جامعه، نمونه آماری و روش نمونه گیری
جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه مشتریان شعب بانک ملی خرم آباد میباشند که تعداد آنها نامعین می باشد، لذا جهت تعیین حداقل حجم نمونه لازم، از فرمول دوم کوکران استفاده گردید:
که در آن:
n= حداقل حجم نمونه لازم
p= نسبت توزیع صفت در جامعه
za/2= مقدار به دست آمده از جدول توزیع نرمال استاندارد (در این تحقیق و با در نظر گرفتن مقدار خطای ۰۵/۰، مقدار به دست آمده از جدول توزیع نرمال استاندارد ۹۶/۱ میباشد).
d= خطای پذیرفته شده توسط محقق یا بازه قابل تحمل از برآورد پارامتر مورد نظر (معمولاً در علوم اجتماعی برابر ۰۵/۰ در نظر گرفته میشود) (رفیع پور، ۱۳۷۸: ۱۰۲).
نکتهای که لازم است در خصوص این فرمول، گفته شود آن است که چنانچه مقدار p در دسترس نباشد، میتوان مقدار ۵/۰ را برای آن در نظر گرفت (آذر و مؤمنی، ۱۳۷۸: ۲۰)، که در این حالت، این فرمول بزرگترین و محافظه کارانهترین عدد ممکن را به دست خواهد داد، که در این تحقیق نیز عدد ۵/۰ برای آن در نظر گرفته شد. با جایگذاری پارامترها در فرمول مذکور حجم نمونه لازم ۳۸۴٫۱۶ نفر میباشد که ۳۸۵ نفر مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت اطمینان بیشتر تعداد ۴۱۰ پرسشنامه توزیع شد که ۳۸۹ پرسشنامه تکمیل شده مبنای تحلیل قرار گرفت. شایان ذکر است روش نمونه گیری در تحقیق حاضر به روش تصادفی ساده انجام می شود.
روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات
تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از تحقیق حاضر شامل دو بخش به شرح زیر می باشد:
الف. آمار توصیفی:
به منظور توصیف یافتهها (بویژه متغیرهای جمعیت شناختی)، از جداول فراوانی و همچنین نمودارهای میلهای استفاده خواهد گردید. ضمن این که به منظور توصیف بهتر دادهها از شاخصهای مرکزی نظیر میانگین و همچنین شاخصهای پراکندگی نظیر انحراف معیار و واریانس بهره گرفته خواهد شد.
ب. آمار استنباطی:
آزمون های آمار استنباطی مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از:
الف. آزمون تی تک نمونه ای: در این تحقیق به منظور مطالعه نقش مؤلفه های بازاریابی بر سیستم نوین بانکداری از نظر مشتریان، از آزمون تی تک نمونه ای استفاده خواهد شد.
ب. آزمون فریدمن: به منظور رتبه بندی عوامل مؤثر بر روی سیستم نوین بانکداری از آزمون فریدمن استفاده خواهد شد.
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
در این فصل یافته های بدست آمده از پرسشنامه را در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی ارائه می دهیم. در بخش آمار توصیفی اطلاعات جمعیت شناختی جامعه پژوهش و همچنین شاخص های تمرکز و پراکنش امتیازات بدست آمده برای مولفه های پژوهش در قالب جداول فراوانی، درصد فراوانی و نمودارهای دایره ای ارائه خواهد شد. در بخش آمار استنباطی در راستای بررسی نقش بازاریابی بر سیستم نوین بانکداری در شعب بانک ملی خرم آباد با بهره گرفتن از آزمون همبستگی پیرسون و روش رگرسیون خطی فرضیات پژوهش را مورد آزمون قرار می دهیم. در آخر نیز جهت اولویت بندی مؤلفه های پژوهش، آزمون ناپارامتری فریدمن را بکار خواهیم برد.
آمار توصیفی
در این بخش با بهره گرفتن از جداول فراوانی، درصد فراوانی و نمودارهای دایره ای اطلاعات جمعیت شناختی جامعه هدف را توصیف می کنیم.
جنسیت
توزیع فراوانی و درصد فراوانی جنسیت آزمودنی ها در جدول ۴-۱ ارائه شده است.
جدول ۴-۱: فراوانی و درصد فراوانی جنسیت آزمودنی ها
جنسیت
فراوانی
درصد فراوانی
مرد
۲۵۱
۵/۶۴
زن
۱۳۸
۵/۳۵
مجموع
۳۸۹