- نورتاب و غیر نورتاب: یکی از بهترین و کاملترین تقسیم بندی که تاکنون انجام شده، قراردادن مواد و وسایل آموزشی در دو دستهی نورتاب و غیرنورتاب است. در این تقسیم بندی مواد و وسایلی نظیر فیلم متحرک، اسلاید، فیلم استریپ، طلق شفاف و پروژکتورهای مربوط به آن ها را در دستهی نورتاب و بقیه را در دسته غیر نورتاب قرار میگیرند (احدیان، ۱۳۸۶)[۲۲].
امیرتیموری۱۳۸۲، رسانههای آموزشی را به صورتهای مختلفی تقسیم بندی نموده است. در یک نوع آن رسانههای آموزشی به چهار طبقه رسانههای دیداری (مانند، اسلاید و پوستر)، رسانههای شنیداری (مانند رادیو، تلفن و نوارصوتی)، رسانههای دیداری- شنیداری (مانند تلویزیون، رایانه، ویدئو) و رسانههای چندحسی (مانند مدل ها و شبیه سازی ها) تقسیم میشوند.
تقسیم بندیهای دیگری که در زمینه رسانههای آموزشی صورت گرفته عبارتند از:
- رسانههای یکطرفه یا غیرتعاملی: رسانههایی هستند که معلمان، شاگردان و افراد دیگر میتوانند برای ارائه مطالب به مخاطبان خود، از آن استفاده کنند. برای مثال تصاویر اطلاعات یا آگاهیهایی را به بینندگان خود می دهند. اسلاید، طلقهای شفاف و فیلمهای متحرک، همگی تنها برای دادن اطلاعات یک طرفه به ببینندگان، دانش آموزان و… طرحریزی شده اند ( فردانش، ۱۳۸۸)[۲۳]. این رسانه ها قدیمیتر بوده و در طول سالهای اولیه قرن بیستم تا اواخر دهه ۱۹۷۰ به تدریج به وجود آمده و وسعت یافته اند (ذوفن و لطفی پور، ۱۳۸۰).
- رسانههای دو طرفه یا تعاملی: رسانههای تعاملی یا دوطرفه که خود کامل و خودکفا هستند، سبب ایجاد موقعیتهای آموزشی دوطرفه میان یادگیرندگان و فناوری میشوند. این رسانه ها این گونه برنامه ریزی میشوند که به یادگیرنده بازخورد بدهند، مانند کامپیوتر. با توجه به تغییر و دگرگونی زیادی در دو دهه اخیر در شکل آموزش رسانهای در مجموع فناوری رایانه باعث تغییر زیاد در روش تدریس و یادگیری شده است. مزایای اصلی رسانههای تعاملی این است که یادگیرنده فعال را تسهیل می کنند و یادگیرنده را قادر میسازد که در هر زمان از وضعیت پیشرفت خود و رابطه با هدفهای یادگیری آگاه می شود ( فردانش، ۱۳۸۸).
۲-۱-۷- روش کلی استفاده از مواد و وسایل آموزشی:
استفاده از هر کدام از وسایل آموزشی، نیازمند توجه و دستوالعمل خاصی است. متخصصان به منظور استفاده کلی روش ۵ مرحله ای را پیشنهاد می کنند:
- خود را آماده کنید: به عنوان مثال، فیلم متحرک را از قبل مشاهده کنید، به مواد ضبط شده گوش کنید و تصاویر را بررسی کند. فیشها را مطالعه و نکات لازم را یادداشت کنید.
- محیط را آماده کنید: مواد و تجهیزات لازم برای مشاهده و یا شنیدن رسانه را مرتب کنید از درستی تجهیزات قبلا رزرو شده اطمینان حاصل فرمایید. همچنین تهویه، نور و حرارت، محیط نمایش، مسئله حمل و نقل، و احتمالا امور ایمنی را مورد بررسی قرار دهید.
- کلاس را آماده کنید: در ابتدای کار رسانه را معرفی کنید. سپس بعد از روشن کردن آن دلایل استفاده از آن وسیله در این زمان را بیان کنید. بیان کنید که رسانه چه چیزهایی را تحت پوشش قرار میدهد و آنچه را که آموختنش با بهره گرفتن از رسانه های به خصوص مهم است، مورد تاکید قرار دهید و همچنین باید به دانش آموزان بگویید که در انتهای کار بایستی چه کارهایی انجام دهند.
- از رسانه ها استفاده کنید: رسانه را از حیث فنی به درستی مورد استفاده قرار دهید. به طور مثال در فیلم متحرک از تنظیم درست تصویر، میزان و کیفیت صدا و مشاهده به طور ماهرانه و حرفهای نمایش فیلم، مطمئن شوید.
- پیگیری کنید: پس از استفاده از رسانه درباره محتوای آن پرسش و پاسخ و بحث نمایید. در صورت نیاز از طریق یک آزمایش و یا کار عملی تجربه مطرح شدهای در رسانه ها را تکرار کنید. در این صورت برای اجرای کارها و مهارت هایی که توسط فراگیران انجام می شود، نظارت کنید. به طور کلی ارزش تجربه (استفاده از رسانه) مورد ارزیابی قرار دارد و نتایج را در آرشیو مرکز رسانههای آموزشگاهی بایگانی کنید زیرا اظهارنظرهایی که در مرکز رسانه ها نگهداری میشوند، میتوانند برای کسانی که بعدا از رسانههای مورد نظر استفاده خواهد کرد بسیار مفید و ارزنده باشند (احدیان، ۱۳۸۶).
