فعالیتهای فیزیکی (عمدتا غیر رقابتی)
هسته اصلی فعالیتهای ورزشی
طبقه بندی فعالیتهای ورزشی و غیر ورزشی
منبع: ( گراتون و تیلور[۱۱]، ۲۰۰۲)
دایره داخلی فعالیتهایی را نشان میدهد که در تمام کشورها به عنوان فعالیتهای ورزشی مورد پذیرش میباشد و با ملاکهای راجرز نیز مطابقت دارد. دومین دایره از داخل را نمی توان به عنوان هسته مرکزی نامید اما دارای دو مشخصه فیزیکی و فراغت میباشد و باعث می شود که به عنوان فعالیت ورزشی طبقه بندی شود. البته این طبقه بندی در هر کشوری نسبت به کشور دیگر تفاوت دارد. دایره سوم از داخل نشان دهنده فعالیتهایی است که غیر فیزیکی هستند اما رقابتی و سازمان یافته و بطور کلی در زمره فعالیتهای ورزشی قرار میگیرند مثل ورزش دارت و یا بیلیارد. دایره سفید بیرون نشاندهنده فعالیتهایی هستند که بطور واضح در تمامی کشورهای دنیا به عنوان فعالیتهای غیر ورزشی طبقه بندی میشوند (گراتون و تیلور، ۲۰۰۲).
صنعت ورزش[۱۲]
ورزش در دنیای امروزی یک صنعت است و برای اولین بار مولین از این واژه برای ورزش استفاده کرده است. مولین اشاره می کند که هرگونه فعالیت ورزشی که موجبات افزایش ارزش افزوده کالاها و خدمات ورزشی را فراهم کند صنعت ورزش محسوب می شود (عسکریان، ۱۳۸۳). پیتز، فیلدینگ و میلر (۱۹۹۴) در معرفی اجزای ورزش همه محصولات، کالاها، خدمات، اماکن و افراد مرتبط با ورزش را اجزای صنعت ورزش مینامند در جای دیگر پیتز و استوتلار (۱۹۹۶) در رابطه با تعریف صنعت ورزش بر بازارهای مرتبط با ورزش و تفریحات سالم تأکید نموده اند.
با توجه به تمام تعریفهای ارائه شده، میتوان در کل صنعت ورزش را مجموعه ای از فعالیتهای مرتبط با تولید و بازاریابی کالاها و خدمات ورزشی محسوب نمود که در ارتقاء ارزش افزوده نقش داشته باشند (عسکریان، ۱۳۸۳). صنعت ورزش دارای بخشهای زیادی است که مرکز ثقل تمامی آنها را محصول ورزشی تشکیل میدهد و در خدمت شرکت کنندگان، تماشاگران و سایر افراد قرار میگیرد. پیتز و همکاران (۱۹۹۴) بیان میدارند که رویدادها، اطلاعات، آموزش و کالاها و خدمات ورزشی چهار دسته اصلی محصولات ورزشی هستند و آنها میتوانند بر تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده هر کشور تأثیر بسزایی داشته باشند. پیتز و استوتلار (۱۹۹۶) ارتباط بین تولیدکنندگان، محصولات و مصرف کنندگان در صنعت ورزش را بصورت جدول زیر بیان می کنند:
ارتباط بین تولیدکنندگان، محصولات و مصرف کنندگان
تولیدکنندگان | محصولات | مصرف کنندگان |
- مالکان - حامیان مالی - رسانه ها - سازمانها و آژانسهای بازاریابی - سازندگان تجهیزات |
- رویدادهای ورزشی - کالاهای ورزشی - اطلاعات - آموزش |
- تماشاگران - شرکت کنندگان - بینندگان تلویزیونی - موسسات و شرکتها |
منبع: پیتز و استوتلار، ۱۹۹۶
صنعت ورزش بر اساس تابع تولید نیز طبقه بندی شده است. در این نوع از تقسیم بندی، صنعت ورزش در سه بخش تولید کالاهای ورزشی، عملکرد ورزشی و بخش مربوط به فعالیتهای تبلیغی و پیشبردی قابل ملاحظه است. نمودار شماره (۲-۲) این تقسیم بندی را بر اساس نظر پیتز و استوتلار (۲۰۰۲) نشان میدهد:
صنعت ورزش: کلیه کالاها، خدمات و فعالیتهای ارائه شده در قلمرو ورزش یا مرتبط با آن
بخش مربوط به تولید کالاها و خدمات ورزشی
بخش مربوط به تبلیغات و فعالیتهای پیشبردی
بخش مربوط به عملکردهای ورزشی
- ورزشکاران (حرفهای یا آماتور)
- مؤسسات تندرستی
- مؤسسات غیرانتفاعی ارائه دهنده خدمات ورزشی
- مؤسسات تجاری ارائه دهنده خدمات ورزشی
- ابزار و تجهیزات ورزشی
- تسهیلات و اماکن ورزشی
- مراقبتهای پزشکی خدمات و طب ورزش
- رسانه ها