“
موضوع آموزش سنتی(کلاسی) آموزش های نوین(ترکیبی) روش آموزش و آموختن فردی اجتماعی نتیجه و تأکید رقابت همکاری و مشارکت نوع فعالیت فراگیران حفظ کردن مطالب مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش رابطه مدرس و فراگیر دو گروه مجزا : دانا و نادان یک گروه : جامعه فراگیران فراگیران غیر فعال و وابسته به مدرس فعال و مستقل محتوای تدریس محدود و انتخابی نامحدود و متنوع یادگیری کمی کیفی
۲-۲-۹-مقایسه نقش اساتید در محیط های آموزشی و ترکیبی
جدول – ۲-۲- مقایسه نقش اساتید و فراگیران در محیط های آموزش سنتی( معمول) و ترکیبی
نقش اساتید در روش سنتی
نقش اساتید در روش نوین
سخنرانی و ارائه اطلاعات
راهنمایی فراگیران و مدیریت منابع
پاسخ به سوالات
هرایت یافتن پاسخ
صرفا تهیه محتوا
طراحی تجارب یادگیری توسط فراگیر
انتقال مطلب صرفا در کلاس
تشویق کنترل فرایند یادگیری توسط فراگیر
غالباً تدریس یک سویه از استاد به فراگیر
تدریس به صورت گروهی و مشارکت با فراگیران
انتقال آموزش از منبع به مخزن
تسهیل گننده روند یاد دهی و یادگیری
۲-۲-۱۰-مقایسه نقش فراگیران در محیط های آموزشی و ترکیبی
جدول ۲-۳- مقایسه نقش فراگیران در محیط های آموزش سنتی( معمول) و ترکیبی (نوین)
نقش فراگیران در روش سنتی
نقش فراگیران در روش نوین
منفعل و پذیرای دانش
فعال و پردازش ساخت دانش
حفظ کردن اطلاعات و حقایق
حل مسئله و یادگیری مبتنی بر پروژه
ملاحظه موضوعات در قالب خاص
ملاحظه موضوعات با چشم انداز های گوناگون
یافتن پاسخ از قبل تعیین شده
جستجو برای یافتن پاسخ های مناسب
مسئولیت های هدایت و کنترل یادگیری توسط مدرس
مسئولیت هدایت و کنترل یادگیری توسط فراگیر
انجام فعالیت های یادگیری در چارچوب تعیین شده
انجام فعالیت های یادگیری مرتبط با نیاز حرفه ای شخص
۲-۲-۱۱-مقایسه رویکرد های مختلف آموزشی
جدول – ۲-۴- مقایسه رویکرد های مختلف آموزش(ایزدی، عبدالرضا، ۱۳۹۲ )
آموزش سنتی
آموزش الکترونیک
آموزش ترکیبی
استاد محور
دانشجو محور
استاد – دانشجو محور
هزینه بالا
هزینه کم
هزینه متوسط
حضور گرا
ابزار گرا
کیفیت گرا
پایین بودن کیفیت آموزش
پایین بودن کیفیت آموزش
بالا بودن کیفیت آموزش
بهره گیری از انسان جهت آموزش
بهره گیری از ابزار و امکانات الکترونیکی
بهره گیری از انسان و امکانات الکترونیکی
آموزش در مکان و زمان تعیین شده
آموزش در هر مکان و زمان
استفاده از مکان و زمان متناسب با شرایط
کنترل بیش از حد بر آموزش
کنترل بسیار کم بر آموزش
تأکید بر خود آموزی کنترل شده
روش آموزش غیر قابل انعطاف
روش آموزش غیر قابل انعطاف
قابلیت انعطاف زیاد روش آموزش
۲-۲-۱۲-طبقه بندیهای یادگیری ترکیبی
یادگیری ترکیبی تحت سه عنوان طبقه بندی می شود .(محمد خانی، ۱۳۸۶)
یادگیری ترکیبی به روش شخصی، با حمایت رابط آموزشی برای توسعه مهارتها و دانش خاص مهارت مورد نیاز
ترکیب روش های مختلف یادگیری و وسایل ارتباطی جهت ارائه آموزش برای توسعه رفتارها و طرز تلقی های خاص طرز تلقی مورد نیاز
یادگیری ترکیبی همراه با مدیریت دانش و هدایت گری برای توسعه قابلیتهای محیط کار
۲-۲-۱۳-تاریخچه آموزش ترکیبی :
تاریخچه آموزشهای ترکیبی را می توان در چهار دوره متفاوت مورد بررسی قرارداد.
