مدیریت شده است می توان گفت شاید علت تحقیقات فزاینده در حوزه ی معنویت مشاهده تاثیر چشمگیر آن در بهبود عملکرد فردی و سازمانی بوده است.
۱-۴- اهداف تحقیق
هدف اصلی: شناسایی رابطه بین اخلاق حرفه ای و هوش معنوی
اهداف جزیی:
شناسایی رابطه اخلاق حرفه ای و تفکرکلی و بعد اعتقادی
شناسایی رابطه اخلاق حرفه ای و توانایی مقابله با مشکلات
- شناسایی رابطه اخلاق حرفه ای و سجایای اخلاقی
- شناسایی رابطه اخلاق حرفه ای وخود آگاهی و عشق وعلاقه
۱-۶- فرضیات تحقیق
فرضیه اصلی: بین اخلاق حرفه ای و هوش معنوی رابطه وجود دارد.
فرضیه های فرعی:
بین اخلاق حرفه ای و تفکرکلی و بعد اعتقادی رابطه وجود دارد.
- بین اخلاق حرفه ای وتوانایی مقابله با مشکلات رابطه وجود دارد
- بین اخلاق حرفه ای و سجایای اخلاقی رابطه وجود دارد
بین اخلاق حرفه ای وخود آگاهی و عشق وعلاقه رابطه وجود ارد
بین اخلاق حرفه ای وسجایای اخلاقی رابطه مثبت وجود دارد.
۱-۷- تعاریف مفهومی و عملیاتی
تعریف مفهومی اخلاق حرفه ای:
اخلاق حرفه ای مجموعه ای از هنجارهاست که از صاحبان مشاغل انتظار رعایت آن می رود یعنی از آن ها انتظار می رود که علاوه بررعایت اخلاق عمومی یک سری از ارزش ها را که مخصوص شغل آن هاست رعایت کنند مثلا از معلم انتظار دلسوزی، از وکیل انتظار امانتداری،از پزشک انتظار رازداری و از فروشنده انتظار صداقت داریم.(عزیزی،۱۳۸۵)
تعریف عملیاتی اخلاق حرفه ای:
عبارت از نمره ای است که فرد در پرسشنامه اخلاق حرفه ای کسب می کند.
تعریف مفهومی هوش معنوی:
هوش معنوی به توانایی ها و مهارت هایی برای توسعه و حفظ ارتباط با منشأ غایی همه موجودات،کامیابی در جستجوی معنای زندگی،یافتن یک مسیر اخلاقی که به هدایت ما درزندگی کمک کند، درک معنویات و ارزشها در زندگی شخصی و روابط بین فردی اشاره می کند(ابراهیمی،۱۳۸۶)
تعریف عملیاتی هوش معنوی:
عبارت از نمره ای است که فرد در پرسشنامه هوش معنوی کسب می کند.
تعریف مفهومی تفکرکلی و بعد اعتقادی:
تفکر کلی و بعد اعتقادی شامل: مشاهده ارتباط بین چیزها و امور، گشوده و مشتاق بودن نسبت به همه چیز
گرهگشا بودن برای مشکلات ، اعتقاد به معنویات ، ایمان به خدا ، اعتقاد به حمایت خدا ، اعتقاد به حکمت خدا ، اعتقاد به کمک به دیگران ، اعتقاد به عظمت خدا ، میزان توسل به خدا ، اعتقاد به حضور خدا ، قدرت خدا و اعتقاد به نظم آفرینش.(بدیع و همکاران،۱۳۸۹)
تعریف عملیاتی تفکرکلی و بعد اعتقادی: عبارت از نمره ای که فرد درپاسخ گویی به سؤالات شماره ی ۱۱،۱۲،۱۵،۱۷،۲۲،۲۳،۲۸،۲۹،۳۴،،۳۸،۳۹،۴۲مربوط به مؤلفه تفکرکلی و بعد اعتقادی کسب کرده است.
تعریف مفهومی توانایی مقابله با مشکلات:
قابلیت مواجهه با مشکلات و ناملایمات و حتی به فرصت تبدیل کردن آنها ، کنارآمدن با اشتباهات و مشکلات و درسگرفتن از آنها، نداشتن نگرانی و تشویش ، بزرگ جلوه ندادن مشکلات ، قدرت بیان مخالفت تلاش برای تغییر دیگران؛ امید مقایسه نکردن ،ایمان ، استقلال شخصیت ، انتقاد کردن . .(بدیع و همکاران،۱۳۸۹)
تعریف عملیاتی توانایی مقابله با مشکلات:
عبارت از نمره ای که فرد درپاسخ گویی به سؤالات شماره ی ،۱،۲،۳،۷،۸،۹،۱۰،۱۳،۱۴،۱۸،۱۹،۲۰،۲۶،۳۲،۳۵ مربوط به مؤلفه توانایی مقابله با مشکلات کسب کرده است.
