تهیه منابع مالی
قابل دسترس کردن محصول
ضمانت کردن محصولات
مشارکت در مخاطرات
شکل ۲- ۱۵: واسطه ، کارگزار برای مشتری و کارشناس فروش برای تولید کننده
۲-۱-۵ -۲ : طبقه بندی واسطه ها :
واسطه ها بر اساس نقش و وظائفی که بر عهده دارند عناوین گوناگونی دارند که مهمترین آنها عبارتند از:
۲-۱-۵ -۲-۱ : خرده فروشی ها[۲۲]:
به تمام فعالیتهای فروش مستقیم کالا یا خدمت است به مصرف کننده نهایی برای مصارف شخصی و غیر تجاری ( Kotler & Armestrong . 2003 :465 ).
خرده فروشی عبارت است از فعالیتی که کالا را مستقیماً به مصرف کننده نهایی که قصدش از خرید فقط مصرف آن کالا یا خدمت است عرضه می داد (محبعلی، ۱۳۷۸، ۲۹۹).
خرده فروشی ها عواملی هستند که کالا را در حجم زیاد بر اساس توان توزیع خود و با قیمتی کمتر از قیمت مصرف کننده از عمده فروشی ها، بنکدارها، نمایندگان توزیع، کارخانجات (مستقیماً از تولید کنندگان خریداری می نمایند و در سیستم خرده فروشی به مصرف کننده نهایی می فروشند (بلوریان تهرانی، ۱۳۷۸، ۱۲۸).
هر شرکت یا تولید کننده یا فروشگاهی که برای استفاده غیر تجاری محصولی را به مصرف کننده نهایی بفروشد، بدون در نظر گرفتن چگونگی فروش و محل آن، فروش او به صورت خرده فروشی است.
بسیاری از موسسات از جمله تولید کنندگان، عمده فروشان و خرده فروشان به خرده فروشی اشتغال دارند ولی خرده فروشی عمدتاً توسط خرده فروشان انجام می شود اگرچه قیمت اعظم خرده فروشی در فروشگاه های خرده فروشی انجام می شود اما در سالهای اخیر، خرده فروشی غیر فروشگاهی، نظیر فروش پستی، تلفنی، خانه به خانه، با ماشین های فروش اتوماتیک و ابزار و وسایل الکترونیکی رشد بسیار قابل توجهی داشته است (کاتلر و آمسترانگ، ۱۳۷۹: ۵۲۸).
از جنبه های مثبت خرده فروشی ها عبارتند از:
دسترسی راحت به آنها و ایجاد آسایش برای مشتریان در مناطق مختلف
راحتی ورود به حرفه خرده فروشی و در نتیجه ایجاد رقابت شدید و جلوگیری از هر گونه انحصار
کاهش قیمت مصرف کننده به دلیل رقابت بین آنها
خرده فروشی ها از طریق شناسایی نیازها و خواسته های مصرف کنندگان ، می توانند مساعدتهای اطلاعاتی زیادی به تولید کنندگان بنمایند. آنها در تماس مستقیم با خریداران می باشند و نیازها و خواسته های آنها را دقیقاً تشخیص می دهند ( کمالی، ۱۳۸۱، ۱۶۲).
بر مبنای آمار در کشورهای صنعتی، در مقابل هر تولید کننده، هفت خرده فروش وجود دارد که این تعداد در کشورهای توسعه نیافته و کشور ما، به مراتب بیشتر است ( محبعلی، ۱۳۸۱: ۳۰۰).
معمولاً سود خرده فروشها بیش از سود عمده فروشها و به نوبه خود بیشتر از میزان سود تولید کننده است. زمان توقف کالا نزد خرده فروش ها بیش از عمده فروش ها است، در نتیجه فساد و ضایعات کالا در این مرحله (خرده فروشی) بیشتر است (بلوریان تهرانی، ۱۳۷۸: ۱۲۸).
۲-۱-۵ -۲-۱-۱ : انواع خرده فروشی :
انواع خرده فروشی شامل :
۱ – خرده فروشی فروشگاهی
۲- خرده فروشی غیر فروشگاهی که این خود شامل سه قسمت زیر می باشد:
الف – بازاریابی مستقیم ب – فروش مستقیم ج – فروش اتوماتیک
راه های مختلف طبقه بندی فروشگاه های خرده فروشی در جدول ۲-۳ آمده است (کاتلر و آمسترانگ، ۱۳۷۹: ۵۲۹).
جدول ۲-۳ : راه های مختلف طبقه بندی فروشگاه های خرده فروشی
سطح خدمات | کالایی که می فروشند | قیمتهای فروش | کنترل مجاری فروش | نحوه گردهمایی فروشگاه |
سلف سرویس خدمات محدود خدمات کامل |
فروشگاه های اختصاصی[۲۳] فروشگاه های بزرگ[۲۴] سوپرمارکتها[۲۵] فروشگاه های راحت محلی[۲۶] ابر فروشگاه ها[۲۷] سوپراستورها فروشگاه های ترکیبی و فوق بازارها[۲۸] مراکز خدماتی |
فروشگاه های تخفیف دار[۲۹] خرده فروشان زیر قیمت[۳۰] |