۳-۹ روایی پرسشنامه هوش فرهنگی
هدف از روایی ابزار آن است که وسیله اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که ابزار اندازه گیریهای نامناسب میتواند پژوهش علمـی را بی ارزش نماید (هومن،۱۳۷۴ ).
به عبارت دیگر: مقصود از روایی این است که آیا ابزار اندازه گیری مورد نظر میتواند ویژگی و خصوصیتی که ابزار آن طراحی شده است را اندازه گیری کند یا خیر ؟ به عبارت دیگر مفهوم روایی به این سؤال پاسخ میدهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد (خاکی، ۱۳۷۹، ص، ۴۸) .
قبل از بکارگیری ابزار اندازه گیری لازم است، پژوهشگر از طریق علمی، نسبت به روا بودن ابزار اندازه گیری مورد نظر و پایایی آن که مکمل هم به حساب می آیند اطمینان نسبی پیدا کنند.
در این پژوهش جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی استفاده شده است. اگر سؤالهای ابزار معرف ویژگیها و مهارتهای ویژهای باشند که محقق قصد اندازه گیری آنها را داشته باشد، آزمون دارای روایی محتوا است. از این رو روایی محتوایی به قضاوت داوران بستگی دارد (سرمد وهمکاران، ۱۳۸۸).
در این پژوهش روایی صوری و محتوایی و هماهنگی درونی مؤلفههای آن توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. گرچه این پرسشنامه استاندارد بوده، ولی برای کاربرد آن در مؤسسات آموزشی ایرانی، سؤالات آن مجدداً توسط استاد راهنما، مشاور و پژوهشگر مورد باز بینی قرار گرفت.
۳-۱۰ روایی پرسشنامه ارتباطات اثر بخش
باتوجه به استاندارد بودن پرسشنامه ارتباطات اثر بخش، مجدداً این پرسشنامه به تأیید چند نفر از اساتید رسید و همگی بر معتبر بودن این پرسشنامه اتفاق نظر داشتند.
۳-۱۱ پایایی پرسشنامه هوش فرهنگی
آنچه در پایایی مورد نظر است، درجه دقت ابزار اندازه گیری است. در واقع در پایایی میخواهیم بدانیم که اگر فردی را دوباره با روش مورد نظر بسنجیم، نتایجی که بدست می آید با چه دقتی تکرار میشود و نتایج تا چه حد مشابه و دقیق و قابل اعتماد است (هومن، ۱۳۸۴).
در بیان مفهوم پایایی سکاران (۲۰۰۲) میگوید: در مطالعه موردی، میزان دست یابی به نتایج مشابه به وسیلۀ دیگر مشاهده گران، به عبارتی پایایی به این مفهوم است که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می آید. دامنه ضریب پایایی از صفر (عدم ارتباط) تا + ۱ (ارتباط کامل) است. روش های متعددی برای اندازه گیری پایایی پرسشنامه وجود دارد که میتوان به اجرای دوباره، روش موازی، روش تصنیف و ضریب آلفای کرونباخ اشاره نمود. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری، از جمله پرسشنامه یا آزمونهایی که ویژگیهای مختلف را اندازه گیری میکنند، بکار میرود.
این پرسشنامه توسط ارلی و انگ در سال( ۲۰۰۳ ) تدوین شده و در ایران در سال۱۳۸۹ بر روی دانشجویان دانشگاه پیام نور کار هنجـاریابی آن انجام گرفته است و روایی و اعتبار آن از طریق آلفای کرونباخ۸۵% بدست آمده است. در هوش فرهنگی بالاترین نمره ۱۰۰ میباشد.
۳-۱۲ پایایی پرسشنامه ارتباطات اثربخش
پرسشنامه ارتباطات اثربخش توسط سوسمان و کرینوس (۱۹۷۸) ابداع گردیده و این پرسشنامه بارها در کشور ایران مورد استفاده قرار گرفته و اعتبار آن با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ ۸۷% میباشد (مقیمی ۱۳۸۳).
۳-۱۳ روش جمع آوری دادهها
در این پژوهش به منظور جمع آوری دادهها از روش میدانی استفاده کرده ایم. در این روش محقق با هماهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، دانشگاه پیام نور، دا نشگاه شهرکرد و اخذ مجوزهای مربوطه به واحدهای مذکور مراجعه نموده و ضمن توزیع پرسشنامه بین اعضای هیأت علمی آنها را جمع آوری نموده و جهت تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار دادیم. جامعه مورد نظر۴۹۸نفر میباشد که از این تعداد ۱۵۸ نفر به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه بین آنان توزیع گردید.که از این تعداد پرسشنامه توزیع شده تعداد۱۵۸ نفر به پرسشنامهها به طورکامل پاسخ دادند.
۳-۱۴ روش تجزیه و تحلیل دادهها
در این پژوهش، تجزیه و تحلیل دادهها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSSدر دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد شاخصهای آمار توصیفی چون تعیین فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار در جدول و نمودار ارائه گردیده است و سپس به تعیین رابطۀ بین دو متغییر پرداخته میشود. لذا از روش های آمار استنباطی، تجزیه و تحلیل دادهها، ضریب همبستگی پیرسون (به منظور بررسی رابطه بین مؤلفههای هوش فرهنگی و ارتباطات اثربخش در بین اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی شهرکرد) و رگرسیون چند عاملی وآزمون ( (Fو آزمون(t) و آزمون(LSD) استفاده شد.
فصل چهارم
« تجزیه و تحلیل دادهها »
۴-۱ مقدمه
پژوهش حاضر به بررسی رابطه هوش فرهنگی اعضاء هیأت علمی دانشگاههای شهرکرد با اتباطات اثربخش آنان پرداخته است. نمونه پژوهش شامل ۴۹۸ نفر از اعضاء هیأت علمی دانشگاههای شهرکرد بوده است. ابزار اندازه گیری نیز، شامل دو پرسشنامه ترجمه شده هوش فرهنگی و ارتباطات اثربخش بود. دراین فصل، نتایج بدست آمده در سطح آمار توصیفی با بهره گرفتن از، شاخصهای آماری چون ؛ فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، جداول و در سطح آمار استنباطی آزمون F (آنوا )، آزمون تی مستقل، ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای حاصل در چهار بخش: (الف) بررسی توصیفی گروه نمونه اعضای هیات علمی، (ب) بررسی توصیفی پاسخهای نمونه اعضاء هیأت علمی، ج) بررسی توصیفی پاسخهای نمونه اعضاء هیأت علمی به سوالات پرسشنامه ارتباطات اثربخش، چ) یافتههای پژوهش ارائه شده است.
۴-۲الف) بررسی توصیفی گروه نمونه اعضای هیات علمی
در این قسمت به بررسی توصیفی ویژگیهای گروه نمونه بر اساس متغیرهای جنس، سن، سابقه خدمت، مدرک تحصیلی، در جداول (۴-۱) تا (۴-۴) پرداخته شده است.
جدول ۴-۱) توزیع فراوانی گروه نمونه اعضاء هیأت علمی براساس جنسیت
شاخصهای آماری
جنسیت
فراوانی
درصد
مرد
۱۱۸
۷۴٫۷
زن
۴۰
۲۵٫۳