۳-۹-۱- انجام مطالعه و جستجو برای تهیه وتدوین ادبیات پژوهش
برای تهیه و تدوین ادبیات پژوهش از منابع دسته اول به شرح زیر استفاده شد:
-
- مطالعات کتابخانه ای
-
- جستجو در اینترنت
-
- مطالعه مقالات
-
- کتاب ها
-
- مجلات
-
- پایان نامه ها
۳-۹-۲- تدوین طرح درس آموزش شیمی و آزمایشگاه ۳ بر مبنای روش فعال فناورانه
برای تدریس مبحث محلول ها که از شیمی سال سوم متوسطه انتخاب شد، ۸ جلسه ۹۰ دقیقه ای در نظر گرفته شد. بنابراین طرح درس آموزش این جلسات آموزشی به روش فعال فناورانه تهیه و تدوین شد تا بر مبنای آن تدریس انجام شود.
۳-۹-۱- مواد آموزشی
برای تدریس به روش فعال فناورانه که جلسات آموزشی آن در آزمایشگاه تشکیل شد به جز استفاده از اینترنت و فن آوری های آنلاین، در خصوص مطالب و مفاهیم مورد تدریس توسط محقق مواد آموزشی لازم از قبیل انیمیشن ها و شبیه سازهای آموزشی، تصاویر گرافیکی، فیلم های آموزشی، نرم افزارها و لوح های فشرده و پاور پوینت های مناسب تدارک دیده شد تا در هنگام لزوم دانش آموزان بتوانند استفاده کنند. برای ارزشیابی الکترونیکی از آزمون های الکترونیکی آنلاین و آزمونهای ساخته شده توسط نرم افزار ادوب کاپتیویت استفاده گردید.
۳-۹-۴- انتخاب نمونه آماری
نمونه آماری این تحقیق شامل دو گروه آزمایش و کنترل می باشد. که برای انتخاب آن ها به شیوه خوشه ای از میان ۴ دبیرستان دخترانه شهرستان ایوان، که در سال تحصیلی ۹۳/۹۲ کلاس های پایه سوم دارای درس شیمی ۳ و آزمایشگاه بودند، دبیرستان کوثر انتخاب شد. سپس دو کلاس سوم رشته تجربی آن مدرسه به صورت گمارش تصادفی برای گروهای آزمایش و کنترل انتخاب شدند.
۳-۹-۵- همسان سازی (همگن نمودن)گروه ها
برای کنترل متغیر های مزاحم و همسان سازی هرچه بیشتر گروه ها اقدامات زیر انجام شد:
-
- انجام آزمون رفتار ورودی به منظور آگاهی از میزان آموخته های قبلی دانش آموزان
-
- بررسی و مقایسه میانگین نمرات درس شیمی دانش آموزان در نیمسال اول سال تحصیلی
-
- بررسی و مقایسه معدل درسی دانش آموزان در نیمسال اول سال تحصیلی
-
- انتخاب گروه ها از یک جنس(دختران)
-
- انتخاب گروه ها از یک پایه تحصیلی
-
- انتخاب گروه ها از یک رشته تحصیلی(دو رشته ریاضی و تجربی در درس شیمی ۳ مشترک هستند)
-
- انتخاب گروه ها از یک منطقه جغرافیایی و آموزشی
۲- ۹ – ۶- اجرای تدریس
در این پژوهش برای آموزش مبحث محلول ها از کتاب شیمی ۳ و آزمایشگاه پایه سوم دبیرستان انتخاب شد و از این مبحث ۸ موضوع برای تدریس در ۸ جلسه انتخاب شد. در جدول شماره ۴-۳ موضوع و هدف کلی هر جلسه آموزشی مشخص شده است.
جدول شماره ۳-۴: موضوع و هدف کلی درس جلسه های آموزشی
هدف کلی درس | موضوع و عنوان درس | جلسه |
شناخت محلول و فاز و اجزای آن | محلول ها ، فاز ، محلول های مایع واجزای آن | اول |
بررسی انحلال پذیری مواد در یکدیگر | انحلال پذیری مواد، حلال های قطبی وناقطبی |