شرکت مواد شوینده گلرنگ بایستی جهت ارتقاء کیفیت ارتباطات، اطلاعات مربوط به خدمات ، محصولات و برند جدید را به موقع به مشتریان اطلاع رسانی کنند،تاریخ دریافت سفارشات به درستی و بدون اشتباه باشد، کارکنان باید در مورد چگونگی استفاده از محصولات ، اطلاعات دقیق و کاملی به مشتریان ارائه کنند و همچنین همیشه آمادگی پاسخگویی به سؤالات مشتریان را دارا باشند در این راستا با توجه به اینکه درصد زیادی از پاسخ دهندگان به سوالات پرسشنامه را افراد جوان و تحصیل کرده تشکیل داده بودند، بنابراین شرکت مواد شوینده گلرنگ راحت تر میتواند با این دسته از مشتریانش ارتباط برقرار کنند و هم چنین راحت تر میتواند با ارائه دلایل منطقی آنان را درمورد موفقیت و برتری محصولات و یا حتی شکست خود قانع کنند تا از این طریق بتوانند کیفیت ارتباطات خود را بالا ببرد که بدنبال آن وفاداری و رضایت مشتریان را افزایش مییابد..
۵-۶-۲-۷. پیشنهادهای مربوط با فرضیه فرعی چهارم و هشتم (تاثیر مدیریت تعارض بر وفاداری مشتری و رضایت مشتری)
مدیر و مسولان شرکت مواد شوینده گلرنگ بایستی با جلوگیری از بروز بحث بین کارکنان و مشتریان، تبلیغات مؤثر و به روز، ارائه پیشنهادات مفید در زمینه سرمایهگذاری و کارکنان با داشتن اطلاعات به روز و کامل در مورد کلیه خدمات و شرایط بازار و مشتریان سطح مدیریت تعارض را بالا برده و بتوانند از رخ دادن آثار منفی تعارض در شرکت جلوگیری کنند تا بدین وسیله سطح کیفیت خدمات شرکت به مشتریان را افزایش بدهند در این صورت با افزایش سطح کیفیت خدمات، وفاداری و رضایت مشتریان افزایش پیدا میکند.
باتوجه به نتایج آزمون فرضیه ها و اینکه با بررسی بعمل آمده به این نتیجه رسیدیم که درصد حفظ مشتریان در شرکت مواد شوینده گلرنگ به نسبت پایین میباشد دراین قسمت به ارائه چند پیشنهاد دیگر در ادامه پیشنهادهای ذکرشده، در رابطه با حفظ مشتریان مواد شوینده شرکت گلرنگ میپردازیم:
۱) ایجاد تجربه بی نظیر برای مشتریان.(این تجربه بی نظیر را میتوان با برآورده کردن فراتر از انتظارات و خواسته های مشتریان برای آنان بوجود آورد)
۲) اعتبار و ثبات:قابل پیش بینی باشید.
۳) مسئولیت پذیری:وقتی اشتباهی مرتکب میشوید،آن را قبول کنید.
۴) پاسخ گویی سریع:به سرعت به اصل ماجرا بپردازید.
۵) خدمات اختصاصی:کاری کنید که دقیقا مناسب مشتری به نظر برسد.
۶) تحویل:در هر فرصت ممکن فراتر از انتظارات عمل کنید.
۵-۶-۳. پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی
۱) در روششناسی این تحقیق از روشهای کمی برای سنجش و مدلسازی استفاده شده است، پیشنهاد میگردد محققان دیگر با بهره گرفتن از روشها و تکنیکهای کیفی نظیر استفاده از مصاحبههای عمیق و مشاهده مشارکتی و غیره جهت مدلسازی و نظریه پردازی در این خصوص استفاده کنند.
۲) انجام تحقیق حاضر در سایر صنایعی که با مشتریان زیادی در تماس بوده و هدفشان حفظ و نگهداری مشتریان وفادار خود میباشند.
۳) با توجه به این که متغیرهای مختلفی ممکن است در میزان حفظ مشتریان تاثیرگذار باشد، پیشنهاد میشود که متغیرهای دیگری غیر از متغیرهای مورد بررسی مورد توجه قرار گرفته و تاثیر آنها در میزان حفظ مشتریان، مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
منابع و مآخذ
فهرست منابع و مآخذ:
الف) منابع فارسی
-
- ابراهیمی، عبدالحمید؛ روستا، احمد؛ ونوس، داور؛ (۱۳۸۴)؛ مدیرت بازرگانی، چاپ سوم، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
-
- ابراهیمی، مینا، (۱۳۹۰)؛ تاثیر عملکرد کانال توزیع بر کیفیت رابطه با خریداران سازمانی، مطالعه موردی: شرکت پخش مواد غذایی داماش: پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا۰
-
- الهی، شعبان، حیدری، بهمن، (۱۳۸۴) مدیریت ارتباط با مشتری، انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، چاپ اول آبان.
-
- امیر شاهی، میر احمد، سیاه تیری، ویدا، روان بد، فریبا؛ (۱۳۸۸). شناسایی عوامل موثر بر ایجاد اعتماد در مشتریان کلیدی بانک: مشتریان کلیدی بانک کارآفرین در شهر تهران، فصلنامه مدرس علوم انسانی – پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره ۱۳، شماره ۴.
-
- پرهیزکار، محمدمهدی؛ رمضانی، سعید؛ حلواییها، وحید رضا؛ (۱۳۹۲)، بررسی تاثیر نام و نشان تجاری بر وفاداری مشتری، مورد مطالعه: صنعت مواد غذایی ایران، دانشگاه پیام نور تهران، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، شماره ۱۲.
-
- دادخواه، محمدرضا، (۱۳۸۸)، مشتری مداری، انتشارات شهر آشوب، چاپ ششم، تهران، مرکز آموزش علمی – کاربردی و فرهنگ و هنر واحد ۳۸ تهران.
-
- دانائی فر، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل (۱۳۸۳)؛ روششناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع؛ انتشارات صفار، چاپ اول، تهران.
-
- رضایی، داود؛ (۹۲)، بررسی تاثیر استراتژی بازاریابی رابطه ای، ارزش درک شده مشتری و کیفیت رابطه بر وفاداری مشتری، مورد مطالعه: مشتریان شعب تهران بانک سامان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
-
- رضائیان، علی، (۱۳۸۸)؛ مدیریت رفتار سازمانی؛ تهران، انتشارات سمت
-
- رنجبریان، براری؛ (۱۳۸۸) بازاریابی رابطهمند، رویکردی برای بهبود رضایت مشتری؛ پژوهشنامهی مدیریت اجرایی علمی – پژوهشی، سال نهم، شماره ۱۲.
-
- رنجبریان، بهرام؛ براری، مجتبی، (۱۳۸۷) تاثیر بنیانهای بازاریابی رابطهمند بر وفاداری مشتریان: مقایسه بانک دولتی و خصوصی، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره ۱، شماره ۲، بهار و تابستان، ص ۸۳-۱۰۰
-
- زراء نژاد، منصور؛ نیسی، عبدالحسین؛ منتیان، محمدعلی؛ مهرحسینی اردکانی، عباس؛ (۱۳۹۲)، بررسی غوامل موثر بر حفظ مشتری، مورد مطالعه: خدمات تلفن همراه، دانشگاه چمران اهواز.فصلنامه مدیریت، سال دهم، شماره ۲۹.
-
- سفیانیان، معصومه ، (۱۳۸۶)"شناسایی موانع و محدودیتهای اجرای بازاریابی رابطه مند در شرکتهای بیمه دولتی در ایران “، مجله مدیریت بازرگانی، ش ۲،۱۳۸۶،ص۱۶-۱.
-
- سکاران، اوما، (۱۳۸۱)؛ روشهای تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران، مؤسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، چاپ دوم.
-
- سلیمانی بشلی، علی، (۱۳۹۱).خلاقیت در بازاریابی خدمات بانکی، تهران، اتحاد.
-
- صدری نیا، محمد؛ شیرازی، ابوالفضل(۱۳۸۷).مشتری راضی و وفادار(آرزویی دست یافتنی)، مدیریت، سال نوزدهم، شماره ۱۳۹ و ۱۴.
-
- صفاییان، ندا، (۱۳۹۱)؛ ” بررسی تاثیر بازاریابی رابطهمند بر وفاداری به برند مشتریان بانک(مطالعه موردی: شعب بانک تجارت شهر زنجان)"پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران
-
- ضیاء الدین، محمد مهدی، ۱۳۷۹، “ارزیابی سطوح خدماتی هتلهای ۵ ستاره تهران بر اساس نظر سنجی از مشتریان خارجی و معیارهای بینالمللی و ارائه راهکارهایی برای ارتقاء کیفیت آنها"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و فنون مازندران.
-
- عندلیب محمود(۱۳۹۰)، بررسی کیفیت خدمات بانکداری اینترنتی با بهره گرفتن از مدل تعدیل شده E-SQ (مطالعه موردی: اساتید و دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد)، دانشگاه صنعتی شاهرود، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت.
-
- فروزنده، سعیده؛ (۱۳۸۸)، تبیین نقش ارتباطات و اعتماد در وفاداری مشتری با بهره گرفتن از بسط مدل (مورد مطالعه: بانک ملی ایران شعب تهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.ECSI
-
- قره نژاد، مصطفی، (۱۳۹۲)، “بررسی تأثیر بازاریابی رابطه مند بر وفاداری مشتریان با بهره گرفتن از مدل توسعه یافته بازاریابی رابطه مند (ERM )"، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره ۱، شماره ۲؛
-
- کاتلر، فیلیپ (۱۳۸۴)، اصول بازاریابی، ترجمه بهمن فروزنده، انتشارات آتروپات، چاپ ششم.
-
- کاتلر، فیلیپ، آرمسترانگ، گری، (۱۳۸۳) اصول بازاریابی، ترجمه بهمن فروزنده، اصفهان
-
- کاوسی، محمدرضا؛ سقایی، عباس(۱۳۸۸)؛ روشهای اندازهگیری رضایت مشتری، انتشارات آرمه، تهران.
-
- کرمانشاه، ناصر؛ (۱۳۹۰) ارزیابی عوامل موثر بر وفاداری مشتریان کلیدی؛ مورد مطالعه: موسسه مالی و اعتباری مهر پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
-
- معصومی، حسین (۱۳۸۸)؛ سنجش ارتباط میان وفاداری مشتریان و عوامل مرتبط با آن در بازار بانکداری خرد در شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
-
- میرهادی، محمد باقر."مدیریت ارتباط با مشتری در بانک رفاه “پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
-
- نوذری، سمانه، (۱۳۹۲)، بررسی تاثیر بازارگرایی بر چابکی استراتژیک با تاکید بر نقش فرهنگ سازمانی
ب) منابع انگلیسی