در این روش ابتدا خوشه هایی (گروه هایی) از عناصر جامعه را انتخاب می کنیم و سپس عناصر هر خوشه قسمتی از نمونه ها را تشکیل می دهد.
علت به کار گیری این روش بیشتر به خاطر کم هزینه بودن آن است. در این روش شرط همگن بودن جامعه نقش مهمی را ایفا می کند. (عمیدی، ۱۳۹۰)
روش نمونه گیری پژوهش به صورت نمونه گیری تصادفی سیستماتیک می باشد. به دلیل این که لیست کلیه واحدهای تولید در صنعت چرم در دسترس بود از این روش استفاده شده است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است.
N.t2.p.q
N.d2 + t2.p.q
=
n =
=
که در آن N حجم کل جامعهی آماری،که برابر با ۳۰۰ نفر است. t آمارهی توزیع استاندارد، که در سطح اطمینان ۹۵ درصد برابر ۹۶/۱ است. p احتمال موفقیت، q احتمال شکست و d میزان خطای استاندارد است. مقدار p به دلیل اینکه بتوان به برآورد بهتری از آن دست یافت، ۵۰درصد در نظر گرفته شده است تا n حداکثر مقدار خود را داشته باشد. d نیز برابر با ۰۵/۰ در نظر گرفته شده است. پس از جایگذاری در فرمول۱٫، حجم نمونهی آماری ۱۶۹ نفر به دست آمد، و برای سهولت به ۱۷۰ کارخانه پرسشنامه فرستاده شد، که به تعداد ۱۴۰ کارخانه جواب گوی سئوالات پرسشنامه بودند و ۲۰ پرسشنامه جواب داده به علت این که کامل پرنشده بودند غیر قابل استفاده بودند. در این پژوهش ۱۲۰ پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت.
شکل ۱-۳ روش تحقیق
مطالعه پیشینه تحقیق و بررسی ادبیات موضوع
مصاحبه با کارشناسان و صاحب نظران صنعت چرم
تدوین پرسشنامه
شناسایی متغیرهای تاثیرگذار در مدل تحقیق
حذف سئوالات نامربوط
روایی و پایایی
جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن ها
ارائه پرسشنامه به کارشناسان و صاحبنظران صنعت چرم برای اصلاح آن
ارائه راهکارهایی لازم برای توسعه زیرساخت های صنعت چرم
نتایج مدل تحقیق
شکل ۱-۳ نشان دهنده قدم های تحقیق می باشد که برای اطمینان پیداکردن از این است که پروسه تحقیق همان طوری که پیش بینی شده است طی گردیده است.
در این تحقیق از روش کیفی و کمی استفاده شده است که در قدم اول از روش کیفی جهت پیداکردن متغیرها و عوامل موثر و کلیدی در توسعه صنعت استفاده گردیده و در قدم دوم از روش کمی در جهت ثابت کردن این که عوامل و متغیرهای انتخاب شده از روایی و پایایی برخوردار بوده و درست انتخاب شده و استفاده گردیده اند. همچنین در قدم دوم میزان تاثیر هریک از متغیرها در توسعه صنعت چرم(ضرایب تاثیرشان) شناخته شد.
۵-۳ روش و ابزار گردآوری داده ها
روش مطالعهی پژوهش به صورت کتابخانهای و میدانی است. ابزارگردآوری اطلاعات پژوهش اینترنت، کلیه بانک های اطلاعاتی مقالات بین المللی، مصاحبه ودر مرحله آخر پرسشنامه می باشد.
۱- روش کتابخانه ای
در روش کتابخانه ای از کلیه پایان نامه، مقالات داخلی مدیریتی، مقالات تخصصی صنعت چرم و همچنین مقالات بانک های اطلاعاتی همانند امرالد و ساینس دایرکت استفاده گردید.
۲- مصاحبه
در بخش دوم با توجه به پیشینه ای که از دو قسمت روش کتابخانه ای بدست آمد، سئوالات مرتبط با موضوع تحقیق جمع آوری شد، سئوالات بدست آمده با کمک اساتید راهنما مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و تغییرات لازم در پرسشنامه به عمل آمد، و به صورت سیستماتیک از متخصصان این رشته مصاحبه به عمل آمد. برای مصاحبه از بین مدیران عالی کارخانه ها پنج نفر که با شناخت قبلی اطلاعات کافی و دقیقی در مورد صنعت چرم داشتند و جزء موفق ترین کارخانه های این صنعت بودند انتخاب شدند و همچنین پنج نفر از کارخانه هایی که در شرف ورشکستگی بودند انتخاب گردید، و پنج نفر بعدی از کارخانه هایی که در سطح میانی عملکرد قرار داشتند به عنوان نمونه مصاحبه انتخاب شدند. به این دلیل این افراد انتخاب شدند تا بتوانند تصویر کاملی از صنعت چرم داشته باشیم. سئوالات مصاحبه در ضمیمه ۱ ارائه گردیده است.)
داده های به دست آمده از مصاحبه مورد دسته بندی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با توجه به نتایج بدست آمده از این داده ها پرسشنامه تحقیق تنظیم گردید. بعد از تنظیم پرسشنامه، پرسشنامه به پنج فرد مجرب در صنایع چرم و سه استاد دانشگاه و یک مسئول وزارت صنایع فرستاده شد تا در صورت وجود هرگونه ایراد آن را تصحیح نمایند. در ضمن زیر هر سئوال محلی برای درج نظرات شخصی مجربان در نظر قرار گرفت، در پایان نیز محلی برای ابراز نظر کلی در نظر گرفته شد. همچنین گروه بندی سئوالات نیز مورد تائید قرار گرفت. برای مثال دو سئوال از سئوالات قسمت نیروی انسانی درون سازمانی به قسمت تکنولوژی انتقال یافت. همچنین چهار سئوال حذف شد، در عوض دو سئوال دیگر اضافه گردید. در نهایت دوباره بعد از انجام کلیه تغیرات دوباره به مجربان فرستاده شد و پس از تائید نهایی پرسشنامه به سی نفر از جامعه آماری فرستاده شد که از این سی نفر حدود بیست و پنج پرسشنامه بازگردانده شد که برای تست پایایی پرسشنامه در این مرحله اقدام گردید که تست α کرونباخ برای پایایی پرسشنامه استفاده گردید. نتایج نشان دهنده پایایی مورد قبولی برای کلیه متغیرهای تحقیق بود ( α برای کلیه متغیرها بالای ۷/۰ بود، ۷/۰ ≤α).
بعد از انجام این مرحله تست آنالیز عامل ها جهت شناسایی متغیر ها و فاکتورهای زیر مجموعه آن انجام گردید. آنالیز عامل ها برای مشخص کردن زیر مجموعه های هر گروه و همچنین نبود مشکل همبستگی خطی انجام می گیرد. نتایج بدست آمده نشان می دهد که شاخص KMO برابر با ۸۷۸/۰ می باشد.
همچنین جدول اشتراکی نشان دهنده این است که هیچ پرسشی از پرسشنامه حذف نشده است.
۱-۵-۳ جمع آوری داده ها
در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات از روش میدانی استفاده گردید، که به صورت تصادفی سیستماتیک پرسش نامه ها در اختیار مدیران عالی کارخانه ها قرار گرفت. پیگیری های مستمر انجام گرفت تا پرسشنامه های بیشتری از افراد به دست آید. در نهایت ۱۴۰ پرسشنامه به دست آمد که به دلیل ندادن جواب صحیح و یا خالی بودن تعدادی از پاسخ ها پرسشنامه حذف گردید(سکاران[۷۸]، ۲۰۰۱). در این تحقیق پرسشنامه هایی که تعداد سئوالات پاسخ نداده شده بیشتراز ۲۵ تا بود حذف گردید.
۶-۳ تجزیه و تحلیل داده ها
بعد از جمع آوری داده ها و کنترل کردن از لحاظ کیفیت و پرسش های جواب داده شده، داده ها با بهره گرفتن از SPSS 17 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
۱-۶-۳ آماده سازی داده ها برای آنالیز
بعد از مرحله کنترل داده ها از لحاظ اینکه در توزیع نرمال قرار دارند یا نه مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان می دهند که تمام داده ها از توزیع نرمال پیروی می کنند. آزمون نرمال بودن داده ها که SIG برای کلیه متغیر ها بالای ۰۵/۰ می باشد و نشان دهنده سطح قابل قبولی برای نرمال بودن است. بنابر این از آمار پارامتریک می توان برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده نمود.
۷-۳ آنالیز داده ها
بعد از آماده نمودن داده ها برای تجزیه و تحلیل و تست مدل ارائه شده با توجه به پیشینه تحقیق و مصاحبه های انجام شده و همچنین پرسشنامه بدست آمده و داده های بدست آمده از روش رگرسیون چند متغیره استفاده شد که نتایج آن در فصل ۴ مشاهده خواهد شد.
سئوالات تحقیق | روش اندازه گیری |