آزمون فرضیه صفر هشتم
بین مهارتهای ارتباطی و تعهد سازمانی کارشناسان ورزش و مدیران ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان ارتباط وجود ندارد.
ماتریس همبستگی بین مهارتهای ارتباطی با رضایت شغلی و خرده مقیاسهای آن در جدول ۴-۲۰ نشان داده شده است. همبستگی بین مهارتهای ارتباطی با تعهد سازمانی مثبت و معنیدار است (۳۷۱/۰=r، ۰۰۱/۰=p). بنابراین فرضیه صفر رد شده و بین مهارتهای ارتباطی و تعهد سازمانی کارشناسان ورزش و مدیران ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان ارتباط وجود دارد.
جدول ۴-۲۰) نتایج حاصل از همبستگی پیرسون بین مهارتهای ارتباطی با تعهد سازمانی
|
||
تعهد سازمانی | ||
مهارتهای ارتباطی | همبستگی پیرسون سطح معنیداری |
۳۷۱/۰ ۰۰۱/۰ |
آزمون فرضیه صفر نهم
مدل مفهومی رابطه بین مهارتهای بنیادی ارتباط و رضایت شغلی و نقش آنها بر تعهد سازمانی کارشناسان ورزش و مدیران ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان از برازش پذیری مناسبی برخوردار است.
شکل ۴-۱ اعداد معنی داری مدل مفهومی تحقیق
برای آزمون مدل مفهومی تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. متغیرهای پژوهش شامل مهارتهای ارتباطی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی و خرده مقیاسهای آنها وارد مدل شدند. این سه متغیر به عنوان متغیر پنهان و خرده مقیاسهای آنها به عنوان متغیر آشکار در نظر گرفته شدند. اعداد معنیداری[۱۱۴] در شکل ۴-۱ نشان داده شده است. چناچه این اعداد بین ۹۶/۱ و ۹۶/۱- قرار داشته باشند رابطه بین دو متغیر معنیدار نیست.
شکل ۴-۱ اعداد معنی داری مدل مفهومی تحقیق
شاخصهای معنی داری برازش مدل نشان میدهد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است (۰۱۳/۰=RMSEA، ۰۰۰/۰=P-Value، ۹۲/۰=GFI[115]، ۹۰/۰=AGFI، ۴۶/۲=Chi/df). میزان RMSEA کمتر از ۰۵/۰ بوده و دو شاخص GFI و AGFI که هر دو شاخصی برای میزان خوب بودن مدل هستند بالاتر از ۹۰/۰ بوده و حاکی از مناسب بودن مدل استخراج شده با توجه به دادههاست. همچنین نسبت خی- دو به درجات آزادی کمتر از ۳ میباشد و نشان دهنده مناسب بودن برازش مدل ساختاری است. به عبارت دیگر دادههای مشاهده شده تا میزان زیادی منطبق بر مدل مفهومی تحقیق است. و نشان میدهند که مهارتهاری ارتباطی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی تأثیر میگذارد و رضایت شغلی نیز بر تعهد سازمانی تأثیر گذار است.
فصل پنجم:
نتیجهگیری و پیشنهادات
مقدمه
در این فصل ابتدا خلاصه تحقیق ارائه شده سپس یافته های تحقیق با توجه به اهداف و نتایج تحقیقات انجام شده دراین حیطه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نتیجهگیری شده است. در انتها نیز بر اساس نتایج برخاسته از تحقیق پیشنهاداتی ارائه و همچنین راهکارهایی جهت ادامه اینگونه پژوهشها ارائه شده است.
