- آزﻣﻮدن ﮐﺎراﯾﯽ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎي ﻋﻠﻤﯽ در ﯾﮏ ﺣﻮزه ﺧﺎص؛
- ﺗﻌﯿﯿﻦ رواﺑﻂ ﺗﺠﺮﺑﯽ در ﯾﮏ ﻣﺤﺪوده ﺧﺎص؛
- اﻓﺰودن ﺑﻪ داﻧﺶ ﮐﺎرﺑﺮدي در ﯾﮏ زﻣﯿﻨﻪ ﺧﺎص؛
- ﭘﯿﺸﺒﺮد ﺗﺤﻘﯿﻖ و روش ﺷﻨﺎﺳﯽ در ﯾﮏ زﻣﯿﻨﻪ ﺧﺎص؛
- اراﺋﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ داﻧﺶ ﮐﺎرﺑﺮدي ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺷﺪه در ﯾﮏ زﻣﯿﻨﻪ ﺧﺎص (ﺳﺮﻣﺪ و ﺑﺎزرﮔﺎن، .(1379
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از آﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻫﺪﻓﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺳﺒﮑﻬﺎي رﻫﺒﺮي و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮ ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺮ اﺳﺎس ﻫﺪف، از ﻧﻮع ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﮐﺎرﺑﺮدي ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد. ﭼﻮن ﻫﺪف ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﮐﺎرﺑﺮدي ﺗﻮﺳﻌﻪ داﻧﺶ ﺑﺮاي ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮي در ﯾﮏ زﻣﯿﻨﻪ ﺧﺎص ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﮐﺎرﺑﺮدي ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﮐﺎرﺑﺮد ﻋﻤﻠﯽ داﻧﺶ ﻫﺪاﯾﺖ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ (ﺳﺮﻣﺪ و دﯾﮕﺮان، :1379 .(79
-3 ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻋﻤﻠﯽ:178
ﻫﺪف اﯾﻦ ﻧﻮع ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮ ﮐﺎرﺑﺮد ﻓﻮري ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ اﺳﺖ و ﺑﻪ اﯾﺠﺎد ﻧﻈﺮﯾﻪ ﯾﺎ ﮐﺎرﺑﺮد ﻋﻤﻮﻣﯽ ﯾﺎﻓﺘـﻪ ﻫـﺎ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﻧﺪارد. ﺗﺄﮐﯿﺪ آن ﺑﺮ ﺣﻞ ﻣﺸﮑﻼت ﻓﻮري و ﻣﻮﻗﻌﯿﺘﻬﺎي ﻣﺤﻠﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﺎﻫﯿﺖ و روش، ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻋﻠﻤﯽ را ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ 5 ﮔﺮوه ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺑﻨﺪي ﮐـﺮد ﮐـﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻨـﺪ از: ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺗﺎرﯾﺨﯽ، ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ، ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ، ﺗﺠﺮﺑﯽ و ﻋﻠﻤﯽ.
در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن، ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ روشﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺪف آنﻫﺎ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﮐﺮدن ﺷﺮاﯾﻂ ﯾﺎ ﭘﺪﯾﺪهﻫﺎي ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ اﺳﺖ. اﺟﺮاي ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺻﺮﻓﺎً ﺑﺮاي ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻮﺟﻮد ﯾﺎ ﯾﺎري دادن ﺑﻪ ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮي ﺑﺎﺷﺪ.
Action Research ١٧٨
ﻓﺼﻞ ﺳﻮم- روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ٧٨
ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ را ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ دﺳﺘﻪﻫﺎي زﯾﺮ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﮐﺮد:
- ﺗﺤﻘﯿﻖ ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ179
- ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ180
- اﻗﺪام ﭘﮋوﻫﺸﯽ181
- ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻮردي182
- ﺗﺤﻘﯿﻖ ﭘﺲ – روﯾﺪادي183 (ﺳﺮﻣﺪ و ﺑﺎزرﮔﺎن، .(1379
ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ، ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﻮدن ﻣﻮﺿﻮع اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ، اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ وﺿﻊ ﻣﻮﺟﻮد را ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و ﺑﻪ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻣﻨﻈﻢ و ﻧﻈﺎﻣﺪار وﺿﻌﯿﺖ ﻓﻌﻠﯽ آن ﻣﯽ ﭘﺮدازد، وﯾﮋﮔﯿﻬـﺎ و ﺻـﻔﺎت آن را ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ارﺗﺒﺎط ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ را ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ. از وﯾﮋﮔﯿﻬﺎي ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ اﯾﻦ اﺳـﺖ ﮐﻪ ﻣﺤﻘﻖ دﺧﺎﻟﺘﯽ در ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ، ﻧﻘﺶ و وﺿﻌﯿﺖ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ ﻧﺪارد و آﻧﻬﺎ را دﺳﺘﮑﺎري و ﮐﻨﺘﺮل ﻧﻤـﯽ ﮐﻨﺪ. از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ، ﺗﺤﻘﯿـﻖ ﭘﯿﻤﺎﯾﺸـﯽ اﺳـﺖ ﮐـﻪ، ﻫـﺪف آن ﺷـﻨﺎﺧﺖ ﺻـﻔﺎت، وﯾﮋﮔﯿﻬﺎ، ﻋﻘﺎﯾﺪ، ﻧﮕﺮﺷﻬﺎ، رﻓﺘﺎرﻫﺎ و ﺳﺎﯾﺮ ﻣﺴﺎﺋﻞ اﻓﺮاد ﯾﮏ ﺟﺎﻣﻌﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺑﻪ آﻧﻬـﺎ، ﯾﻌﻨـﯽ روﺷﻬﺎي ﻣﯿﺪاﻧﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ و ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣـﯽ ﺑﺎﺷـﺪ. ﺑﻨـﺎﺑﺮاﯾﻦ در ﺗﺤﻘﯿـﻖ ﺗﻮﺻـﯿﻔﯽ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﻌﯽ دارد ﮐﻪ راﺑﻄﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮي را ﺑﺎ ﻣﺘﻐﯿﺮ دﯾﮕﺮ ﺑﯿﺎﺑـﺪ و در ﺟﺴـﺘﺠﻮي اﻃﻼﻋـﺎت دﻗﯿـﻖ در ﻣﻮرد وﯾﮋﮔﯿﻬﺎي آزﻣﻮدﻧﯽ ﻫﺎ، ﮔﺮوﻫﻬﺎ ﯾﺎ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻫﺎي ﺧﺎص اﺳـﺖ. ﺑـﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﻣﺒﺎﺣـﺚ ﻣﻄـﺮح ﺷﺪه، ﻣﯽ ﺗﻮان ﭘﯽ ﺑﺮد ﮐـﻪ وﯾﮋﮔﯿﻬـﺎي ﺗﺤﻘﯿـﻖ ﺣﺎﺿـﺮ ﺑـﻪ ﮔﻮﻧـﻪ اي اﺳـﺖ ﮐـﻪ اﺳـﺘﻔﺎده از روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ را ﺗﻮﺟﯿﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.
Survey Research ١٧٩ Co-relational Research ١٨٠ Action Research ١٨١ Case Study ١٨٢ Ex-Post Facto Research ١٨٣
ﻓﺼﻞ ﺳﻮم- روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ٧٩
-3-3 ﻓﺮآﯾﻨﺪ دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ
ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻘﺎﻻت و ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎﯾﯽ ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ اﻋﺘﺒﺎر ﻋﻠﻤﯽ آﻧﻬﺎ ﮐﺎﻣﻼ واﺿﺢ اﺳﺖ. ﺑﺎ اﯾﻦ ﺣﺎل از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﺪل ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺤﻘﻖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ، ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ اﻋﺘﺒﺎر آن، ﺗﻮﺳﻂ 13 ﻧﻔﺮ از ﺧﺒﺮﮔﺎن و اﺳﺎﺗﯿﺪ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ و ﻣﺪﯾﺮان ﻣﺮﺗﺒﻂ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و ﭘﺲ از اﻋﻤﺎل ﻧﻈﺮات آﻧﺎن و ﺗﻐﯿﯿﺮاﺗﯽ ﺟﺰﺋﯽ ﺑﻪ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺧﺒﺮﮔﺎن رﺳﯿﺪه و در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.