۲-۱-۸- اصول چندرسانه ای:
مایر از صاحبنظران سرشناس حوزه تعلیم و تربیت در طراحی محصولات آموزشی چندرسانهای، هفت اصل را به عنوان نکات کلیدی برشمرد، که شامل:
۲-۱-۸-۱- اصل چندرسانهای[۲۴]: یادگیری بیشتر فراگیران از کلمات و تصاویر در مقایسه با کلمات صرف است. ارائه همزمان تصاویر و کلمات این فرصت را در اختیار فراگیران قرار میدهد تا به ایجاد الگوهای ذهنی کلامی و تصویری و برقراری ارتباط بین آنها بپردازند.
۲-۱-۸-۲. اصل مجاورت زمانی[۲۵]: ارائه همزمان کلمات و تصاویر منجر به یادگیری بهتر فراگیران خواهد شد. ارائه همزمان، بخشهای مرتبط انیمیشن و گفتار، این فرصت را در اختیار فراگیر قرار میدهد تا بازنماییهای ذهنی کلمات و تصاویر ارائه شده را به طور همزمان در حافظه فعال خود نگه دارد و در نتیجه ارتباط ذهنی بین این بازنماییهای کلامی و دیداری برقرار سازد.
۲-۱-۸-۳- اصل مجاورت فضایی[۲۶]: ارائه کلمات و تصاویر مرتبط در مجاورت یکدیگر بر روی صفحهی کاغذ یا رایانه ظاهر میشوند زیرا لازم است فراگیران برای کاهش تصاویر و کلمات مرتبط، از منابع شناختی خود استفاده کنند.
-
-
-
-
-
-
- اصل انسجام[۲۷]: به حداقل رساندن کلمات و تصاویر غیر ضروری.
-
-
-
-
-
۲-۱-۸-۵- اصل چگونگی وجهحسی[۲۸]: ارائه کلمات و تصاویر در قالب انیمیشن گفتاری و متن نوشتاری. یعنی هنگامی که کلمات موجود در یک پیام چندرسانهای در قالب متون گفتاری ارائه میشوند، یادگیری فراگیران به مراتب بهتر خواهد بود.
۲-۱-۸-۶-اصل افزونگی[۲۹]: ارائه کلمات در قالب انیمیشن گفتاری صرف به جای انیمیشن گفتاری و متن نوشتاری. هنگامی که کلمات و تصاویر هر دو به صورت دیداری ارائه میشوند، کانال دیداری دچار اضافه بار شناختی خواهد شد. یکی از مزایای راهکارهای دیداری در این دسته از دانش آموزان این است که دانش آموزان میتوانند از آنها در طول مدتی که اطلاعات را پردازش می کنند، استفاده نمایند. اطلاعات شفاهی، مدت زمان زیادی در دسترس باقی نمیماند و اطلاعات شفاهی برای دانش آموزان که در پردازش زبانی مشکل دارند و به زمان بیشتری برای پردازش نیاز دارند، اگر اطلاعات تنها به صورت شنیداری منتقل گردد، درک پیام را در آنها به وجود نمیآورند.
۲-۱-۸-۷- اصل تفاوتهای فردی[۳۰]: تاثیر بیشتر چندرسانه ای بر فراگیران کم معلومات در مقایسه با فراگیران که از معلومات بالا برخوردارند (مایر، ترجمه ی موسوی، ۱۳۸۴).
۲-۱-۹- اهمیت و دلایل استفاده از چندرسانه ای:
با توجه به نقش و تاثیر کلی رسانههای آموزشی در آموزش و یادگیری، یکی از دلایل عمدهی استفاده و بکارگیری رسانههای آموزشی در فرایند آموزش و یادگیری، نقشی است که حواس مختلف در یادگیری دارا هستند. اساسیترین هدف تکنولوژی آموزشی یادگیری بهتر و عمیقتر است و یکی از راهکارهای وصول به این هدف بکارگیری کامل حواس میباشد. نتایج تحقیقات نشان دادهاند که حواس مختلف نقش واحدی را در یادگیری دارا نیستند. یافتههای زیر این تفاوت را به خوبی نشان می دهند. این یافته ها مشخص می کند که در یک انسان معمولی چند درصد از یادگیری به کارگیری حواس پنج گانه صورت میگیرد:
- ۷۵% یادگیری از طریق کاربرد حس ” بینایی” صورت میگیرد.
- ۱۳% یادگیری از طریق کاربرد حس “شنوایی” صورت میگیرد.
- ۶% یادگیری از طریق کاربرد حس ” لامسه” صورت میگیرد.
- ۳% یادگیری از طریق کاربرد حس “بویایی” صورت میگیرد.
- ۳% یادگیری از طریق کاربرد حس “چشایی” صورت می گیرد.
ملاحظه می شود که قسمت اعظم یادگیری انسان (۷۵%) از طریق کاربرد حس بینایی صورت میگیرد. بعد از آن حس شنوایی (۱۳%) است. معهذا در بسیاری از موارد معلمان بر کاربرد ۱۳% حس شنوایی تاکید فراوان دارند در حالی که نتایج تحقیقات و پژوهشهایی که در زمینه ” گوش دادن” به عمل آمده است اطلاعات زیر را در اختیار ما قرار می دهند: