۳- آیا استقبال از دوچرخه و احترام به حقوق دوچرخه در آمستردام و اصفهان تفاوت معناداری با هم دارند؟
برای بررسی این سؤال پژوهش از آزمون آماری T با دو نمونه مستقل (Independent-Samples T Test) نیز استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که بین استقبال عمومی از دوچرخه و احترام به دوچرخه سواران در دو گروه تفاوت معناداری در سطح ۹۵/۰ وجود دارد. با مقایسه مقدار میانگین های دو گروه (آمستردام ۶۱/۳۱، اصفهان ۴۴/۲۴) نتیجه می گیریم که میانگین استقبال عمومی از دوچرخه سواری در آمستردام بیشتر از اصفهان است.
جدول(۴-۱۲) آزمون تی مستقل برای مقایسه تفاوت استقبال عمومی از دوچرخه واحترام به حقوق دوچرخه سواران در آمستردام و اصفهان
مشارکت کنندگان | N | M | SD | DF | T | Sig |
آمستردام | ۲۳۳ | ۶۱/۳۱ | ۹۴/۵ | ۳۷/۳۹۶ | ۷۵/۱۴ | ۰۰۰/۰ |
اصفهان | ۳۸۵ | ۴۴/۲۴ | ۸۲/۳ |
نمودار شماره(۴-۷) نتایج آزمون تی مستقل برای مقایسه تفاوت استقبال عمومی از دوچرخه واحترام به حقوق دوچرخه در اصفهان و آمستردام
پس بر اساس نتایج آزمونهای انجام شده بالا می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که متغییر میزان استقبال عمومی از دوچرخه و احترام به حقوق دوچرخه سواران در شهر اصفهان در سطح پایین تری دارد و نشان دهنده وجود چالش در این زمینه در شهر اصفهان است. تفاوت نسبی زیاد میانگین دو شهر اصفهان و آمستردام حاکی از این حقیقت است که جامعه شهری اصفهان هنوز دوچرخه را به عنوان یک وسیله و مد اصلی و کارای حمل و نقل نپذیرفته است و رانندگان وسایل نقلیه موتوری برای حقوق افرادی که از دوچرخه استفاده می کنند احترام بالایی قائل نیستند که این خود یکی از عوامل چالش برانگیز در زمینه استفاده از دوچرخه در شهر اصفهان است.
۴- آیا میزان امنیت دوچرخه و ایمنی دوچرخه در آمستردام و اصفهان تفاوت معناداری با هم دارند؟
برای بررسی این سؤال پژوهش از آزمون آماری T با دو نمونه مستقل (Independent-Samples T Test) نیز استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که بین میزان امنیت دوچرخه و ایمنی دوچرخه سواران دو گروه تفاوت معناداری در سطح ۹۵/۰ وجود دارد. با مقایسه مقدار میانگین های دو گروه (آمستردام ۱۷/۱۸، اصفهان ۶۹/۱۱) نتیجه می گیریم که میانگین امنیت دوچرخه و ایمنی دوچرخه سواران آمستردام بیشتر از اصفهان است.
جدول(۴-۱۳) آزمون تی مستقل برای مقایسه تفاوت میزان امنیت دوچرخه و ایمنی دوچرخه سواران در آمستردام و اصفهان
مشارکت کنندگان | N | M |