الف)دوره قبل از سال ۱۹۸۳ ، فضای آموزشی مربی محور: قبل از اینکه رایانه ها به طور وسیع در دسترس باشند. فضای آموزشی مربی محور شیوه اصلی در آموزش بود. این شیوه برای دانشجویان فرصت لازم را فراهم می کرد. که از محیط کار خارج شوند و با حضور در سر کلاسها، ارتباط مستقیمی با مربیان و هم کلاسهای خود داشته باشند. اما این شیوه آموزشی، هزینه های زیادی را به دنبال داشت که این موضوع یکی از عواملی بود که باعث گردید آموزش به دوره جدیدی وارد شود.
ب)سالهای ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۳، دوره آموزشی چند رسانه ای: نیازمندیهای تکنولوژیک این دوره آموزشی ویندوز ۱/۳ ، سی دی رام ها و پاورپوینت بودند. به منظور هرچه جذاب تر و بهتر کردن آموزش، آموزشهای مبتنی بر کامپیوتر رونق گرفت.
در این دوره از لوحهای فشرده استفاده می شد که مهمترین ویژگی آن ها توانایی آموزش در هر زمان و در هر مکان بود. ارسال لوحهای فشرده همچنین منجر به صرفه جویی خیلی زیادی در هزینه ها می شد.این دوره آموزش، به صنعت آموزش شکل جدیدی بخشید. با وجود تمامی مزایا، لوحهای فشرده فاقد پویایی لازم وتعامل بین افراد هستندکه معمولاٌ در کلاسها رخ میداد . این امر گاهی به کاهش انگیزه در یادگیری برای فراگیران منجر می شد.
ج)سالهای ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ ، موج اول آموزش های الکترونیک: همزمان با توسعه و تکمیل وب سایتهای آموزشی، آموزش دهندگان پی بردند که چگونه این فناوری جدید میتواند منجر به توسعه وبهبود آموزش شود. پست الکترونیک، انشعابهای چند گانه وب سایت ها،تکنولوژی زبان نشانه گذاری در سند های جهانی وب(صفحات ابر متن )، قابلیت چند رسانه ای وجود صدا وتصویر متحرک، همگی به تغییر وایجاد آموزشهای چند گانه منجر شدند. هر چند که کیفیت پایین وهزینه بالای این دوره به ورود به دوره جدیدتری از آموزش منجر گردید.
د)سالهای ۲۰۰۵-۲۰۰۰ ،موج دوم آموزش های الکترونیکی: خلق وایجاد پیشرفت های تکنولوژیک چون: «جاوا»، آدرس های پروتکل اینترنتی به کار گیری شبکه دسترسی به برنامه های مخابراتی وسیع و طراحی وب سایت های پیشرفته، انقلابهایی هستند که صنعت آموزش امروز را متحول کردهاند.
در زمانی که انتظار میرفت آموزشهای الکترونیک همه روش های آموزشی گذشته را از بین ببرند شیوه های یادگیری با هم ترکیب شده و آموزشهای ترکیبی را به وجود آوردند . مزیت یادگیری ترکیبی نه تنها افزایش اثربخشی در روش های آموزشی، بلکه به عنوان وسیله ای برای کاهش هزینه ها است. یادگیری ترکیبی از ترکیب آموزش های الکترونیک با شیوه های قدیمی تر آموزش به وجود آمده است.
“