Q12= در این بخش کاری ارتباطات باز و آزادی وجود دارد.
میانگین این آیتم برابر با ۳٫۴۸ و انحراف معیار آن ۰٫۹۸ بوده است. آمارهای مربوط به ایتم مربوطه نشانگر این است که اکثر پاسخ دهند گان به پرسشنامه تا حدودی معتقد بوده اند ارتباطات باز بوده و به نوعی روابط غیر رسمی نیز در سازمان وجود داشته است. انحراف معیار ۰٫۹۸ نشان از نرمال و ایده آل بودن پاسخ هاست.
Q13= هرکسی حق اظهار نظر خود را دارد.
میانگین این آیتم برابر با ۳٫۸۵ و انحراف معیار آن ۱٫۰۴ بوده است. آمارهای مربوط به ایتم مربوطه نشانگر این است که اکثر پاسخ دهند گان به پرسشنامه تا حدودی معتقد بوده اند در سازمان بیان افکار و عقاید بصورت مطلوبی ازاد بوده و کارکنان می تواند در تمامی زمینه ها اظهار نظر نمایند. انحراف معیار ۱٫۰۴ نشان از پراکندگی نا چیز پاسخ ها است.
=Q14 اعضای سازمان ایدههای کاری خود را زیاد تبادل میکنند.
میانگین این آیتم برابر با ۳٫۶۳ و انحراف معیار آن ۱٫۱۲ بوده است. آمارهای مربوط به ایتم مربوطه نشانگر این است که اکثر پاسخ دهند گان به پرسشنامه تا حدودی معتقد بوده اند در سازمان کارکنان با یکدیگر در زمینه های مختلف بحث و تبادل نظر می کنند . انحراف معیار ۱٫۱۲ نشان از پراکندگی پاسخ ها است.
واکنش عاطفی مثبت
Q15= تغییرات سازمانی باعث میشود احساس خوشحالی کنم.
Q16= تغییرات سازمانی باعث میشود احساس هیجان کنم.
میانگین این آیتمها برابر با ۳٫۴۹ و ۳٫۳۶ بوده و انحراف معیار آن ۱٫۱۱ و ۱٫۱۲ بوده است. آمارهای مربوط به ایتم های مربوطه نشانگر این است که اکثر پاسخ دهند گان به پرسشنامه تا حدودی تغیرات سازمانی را مثبت ارزیابی کرده و هیجانات مثبتی در برابر آنها از خود نشان می دهند به عبارتی آن را ابزاری در راستای ارتقاء خود تلقی می کنند. انحراف معیار ۱٫۱۱ و ۱٫۱۲ نشان از پراکندگی پاسخ ها است.
Q17= تغییرات سازمانی باعث میشود احساس امیدواری کنم.
میانگین این آیتم برابر با ۳٫۵۱ و انحراف معیار آن ۱٫۰۵بوده است. آمارهای مربوط به ایتم مربوطه نشانگر این است که اکثر پاسخ دهند گان به پرسشنامه تا حدودی معتقد بوده اند تغیرات سازمانی برای آنها فرصت های بهتری را فراهم مس ازند و انها بواسطه این تغیرات ابراز امیدواری می کنند. انحراف معیار ۱٫۰۵ نشان از ایده ال بودن پاسخ هاست.
واکنش عاظفی منفی
Q18= تغییرات سازمانی باعث میشود احساس ناراحتی کنم.
میانگین این آیتم برابر با ۲٫۸۵ و انحراف معیار آن ۱٫۱۸بوده است. آمارهای مربوط به ایتم مربوطه نشانگر این است که اکثر پاسخ دهند گان به پرسشنامه اعلام کرده اند که در برابر تغیرات سازمانی تا حدود زیادی نگران نبوده و احساس ناراحتی نمی کنند و بر عکس. انحراف معیار ۱٫۱۸ نشان از تنوع پاسخ هاست.
Q19= تغییرات سازمانی باعث میشود احساس عصبانیت برایم ایجاد شود.
