جدول ۴-۳ توزیع فراوانی و درصد شرکت کنندگان به نسبت دفعات خرید
در جدول ۴-۳ می بینیم که ، از مجموع کسانی که در ۴ ماهه اول سال ۹۲ از فروشگاه ایران تجارت خرید کرده اند، تعداد ۱۶۷ نفر (۳/۶۶%) نفر ، دو بار یا کمتر اقدام به خرید کرده اند، تعداد ۶۹ نفر (۵/۲۷%) بین ۳ تا ۶ بار و تعداد ۱۶ نفر (۲/۶%) بیش از ۶ بار از فروشگاه ایران تجارت به صورت اینترنتی خریداری نموده اند.
دفعات خرید
نمودار ۴-۳ درصد افراد شرکت کننده در پژوهش بر اساس جنسیت
۴-۲ آمار استنباطی
۴-۲-۱ فرضیه اول تحقیق: ((بین متغیرهای فردی مشتریان و اعتماد مشتری درتجارت الکترونیک، رابطه مثبت وجود دارد.))
به منظور بررسی فرضیه اول تحقیق و زیرفرضیه های مربوط به آن، از آزمون معناداری β در رگرسیون خطی استفاده شد که در صورت تایید فرض خطی بودن ( رد فرض H0 تعریف شده در آزمون) می توان گفت که در سطح اطمینان مورد نظر بین متغیر مستقل موجود در فرضیه مورد آزمون و اعتماد مشتریان در تجارت الکترونیک، رابطه مثبت وجود دارد. نتایج آزمون این فرضیه ها در جدول ۴-۴ ارائه شده است.
نام متغیر | ضریب F محاسبه شده | سطح خطا | سطح معنی داری | نتیجه آزمون | ضریب محاسبه شده |
عوامل شخصیتی | ۰۸۵/۰ | ۰۵/۰ | ۶۲۵/۰ | رد فرض H1 | ۳۴/۰- |
عوامل نگرشی | ۰۷۳/۰ | ۰۵/۰ | ۰۸۵/۰ | رد فرض H1 | ۱۸۴/۰- |
عوامل مهارتی | ۸۳۵/۲ | ۰۵/۰ | ۰۹۶/۰ | رد فرض H1 | ۱۸۸/۰- |
متغیرهای فردی مشتریان | ۸۶۶/۲ | ۰۵/۰ | ۰۷۶/۰ | رد فرض H1 | ۱۹۱/۰- |
جدول ۴-۴ نتایج آزمون معناداری β در رگرسیون خطی
بر اساس جدول شماره ۴-۴ ، با توجه به ضریب بتای محاسبه شده و همچنین با توجه به اینکه در آزمون معناداری ضریبβ بین متغیر های جدول و سطح اعتماد مشتریان به تجارت الکترونیک در جامعه آماری تحقیق، سطح معناداری بزرگتر از سطح خطاست، لذا فرضیه H0 پذیرفته شده است. به عبارت دیگر نمی توان با ۹۵ درصد اطمینان گفت رابطه مثبت بین متغیر های فردی مشتریان و سطح اعتماد مشتریان به تجارت الکترونیک در جامعه آماری تحقیق وجود دارد؛ بنابراین فرضیه اول تحقیق رد می شود.
۴-۲-۲ فرضیه دوم تحقیق : ((بین متغیرهای مربوط به شرکت و اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک، رابطه مثبت وجود دارد.))
به منظور بررسی فرضیه دوم تحقیق و زیرفرضیه های مربوط به آن، از آزمون معناداری β در رگرسیون خطی استفاده شد که در صورت تایید فرض خطی بودن ( رد فرض H0 تعریف شده در آزمون) می توان گفت که در سطح اطمینان مورد نظر بین متغیر مستقل موجود در فرضیه مورد آزمون و اعتماد مشتریان در تجارت الکترونیک، رابطه مثبت وجود دارد. نتایج آزمون این فرضیه ها در جدول ۴-۵ ارائه شده است.