خلاصه پژوهش
این پژوهش با هدف ارائه مدلی جهت تعیین رابطه بین مهارت های بنیادی ارتباط و رضایت شغلی و نقش آنها بر تعهد سازمانی مدیران ورزشی انجام شد. به این منظور از روش تحقیق توصیفی و به صورت پیمایشی استفاده شد. جمع آوری اطلاعات از طریق مطالعات میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران ادارات ورزش و جوانان، کارشناسان ورزش و روسای هیاتهای ورزشی استان اصفهان تشکیل دادند که تعداد کل جامعه تحقیق برابر۲۰۰ نفر شد. نمونهای با حجم ۱۲۷ نفر با بهره گرفتن از جدول مورگان-کرجسای و از روش نمونهگیری تصادفی مورد بررسی قرار گرفت. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و سه پرسشنامه استاندارد شامل؛ پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون جی (۱۹۹۰)، پرسشنامه شاخص توصیف شغل JDI و پرسشنامه تعهد سازمانی استفاده شد. روایی پرسشنامه ها مورد تایید اساتید و متخصصان بوده و پایایی پرسشنامه ها و خرده مقیاسهای آنها در آزمون ضریب آلفای کرونباخ در سطح مطلوب بوده است. شاخصهای آماری نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار در تحلیل توصیفی داده ها استفاده شد. جهت آزمون فرضیه های تحقیق در بخش آمار استنباطی از آزمونهای همبستگی پیرسون، همبستگی رتبهای اسپیرمن، آزمون t مستقل، آزمون ANOVA و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق به شرح زیر است:
۴۸ درصد از کارشناسان و مدیران ورزشی اداره ورزش و جوانان استان اصفهان در دامنه سنی۲۰ الی ۳۰ سال قرار داشتند و از لحاظ جنسیت ۱/۵۵ درصد از گروه نمونه را زنان و ۹/۴۴ درصد را مردان تشکیل دادند که ۱/۶۶ درصد متأهل و ۹/۳۳ درصد نیز مجرد بودند. ۵/۴۲ درصد دارای مدرک دیپلم و بعد از آن به ترتیب ۹/۲۹ درصد دارای مدرک تحصیلی لیسانس، ۳/۱۷ درصد فوق دیپلم و ۲/۱۰ درصد فوق لیسانس بودند، که ۷/۷۱ درصد دارای تحصیلات غیرتربیتبدنی و تنها ۳/۲۸ درصد دارای تحصیلات مربوط به رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی بودند. گروه نمونه دارای سابقه کار با میانگین ۵۶/۹ سال (۵۷/۷=SD) و سابقه مدیریتی ۷۵/۲ سال (۲۷/۴=SD) بودند.
نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین سابقه کار (۱۹۰/۰=r، ۰۳۲/۰=p) و سابقه مدیریت (۱۹۲/۰=r، ۰۳۱/۰=p) با تعهد سازمانی ارتباط مثبت و معنیدار و در سطح ضعیف وجود دارد. ارتباط بین رضایت شغلی و مهارت های ارتباطی با سن، سابقه کار و سابقه مدیریت معنیدار نمیباشد.
نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین دو گروه زنان و مردان از لحاظ مهارتهای ارتباطی (۰۰۱/۰=p، ۳۱/۳=t) و تعهد شغلی (۰۰۲/۰=p، ۲۴/۳=t) تفاوت معنیدار وجود دارد. دو گروه از لحاظ رضایت شغلی تفاوت معنیداری نداشتند (۰۶۳/۰=p، ۸۷/۱=t). اختلاف میانگین دو گروه نشان میدهد که مدیران و کارشناسان مرد به طور معنیداری از مهارتهای ارتباطی و تعهد سازمانی بیشتری از مدیران و کارشناسان زن برخورداند.
نتیجه آزمون t مستقل نشان داد که بین افراد مجرد و افراد متأهل از لحاظ رضایت شغلی (۰۰۲/۰=p، ۱۸/۳-=t) تفاوت معنیدار وجود دارد. اختلاف میانگین نشان میدهد که افراد متأهل از رضایتشغلی بیشتری برخوردارند.
سطح معنیداری آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که بین گروه های تحصیلی در میزان مهارت های ارتباطی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی تفاوت معنی داری وجود ندارد. بین دو گروه تحصیلی رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی و رشته های غیر تربیتبدنی نیز از لحاظ مهارتهای ارتباطی تفاوت معنیداری وجود دارد و گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی از مهارتهای ارتباطی بیشتری نسبت به گروه غیرتربیت بدنی برخوردارند.
سطح معنیداری و اختلاف میانگین به دست آمده از آزمون t تک نمونهای نشان میدهد که میانگین مهارتهای ارتباطی و رضایت شغلی گروه نمونه بیشتر از میانگین ثابت بوده و در سطح مطلوبی قرار دارد، با این حال میانگین تعهد سازمانی پائینتر از میانگین ثابت بوده و گروه نمونه از تعهد سازمانی پائینی برخوردارند.
بین مهارتهای ارتباطی با رضایت شغلی (۴۴۸/۰=r، ۰۰۱/۰=p) و تعهد سازمانی (۳۷۱/۰=r، ۰۰۱/۰=p) و نیز بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی (۴۶۹/۰=r، ۰۰۱/۰=p) کارشناسان و مدیران ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان ارتباط مثبت و معنی دار وجود دارد.
نتایج آزمون مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که مدل مفهومی رابطه بین مهارتهای بنیادی ارتباط و رضایت شغلی و نقش آنها بر تعهد سازمانی کارشناسان ورزش و مدیران ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان از برازش پذیری مناسبی برخوردار است. به عبارت دیگر دادههای مشاهده شده تا میزان زیادی منطبق بر مدل مفهومی تحقیق است و نشان میدهند که مهارتهای ارتباطی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی تأثیر میگذارد و رضایت شغلی نیز بر تعهد سازمانی تأثیر گذار است.