-4-3 روشﻫﺎي ﮔﺮدآوري اﻃﻼﻋﺎت
-1-4-3 ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪاي
در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪاي ﺑﻪ ﻃﻮر ﮔﺴﺘﺮدهاي اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺮرﺳﯽ ﭘﺎﯾﺎن ﻧﺎﻣﻪﻫﺎ و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﻮﺟﻮد و ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻘﺎﻻت و ﮐﺘﺐ ﻻﺗﯿﻦ و ﻓﺎرﺳﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
-2-4-3 ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﯿﺪاﻧﯽ
روش دﯾﮕﺮي ﮐﻪ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، روش ﻣﯿﺪاﻧﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺖ. از روش ﻣﯿﺪاﻧﯽ ﺑﺮاي ﮔﺮدآوري داده ﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ زﻣﺎن ﺣﺎل اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﺷﻮد و در اﯾﻦ روش ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮ در ﺷﺮاﯾﻄﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎي ﻣﺤﯿﻂ را دﺳﺘﮑﺎري ﮐﻨﺪ و ﮐﻨﺘﺮل ﮐﻤﺘﺮي ﺑﺮ ﻣﺤﯿﻂ ﭘﮋوﻫﺶ دارد. ﭘﯿﺶ ﻓﺮض اﺻﻠﯽ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮي دﻗﯿﻖ روشﻫﺎي ﻋﻠﻤﯽ ﻣﯽ ﺗﻮان از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﯾﮏ ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﺑﻪ ﺗﻌﻤﯿﻢ ﻧﺘﺎﯾﺞ آن ﺑﻪ ﯾﮏ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺰرگ ﺗﺮ ﻧﺎﺋﻞ ﺷﺪ(ﮐﻮﻣﺎر، .(1374 اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺖ. ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﯾﮑﯽ از اﺑﺰارﻫﺎي اﺻﻠﯽ ﺑﺮاي ﮔﺮدآوري دادهﻫﺎي ﻻزم در ﭘﯿﻤﺎﯾﺶ، ﺑﻪ وﯾﮋه ﭘﯿﻤﺎﯾﺶﻫﺎي ﺑﺰرگ ﻣﻘﯿﺎس
ﻓﺼﻞ ﺳﻮم- روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ٨٠
اﺳﺖ. اﯾﻦ اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ، روﺷﯽ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮاي ﮔﺮدآوري داده ﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺳﺎﺧﺖ ﯾﺎﻓﺘﻪ و ﻗﺎﺑﻞ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﯽ آﯾﺪ (دواس، .(1376
ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻤﯽ اﻃﻼﻋﺎت و ﻧﯿﺰ ﺟﻤﻊآوري و اﺳﺘﻔﺎده از دﯾﺪﮔﺎه ﻫﺎ و ﻧﮕﺮش ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺣـﻮزه ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت، از ﻃﺮﯾﻖ ﭘﺮﺳﺸـﻨﺎﻣﻪ اﻗـﺪام ﮔﺮدﯾـﺪ. ﺑـﻪ ﻣﻨﻈـﻮر ﺗﻬﯿـﻪ و ﺗـﺪوﯾﻦ ﭘﺮﺳﺸـﻨﺎﻣﻪ ی ﺗﺤﻘﯿﻖ، از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎي اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳـﺖ. ﭘﺮﺳﺸـﻨﺎﻣﻪ ﭼﻨـﺪ ﻋـﺎﻣﻠﯽ رﻫﺒـﺮي184 ،
ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اي ﻣﻌﺘﺒﺮ و اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺎس و آووﻟﯿﻮ ﺗﻮﺳﻌﻪ داده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ از دو ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد دﯾﮕﺮ ﺑﺮاي ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ اﺳـﺘﻔﺎده ﺷـﺪه اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ اﯾﻦ ﺳﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در ﻗﺎﻟﺐ ﯾﮏ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﮐﻠﯽ ﺗﺪوﯾﻦ ﮔﺸﺖ و در ﻣﯿـﺎن 25 ﻧﻔـﺮ از اﻋﻀﺎي ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺟﻬﺖ ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن ﺗﻮزﯾﻊ ﮔﺮدﯾﺪه و ﺳﭙﺲ ﺟﻬـﺖ ﺗﻮزﯾـﻊ ﻧﻬـﺎﯾﯽ ﻣﯿـﺎن اﻋﻀـﺎي ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎده ﮔﺮدﯾﺪ. در ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺮاﺟﻌـﻪ ﺣﻀـﻮري ﺗﮑﻤﯿـﻞ ﮔﺮدﯾـﺪ. ﻣﺄﻧﻮس ﺑﻮدن ﭘﺎﺳﺦ دﻫﻨﺪﮔﺎن ﺑﺎ ﺳﺌﻮاﻻت ﭘﺮﺳﺸـﻨﺎﻣﻪ ودرك ﺻـﺤﯿﺤﯽ ﮐـﻪ در روﯾـﺎروﯾﯽ ﺑـﺎ آﻧﻬـﺎ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮔﺮدﯾﺪ ، رواﯾﯽ ﺳﺌﻮاﻻت ﻓﻮق را ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﺑﺎ وﺟﻮد اﯾﻨﮑﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺗﻨﻈـﯿﻢ ﺷـﺪه ﺑﺮاي ﮔﺮوه ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﭘﺎﺳﺦ دﻫﻨﺪﮔﺎن اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾـﺪه اﺳـﺖ ﺳـﻌﯽ ﺷـﺪ ﺗـﺎ در اﯾـﻦ ﻃﺮاﺣـﯽ ﺳﺌﻮاﻻت و ﺑﯿﺎن ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ آﻧﭽﻨﺎن ﻋﻤﻞ ﺷﻮد ﮐـﻪ ﻣﺸـﮑﻠﯽ ﺧـﺎص ﭘـﯿﺶ ﻧﯿﺎﯾـﺪ ودر در ﻧـﺰد ﭘﺎﺳـﺦ دﻫﻨﺪﮔﺎن ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺎﺷﺪ.
-5-3 ﺳﺎﺧﺘﺎر ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ
ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ از ﺳﻪ ﺑﺨﺶ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﺑﺨﺶ اول اﻃﻼﻋﺎت ﻓﺮدي ﭘﺎﺳﺦ دﻫﻨـﺪﮔﺎن ﺷـﺎﻣﻞ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎي ﻫﻤﭽﻮن ﺳﻦ ، ﺟﻨﺴﯿﺖ ، ﻣﯿﺰان ﺗﺤﺼﯿﻼت ، درآﻣﺪ، ﺳﺎﺑﻘﻪ ﮐﺎر و … ﻣﻮرد ﭘﺮﺳﺶ ﻗـﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. در ﺑﺨﺶ دوم، 36 ﺳﻮال ﻣﻄﺮح ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐـﻪ در آﻧﻬـﺎ ﺑـﻪ ﺑﺮرﺳـﯽ ﺳـﺒﮑﻬﺎي رﻫﺒـﺮي
MLQ (Multifactor Leadership Questionaire) ١٨٤
ﻓﺼﻞ ﺳﻮم- روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ٨١
ﻣﺪﯾﺮان از دﯾﺪﮔﺎه ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﻣﯽ ﭘﺮدازﯾﻢ. در ﺑﺨﺶ ﺳﻮم 16 ﺳﻮال ﻣﻄـﺮح ﺷـﺪه اﺳـﺖ ﮐـﻪ ﺑـﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺎﺧﺼﻬﺎي ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ ﻣﯽ ﭘﺮدازد. در ﺟـﺪاول 1-3 و -3 2 و 3-3 ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺑﻨﺪي ﺳﻮاﻻت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺮﺣﺴﺐ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎي ﺳﺒﮏ رﻫﺒﺮي، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻧﯿﺖ ﺑﺮاي ﺗﺴﻬﯿﻢ داﻧﺶ آورده ﺷﺪه اﺳﺖ.
رﻫﺒﺮي ﺳﺒﮏ