مشارکت در پروژه و بازاریابی
هم افزایی شبکه ای و افزیش توان رقابت پارک های علمی فناوری
تحقیقات توسعه ای و کاربرد پارک های علمی فناوری
ایجاد و گسترش واحدهای کوچک و متوسطه
فصل سوم:
روش شناسی پژوهش
مقدمه
در این فصل ابتدا روش پژوهش، جامعه و نمونه آماری معرفی خواهد شد. سپس روش گردآوری داده ها، ابزار اندازه گیری، روایی و پایایی پرسشنامه و شیوه های تجزیه و تحلیل آماری داده های پژوهش، توضیح داده می شود. سعی بر آن است که اطلاعات دقیق و روشنی در مورد پژوهش ارائه شود تا هر پژوهشگر دیگری صرف نظر از زمینه فکری خویش، به راحتی بتواند این پژوهش را تکرار و نتایج مشابهی را کسب نماید.
روش تحقیق
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر گرد آوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی است و از آن جایی که در این تحقیق هیچ گونه دستکاری در متغیر مستقل از جانب پژوهشگر صورت نمی گیرد، طرح پژوهش از نوع غیر آزمایشی و از نظر روش همبستگی می باشد. مقدار همبستگی یا رابطه از طریق توزیع نمرات متغیرها تعیین می شود.
تحقیقات همبستگی، شامل کلیه تحقیقاتی است که در آنها سعی می شود، رابطه بین متغیرهای مختلف با بهره گرفتن از ضریب همبستگی، کشف و یا تعیین شود(دلاور، ۱۳۸۷).
جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از افراد یا واحد هایی که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند(دلاور، ۱۳۸۳).
در این پژوهش جامعه آماری عبارتست از کلیه مدیران شرکت های بخش کشاورزی عضو پارک های علمی و فناوری در استان تهران در سال ۱۳۹۲، که بر اساس آمار این جامعه شامل ۴۰۰ نفر می باشد.
برآورد حجم نمونه
در این تحقیق برای بدست آوردن حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده گردیده است:
فرمول (٣-۱) :
که در آن :
N = حجم کل جامعه = ۴۰۰ نفر
t = مقدارt استیودنت با ٩۵ درصد اطمینان = (۹۶/۱t=)
d= دقت احتمالی مطلوب = ۰۰۲۵/٠=(۰۵/۰)(۰۵/۰)= d2
p = احتمال وجود صفت = ۵/۰ و q = احتمال عدم وجود صفت = ۵/۰
بنابراین:
روش نمونه گیری
در این تحقیق به منظور نمونهجگیری از بین مدیران شرکت های کشاورزی عضو پارک های علمی و فناوری استان تهران، از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، استفاده شده است.
روش نمونه گیری خوشه ای، در صورتی که جامعه مورد تحقیق بزرگ و گسترده باشد و فهرست کامل افراد جامعه مورد مطالعه در دسترس نباشد، مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش می توان افراد جامعه را در دسته هایی خوشه بندی کرد سپس از میان خوشه ها نمونه گیری به عمل آورد. در نمونهگیریهای خوشهای واحد نمونهگیری فرد نیست، بلکه یک خوشه یا گروهی از افراد است و از این جهت فرایند انتخاب گروه نمونه تسهیل میگردد(حسن زاده، ۱۳۸۹).
در این پژوهش در مرحله اول اقدام به انتخاب تصادفی از بین شرکت های کشاورزی عضو پارک های علمی و فناوری استان تهران نموده و در مرحله دوم بصورت تصادفی اعضای این شرکت ها به عنوان اعضای نمونه انتخاب شد.
روش جمع آوری اطلاعات
در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از دو روش بهره گیری شده است:
الف) روش کتابخانه ای: جهت مطالعه مبانی نظری موضوع پژوهش و دستیابی به اطلاعات از طریق کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات داخلی و خارجی و همچنین شبکه اینترنت، از این روش استفاده گردید.
ب) روش میدانی: در این روش با بهره گرفتن از پرسشنامه محقق ساخته، با در نظر گرفتن اهداف اختصاصی تحقیق، گویه های پرسشنامه در ابعاد مختلف طراحی شد که پس از طراحی، اصلاح و تائید روایی و پایایی آن، پرسشنامه نهایی در اختیار پاسخگویان قرار گرفت. پس از اجرای پرسشنامه ها در بین جامعه آماری، مجموع داده های خام جمع آوری شده به کامپیوتر وارد و از طریق نرمافزار آماری SPSS 19 مورد تحلیل قرار گرفته است.
ابزار گردآوری اطلاعات
پس از آنکه مفاهیم و فرضیه های تحقیق به طور دقیق شکل گرفت، قدم بعدی تهیه ابزار تحقیق برای جمع آوری اطلاعات است. در تحقیق حاضر، پرسشنامه تنها ابزار تحقیق بوده است که با توجه به مطالعات نظری، کتابخانه ای و مطالعه مقاله ها و پایان نامه های مختلف در قالب عوامل مطرح شده در چارچوب نظری و برای آزمون فرضیه ها، تدوین و به کار گرفته شد. پرسشنامه محقق ساخته این تحقیق از یک مقدمه و دو بخش به شرح زیر تشکیل شده است:
بخش نخست) مقدمه: در این قسمت توضیح مختصری درباره پژوهش، جهت آشنایی آزمودنی ها با پرسشنامه و گویه های آن توضیحاتی ارائه شده است.
بخش دوم) سوالات جمعیت شناختی: در سوالات این بخش سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با آزمودنی ها نظیر جنسیت، سن و سطح تحصیلات جمع آوری گردد.
بخش سوم) سوالات اصلی: در این قسمت دیدگاه و نظر اعضای شرکت های کشاورزی عضو پارک های علمی و فناوری استان تهران، در قالب ۹۰ گویه به شرح جدول ۳-۱، اندازه گیری می شود. هر گویه دارای مقیاس ۵ درجه ای لیکرت و دامنه تغییرات آن بصورت ۵-۱ می باشد. آزمودنی برای انتخاب گزینه خیلی کم، ۱ امتیاز، کم، ۲ امتیاز، متوسط، ۳ امتیاز، زیاد، امتیاز و خیلی زیاد، ۵ امتیاز کسب می نماید. جدول ۳-۱، تناظر متغیر های پژوهش را با گویه های پرسشنامه نشان می دهد:
جدول ۳-۱: تناظر متغیر های پژوهش با گویه های پرسشنامه
ردیف | متغیرها | تعداد | گویه ها |
۱ | فعالیت های آموزشی | ۵ | ۵- ۱ |