میانگین این آیتم برابر با ۲٫۵۸ و انحراف معیار آن ۱٫۱۹ بوده است. آمارهای مربوط به ایتم مربوطه نشانگر این است که اکثر پاسخ دهند گان به پرسشنامه اعلام کرده اند که در برابر تغیرات سازمانی کنش های منفی نشان نداده و عصبانی نمی شوند و بر عکس. انحراف معیار ۱٫۱۹ نشان از تنوع پاسخ هاست.
Q20= تغییرات سازمانی باعث میشود احساس بیزاری کنم.
میانگین این آیتم برابر با ۲٫۵۱ و انحراف معیار آن ۱٫۲۳ بوده است. آمارهای مربوط به ایتم مربوطه نشانگر این است که اکثر پاسخ دهند گان به پرسشنامه اعلام کرده اند که در برابر تغیرات سازمانی کنش های منفی نشان نداده و از سازمان بیزاری نجسته و آن را درک نخواهند کرد بلکه بر عکس. انحراف معیار ۱٫۲۳ نشان از تنوع بالای پاسخ هاست.
قصد مثبت در برابر تغیر
Q21= دیگران را تشویق میکنم تا تغییرات سازمانی اثربخشتر اتفاق بیافتد.
میانگین این آیتم برابر با ۴٫۰۳ و انحراف معیار آن ۰٫۹۴ بوده است. آمارهای مربوط به ایتم مربوطه نشانگر این است که اکثر پاسخ دهند گان به پرسشنامه اعلام کرده اند که در برابر تغیرات سازمانی علاوه بر اینکه حودشان از تغیرات استقبال می کنند دیگران را نیز به پذیرش آن ترغیب می کنند.
Q22= جهت اجرای بهتر تغییرات سازمانی روشهایی را پیشنهاد میدهم.
میانگین این آیتم برابر با ۳٫۹۸ و انحراف معیار آن ۰٫۸۲ بوده است. آمارهای مربوط به ایتم مربوطه نشانگر این است که اکثر پاسخ دهند گان به پرسشنامه اعلام کرده اند که در برابر تغیرات سازمانی پیشنهادات در راستای انجام هر چه بهتر تغیرات سازمانی برای سازمان خود ارائه داده و از ان حمایت می کنند.
Q23= در مورد مزایای تغییرات سازمانی با دیگران صحبت میکنم.
میانگین این آیتم برابر با ۳٫۸۸ و انحراف معیار آن ۰٫۸۳ بوده است. آمارهای مربوط به ایتم مربوطه نشانگر این است که اکثر پاسخ دهند گان به پرسشنامه اعلام کرده اند که علاوه بر اینکه خودشان مزایای تغیرات سازمانی را درک کرده اند در راستای اگاهی دادن به دیگران در مورد مزایای ان نیز تلاش می کنند.
Q24= اجرای موفق تغییرات سازمانی را حمایت میکنم.
میانگین این آیتم برابر با ۴٫۰۸ و انحراف معیار آن ۰٫۷۵ بوده است. آمارهای مربوط به ایتم مربوطه نشانگر این است که اکثر پاسخ دهند گان به پرسشنامه اعلام کرده اند که اگر در سازمانی شرایطی پیش اید که نیازمند پشیبانی و حمایت کارکنان باش آنها از آن حمایت خواهند کرد.
Q25= میخواهم تغییرات سازمانی اثربخشی خوبی داشته باشند.
میانگین این آیتم برابر با ۴٫۰۸ و انحراف معیار آن ۰٫۷۵ بوده است. آمارهای مربوط به ایتم مربوطه نشانگر این است که اکثر پاسخ دهند گان به پرسشنامه اعلام کرده اند که اگر تمایل دارند اگر در سازمانی تغیراتی قرار اتفاق بیافتد، آن تغیرات در راستای بهود روشها و بهره وری بالاتر باشد. انحراف معیار ۰٫۷۵ نشان می دهد که روی این مطلب اکثریت اتفاق نظر داشته اند.
قصد منفی در برابر تغیر
Q26= دیگران را تشویق میکنم تا در مقابل اجرای تغییرات سازمانی مقاومت کنند.
Q27= جهت اجرای تغییرات سازمانی از خودم مخالفت نشان میدهم.
Q28= به دیگران پیشنهاد میکنم در تغییرات سازمانی مشارکت نکنند.
Q29= سعی میکنم با هرچیزی در این تغییرات مخالفت کنم.
میانگین هر چهار آیتم کمتر از عدد ۳ یا همان عدد مبنا هستند و این مفهومش چنین است که کارکنان در برابر تغیرات سازمانی عکس العمل های منفی نشان نمی دهند بلکه از آن نیز استقبال بعمل می آورتد.
واکنش شناختی
Q30= تغییرات سازمانی بر من تاثیر میگذارد.
Q31= از تاثیر تغییرات در کار روزمره خودم دلواپس نیستم.
Q32 = از تاثیر تغییرات در بخش سازمانی خودم دلواپس نیستم
Q33= سیستم ارزیابی عملکرد جدید برای من معنادار است.
Q34= تغییرات سازمانی رضایت شغلی مرا افزایش خواهد داد.
Q35= تغییرات سازمانی سبک کاری بخش ما را بهبود خواهد داد.
Q36= سیستم ارزیابی عملکرد جدید از اهمیت ویژهای برای من برخوردار است.
Q37= تغییرات سازمانی ایجاب میکند که در این سازمان ادامه کار داشته باشم.
Q38= میتوانم سودمندی تغییرات سازمانی را پیش بینی کنم.
میانگین هر ۸ آیتم بیشتر از عدد ۳ یا همان عدد مبنا هستند به این صورت که از پاسخ های کارکنان می توان استنباط کرد که تغیرات سازمانی در کارایی و اثر بخشی انها مفید بوده؛ تغیرات سازمانی هیچ گونه نگرانی در کارکنان ایجاد نکرده، رضایت کارکنان را افزایش داده، ایجاد انگیزه در کارکنان جهت ادامه فعالیت را سبب شده و همچنین باعش شده کارکنان بدون هیچ گونه نگرانی از ارزیابی عملکرد خودشان استقبال کنند
۴-۲- بخش دوم: آمار استنباطی و آزمون فرضیه ها
در این پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری برای بررسی اعتبار سازه ها و همچنین آزمون فرضیه های پژوهش استفاده میشود. در مجموع از تحلیل عاملی تاییدی و مدل ساختاری استفاده شده است. بدین ترتیب که ابتدا تحلیل عاملی تاییدی برای پرسشهای اصلی پرسشنامه صورت گرفت، و سپس تحلیل ساختاری عاملها برای آزمون درجه تاثیرگذاری متغیر مکنون مستقل بر متغیر مکنون وابسته انجام گرفت.
۴-۲-۱- بررسی وضعیت توزیع دادها
درانجام روش های آماری، نرمال بودن داده ها و بخصوص متغیر وابسته از اهمیت خاصی برخوردار است. پس لازم است که با آزمون های آماری مناسب نسبت به این امر اقدام نموده و از این بابت مطمئن شد. بنابراین از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف استفاده می شود تا از نرمال بودن دادهها اطمینان حاصل گردد. هنگام بررسی نرمال بودن دادهها ما فرض صفر مبتنی بر اینکه توزیع دادهها نرمال است را در سطح خطای ۵% تست میکنیم. بنابراین اگر آماره آزمون بزرگتر یا مساوی ۰٫۰۵ بدست آید، در این صورت دلیلی برای رد فرض صفر مبتنی بر اینکه داده نرمال است، وجود نخواهد داشت. به عبارت دیگر توزیع دادهها نرمال خواهد بود. برای آزمون نرمالیته فرضهای آماری به صورت زیر تنظیم میشود:
H0: توزیع دادههای مربوط به هر یک از متغیرها نرمال است.