J = تعداد سئوالات آزمون
= واریانس سئوالات آزمون
S2 = واریانس کل آزمون
۳ـ ۸ـ روشهای آماری تجزیه و تحلیل دادهها
تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از این پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار آماری SPSS 13[162] و در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. در پژوهش حاضر، از شاخصهای آمار توصیفی فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، جداول و نمودارها استفاده شد. به منظور تحلیل استنباطی دادههای بدست آمده از ابزار اندازه گیری از روشهای آماری t تک متغیره و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا)[۱۶۳] استفاده شد. با توجه به اینکه نظرات یک جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفته و میانگین حاصله با سطح متوسط پرسشنامه بررسی میشود از روش آماری t تک متغیره استفاده گردیده است و از تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) برای سنجش تفاوت بین میانگین نظرات مدیران بر اساس متغیرهای تعدیل کننده استفاده گردیده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها
مقدمه
تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده با ابزارهای معتبر، یکی از پایههای اصلی هر مطالعه و بررسی است. پس از گردآوری دادهها، مرحلهی جدید از فرایند تحقیق که به مرحلهی تجزیه و تحلیل دادهها معروف است، آغاز میشود. این مرحله در تحقیق اهمیت زیادی دارد، زیرا نشان دهنده ی تلاشها و زحمات گذشته است. در این مرحله محقق با بهره گرفتن از روشهای مختلف و با تکیه بر معیار عقل سعی میکند دادهها را در جهت آزمون فرضیهها و ارزیابی آن مورد بررسی قرار دهد.
در این فصل به تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از ابزار اندازه گیری پرداخته شده است. یافتههای پژوهش بر اساس سوالهای پژوهش ارائه شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر استفاده از شاخصهای آماری چون فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار از روش های آمار استنباطی، آزمون t تک متغیره و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده شد.
۴ ـ ۱ ـ بررسی ویژگیهای توصیفی گروه نمونه
در این قسمت به بررسی ویژگیهای توصیفی گروه نمونه بر اساس متغیرهای جنسیت، سابقه کاری، مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی در جداول (۴- ۱) تا (۴-۴) پرداخته شده است.
جدول (۴-۱) توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس جنسیت
شاخصهای آماری جنسیت |
فراوانی | درصد |
مرد | ۹۸ | ۸/۷۷ |
زن | ۲۸ | ۲/۲۲ |
مجموع | ۱۲۶ | ۱۰۰ |
بنابر اطلاعات جدول (۴- ۱) تعداد مردان گروه نمونه بیشتر از زنان بوده است. به طوری که تعداد مدیران مرد حدود سه برابر مدیران زن است. یافتهها نشان میدهد ۸/۷۷ درصد از مدیران مرد و ۲/۲۲ درصد مدیران زن بوده اند. که این دادهها در شکل میله ای (۴ـ۱) نشان داده شده است.
شکل ۴ ـ ۱ : توزیع نمونه آماری مدیران بر حسب جنسیت
جدول (۴-۲) توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس سابقه کاری