شرکت مخابرات امارات نیز که با نام تجاری اتصالات[۲۲۶] شناخته می شود، در سال ۱۹۷۶ میلادی تشکیل شد. در حال حاضر ۶۰ درصد سهام اتصالات در اختیار دولت این کشور قرار دارد و ۴۰ درصد مابقی نیز به صورت عمومی واگذار شده است. این اپراتور در ۱۸ کشور در آسیا، خاورمیانه و آفریقا فعالیت می کند که از جمله آنها می توان به عربستان، افغانستان و مصر اشاره کرد.
اپراتور ترک تلکام[۲۲۷] هم پیش از این با نام شرکت مخابرات ترکیه شناخته میشد، در سال ۱۹۹۵ میلادی از اداره پست این کشور جدا و در سال ۲۰۰۵ خصوصی شد. این شرکت فقط در ترکیه به ارائه خدمات مخابراتی می پردازد و دارای بیش از ۳۴ میلیون مشترک است. در جدول ۴-۳، شاخص های کلان اقتصادی این اپراتورها در کنار شرکت مخابرات ایران در سال ۲۰۱۲ مشاهده می شود. مقایسه شاخص های عملکردی شرکت مخابرات ایران با سایر اپراتورهایی که در جدول ۴-۲ بدانها اشاره شده است، در مجموع نشانگر جایگاه مناسبی برای اپراتور ایرانی نیست. مقایسه درآمد شرکت مخابرات ایران با سه اپراتور دیگر اپراتور ایرانی را در مکان آخر قرار میدهد.
جدول ۴-۲ برخی شاخص های مالی اپراتورهای پیشرو منطقه در سال۲۰۱۲
اپراتور | تعداد مشترک (میلیون) |
درآمد (میلیارد دلار) |
سود (میلیارد دلار) |
متوسط درآمد هر مشتری(دلار) |
TCI | ۷/۷۴ | ۲/۶ | ۳/۲ | ۸۳ |
STC | ۱۴۲ | ۸/۱۳ | ۵/۲ | ۱۸/۹۷ |
ترک تلکام | ۳/۳۴ | ۷/۶ | ۱۵/۱ | ۳۳/۱۹۵ |
اتصالات | ۱۰۲ | ۷/۸ | ۱/۲ | ۲۹/۸۵ |
شکل ۴-۴- درآمد هر مشتری اپراتورهای منطقه در سال ۲۰۱۲
مقایسه شاخص متوسط درآمد هر مشتری که در ستون سمت چپ جدول ۴-۳ و نمودار ۴-۴ نشان داده شده است نیز شرکت مخابرات ایران را در رتبه آخر منطقه قرار میدهد.
بررسی روند تغییرات درآمد هر مشتری در خدمات تلفن همراه و تلفن ثابت از سال ۱۳۸۴ تاکنون نیز این مسئله را تائید می کند. نمودارهای شماره ۴-۵، ۴-۶ و جدول شماره ۴-۳ به ترتیب روند افزایش یا کاهش درآمدهای واقعی و درآمدهای نرمالایز شده بر اساس نرخ تورم را نشان می دهند. همانطوریکه مشاهده می شود اگرچه در بخش تلفن ثابت درآمد واقعی هر مشتری در سال، روند صعودی دارد اما در مقایسه با نمودار نرمال آن میتوان نتیجه گیری کرد که در حقیقت این روند با توجه به نرخهای تورم در هر سال کاهشی بوده است. در بخش تلفن همراه وضعیت از تلفن ثابت نیز بحرانیتر بوده و مطابق با نمودار ۴-۵ میانگین درآمد هر مشتری در سال روند کاملا نزولی داشته است.
جدول ۴-۳- درآمد سالانه هر مشتری تلفن ثابت و همراه (ریال)