تعریف مفهومی سجایای اخلاقی:
سجایای اخلاقی شامل : پذیرفتن اشتباهات، کمک به دیگران، استفاده از فرصتها ، انتقادپذیری ، استفاده از تجربیات و نظرات دیگران ، و بخشش می باشد. .(بدیع و همکاران،۱۳۸۹)
تعریف عملیاتی سجایای اخلاقی:
عبارت از نمره ای که فرد درپاسخ گویی به سؤالات شماره ی ، ۴،۵،۶،۲۴،۲۵،۳۰،۳۱،۳۳ مربوط به مؤلفه سجایای اخلاقی کسب کرده است.
تعریف مفهومی وخود آگاهی و عشق وعلاقه:
توانایی شناخت و آگاهی از خصوصیات، نقاط ضعف و قدرت،خواست ها، ترس و انزجار است، رشد خود آگاهی به فرد کمک می کند تا دریابد تحت چه شرایطی قرار دارد. یعنی شما بدانید که واقعا چه کسی هستید و چگونه با دنیای پیرامون خود ارتباط برقرار میکنید. و همچنین شامل: علاقه به زندگی ، رضایت از زندگی ، رضایت از خود ، علاقه به خود ، افتخار به خود ، اعتماد به نفس و امید به زندگی می باشد.(بدیع و همکاران،۱۳۸۹).
.
تعریف عملیاتی خود آگاهی و عشق وعلاقه:
عبارت از نمره ای که فرد درپاسخ گویی به سؤالات شماره ۱۶،۲۱،۲۷،۳۶،۳۷،۴۰،۴۱ مربوط به مؤلفه کسب کرده .
فصل دوم
پیشینه نظری
۲-۱- مقدمه
اخلاق حرفه ای به عنوان شاخه ای از دانش اخلاق به بررسی تکالیف اخلاقی دریک حرفه و مسائل اخلاقی آن می پردازد و در تعریف حرفه، آن را فعالیت معینی می دانند که موجب هدایت فرد به موقعیت تعیین شده همراه با اخلاق خاص است. منظور از اخلاق حرفه ای، مسئولیت اخلاقی فرد از حیث شغل است و به بیان مسئولیت های اخلاقی سازمان و تشخیص و حق مسائل اخلاقی در کار و کسب می پردازد.
اخلاق حرفه ای در سنت با هویت انسان و انگیزه خدمت به دیگران در طول تاریخ متحول گردیده است به گونه ای که امروزه انسان در خدمت حرفه و به ابزاری در جهت اهداف او تبدیل شده است.
یکی ازدغدغه های مدیران کارآمد در سطوح مختلف، چگونگی ایجاد بسترهای مناسب برای عوامل انسانی شاغل در تمام حرفه ها است تا آنها با حس مسئولیت و تعهد کامل بر مسائل در جامعه و حرفه خود به کار بپردازند و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفه خود را رعایت کنند.
یکی از اهداف اصلی در تدوین اصول اخلاق حرفه ای در بطن حرف گوناگون در جامعه، ایجاد رضایت مندی در نیروی انسانی و در نهایت مشتریان در جامعه است. در پی دگرگونی های اجتماعی ناشی از پیچیدگی فرایند تقسیم کار اجتماعی که با تخصصی شدن سریع حیات اقتصادی و کوچک شدن و تغییر میدان و محتوای معتقدات اخلاقی مورد قبول جامعه تفکیک شده، همراه بوده است، سازمان های صنفی به عنوان بخشی از جریان «عادی» تحول تقسیم کار به عنوان گروه های واسط یا میانی بین فرد و دولت، نقش بسزایی در نظام سیاسی جامعه و تنظیم قواعد اخلاقی بین اعضاءبه عهده می گیرند.
۲-۲- تعریف اخلاق
در فرهنگ معین اخلاق به معنی خلق وخوی ها، طبیعت باطنی، سرشت درونی و نیز به عنوان یکی از شعب حکمت عملی خوانده شده و افزوده است؛ اخلاق دانش بدو نیک خوی ها و تدبیر اسنان است برای نقش خود یا یک من خاص (معین ، ۱۳۶۴، ص ۱۷۴).
دانلود پژوهش های پیشین درباره بررسی رابطه بین اخلاق حرفه ای و هوش معنوی ...