیل نبودن ساختارهای لازم و همچنین عدم تعریف این ساختارها و از طرف دیگر کافی نبودن اداره سینما به صورت یک سازمان دولتی هنوز تعریف جدید از چارت سازمانی سازمان سینمایی به صورتی که در نحوه اجرا دیده شود وجود ندارد.
موضوع دیگر می تواند این باشد که حال با توجه به اختیارات وسیعی که سازمان سینمایی در مورد اکران و نمایش فیلم و همچنین صدور پروانه ساخت دارد آیا اختیاری برای فیلمسازان در زمینه فرجام خواهی و شکایت از تصمیمات سازمان سینمایی وجود دارد و اگر وجود دارد به عنوان مثال شورای عالی نظارت دارای چنین کارکردی است که به عنوان یک مرجع رسیدگی مجدد منافع فیلمسازان را تامین کند و این دلگرمی را به فیلمساز بدهد که حق خود را استیفا کند یا بیشتر از اینکه منافع فیلمساز را در رسیدگی مجدد مد نظر قرار دهد به منافع سازمان توجه می کند در همین زمینه نقش دیوان عدالت اداری به عنوان یک نهاد دارای اعتبار قانون اساسی باید بررسی گردد که نشان داده است می تواند اهمیت زیادی در رسیدگی به حق و حقوق فیلمسازان داشته باشد دو رایی که در زمینه خانه سینما و فیلم سنتوری از دیوان عدالت اداری صادر شده است خود مؤید این مطلب می تواند باشد.
مبحث اول : مدیریت سینما و نظارت بر آن و حدود دخالت وزارت ارشاد بر
شکل گیری و اکران فیلم ها
راهنمای نگارش پایان نامه در مورد رژیم حقوقی حاکم بر مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد ...