- حفظ ظاهر نمودن: یعنی ظاهر تسهیلات و تجهیزات فیزیکی، کارکنان و ابزار ارتباطی موجود در محل عرضه خدمات (فیتزسیمونز و موناجی، ۲۰۰۱).
۳- پاسخگویی Res -squal
مجموعه ای از روابط اجتماعی است که براساس آن شخص، برای توضیح و توجیه رفتار خود با دیگران و سایرین احساس تعهد می کند. بهعبارت دیگر فرد اجبار و اصرار دارد به توضیح و توجیه روابط خود با سایر افراد بپردازد. پاسخگویی یکی از راههای ایجاد اعتماد عمومی است ((Alvani & Danaeefard, 2001. صاحبنظران به طریق مختـلفی پاسخگویی را تقسـیم نمـودند. برای نمـونه رمزک در مدلی، پاسـخگویی را به چهـار نـوع « سیاسی »، « قانونی »، « سازمانی » و « حرفهای » بهشرح زیر تقسیم بندی می کند (رفیعزاده و منوریان، ۱۳۸۸).
- پاسخگویی قانونی؛ شامل نظارتهای بیرونی بر عملکرد بوده و هدفش انطباق عملکرد با الزامات قانونی و قوانین اساسی است. اساس پاسخگویی قانونی بر روابط موکل/ وکیل نهاده شده است (فقیهی، ۱۳۸۰). پاسخگویی قانونی[۹]؛ نیازمند پذیرش مقررات و اختیار بوروکراتیک است (تقی پورظهیر و صفایی، ۱۳۸۸).
- پاسخگویی سازمانی؛ به نظارتهای درونی سازمان گفته می شود و مبتنی بر روابط فرادست و فرودست است.
- پاسخگویی حرفهای؛ جنبه درونی دارد و منبع استاندارد ارزیابی عملکرد، قضاوت شخصی خود کارمند است.
- پاسخگویی سیاسی؛ جنبه بیرونی دارد و منبع استاندارد ارزیابی عملکرد، دیگرانند و نه خود شخص (فقیهی، ۱۳۸۰).
۴- بنیاد مدیریت کیفیت اروپاEFQM
مدل EFQM بر مبنای اصول مدیریت کیفیت جامع استوار است. مدل تعالی عملکرد اروپایی، ابزاری اجرایی برای کمک به سازمانها، برای اطمینان از تحقق این موضوع است که آیا سازمانها در مسیر برتری پایداری میباشد یا نه؟ و به آن کمک می کند تا فاصلهها را شناسایی و سپس راهحلها را با انگیزه بیشتر تعیین نمایند. جان رابرتز، دبیرکل سـابق EFQM در تشریح مدل تعـالی سازمانی میگوید: راهکـارهایی است که به سازمان اجازه می دهند تا به رضایت متعادل ذینفعان دست یابد، بطوری که احتمال موفقیت بلندمدت افزایش یابد (رمضانیان و اسماعیلپور، ۱۳۹۱).
اساس مدل EFQM رضایت مشتری و کارکنان است و از آن میتوان استفادههای مختلفی بهشرح زیر نمود:
- بهعنوان ابزاری برای خود ارزیابی؛
- بهعنوان مبنای مقایسه با سازمانهای دیگر؛
- بهعنوان راهنمایی جهت شناسایی حوزه های بهبود؛
- بهعنوان پایهای برای واژگان رایج و روش فکر کردن؛
- بهعنوان ساختاری برای سیستم مدیریت سازمان.
مدل برتری EFQM یک چارچوب غیرتجویزی است که بر ۹ معیار مبتنی است که پنج معیار «توانمندسازها[۱۰]» و چهار معیار « نتایج » هستند. توانمندسازها به آنچه سازمان انجام میدهد، برمیگردند و نتایج به آنچه سازمان بدان دست مییابد، اشاره دارد. نتایج معلول توانمندسازها هستند و توانمندسازها بوسیله بازخور ناشی از نتایج بهبود مییابند (جوادین و کیماسی، ۱۳۹۰).
EFQM در ایران نیز مورد توجه قرار گرفت. تفکر تشکیل جایزه ملی کیفیت ایران در سال ۱۳۸۱، براساس مدل بنیـاد کیفیت اروپا (EFQM) تعیین گردید. در این مدل، ارزیـابی براساس تلاشها و فعالیتهای سازمان و نتایج حاصله انجام می شود. بخش و فعالیتها یا اقدامات اجرایی سازمان تحت عنوان توانمندسازها شامل: ۵ گروه معیار (رهـبری، خطمشی و راهکار، مدیریت مشارکتی، منـابع و فرآیندها) و نتایج حاصله از توانمندسازها شامل: ۴ گروه معیار (رضایت کارکنان، رضایت مشتری، تأثیر بر جامعه و نتایج) میباشد که با چک لیستهای، مخصوص توسط ارزیابان آموزشدیده، ارزیابی و امتیازدهی میشوند (یاراحمدی خراسانی، ۱۳۹۱).
۵- کیفیت خدمات الکترونیک E-SQ
ابعاد کیفیت خدمات الکترونیکی مؤثر بر خشنودی مشتریان خدمات الکترونیک عبارتند از؛ کارایی، تکمیل، اعتـماد، آگـاهی، امنیت و پاسخگویی میباشـد که تعـاریف نظری هر یک از ابعاد بهشرح ذیل است:
- کارایی :E-SQ
کارایی عبارت است از توانایی کاربر در دسترسی مؤثر به خدمات الکترونیک موردنظر، سرعت مناسب، یافتن خدمات مطمعنظر و اطلاعات منتسب با آنان و استفاده از آنان با کمترین میزان تلاش و صرفوقت. با توجه به موارد مزبور کارایی را میتوان بدین شکل عملیاتی کرد؛ سرعت مناسب دانلود و گشتوگذار در وبسایت موردنظر.
- تکمیل :E-SQ
تکمیل یا انجام خدمات به نحو کامل عبارت است از کارایی واقعی خدمات الکترونیک و عمل کردن به نحو شایسته به تمامی وعدههایی که به کاربران داده می شود. یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش رضایت کاربران این است که کاربران به این صرافت برسند که مطمئناً درخواستهای الکترونیکی مطمح نظرشان، به نحو احسن انجام می شود و نیازی به پیگیریهای متعاقب وجود ندارد.
- قابلیت اعتماد :E-SQ
قابلیت اعتماد به عملکرد فنی وبسایت از قبیل عملکرد مناسب و موجود بودن خدمات در بستر خدمات الکترونیک اطلاق می شود. جسیکا معتقد است که قابلیت اعتماد مربوط به قابلیت اجرای مداوم صحت خدمات وعده داده شده، از قبیل بروزکردن مرتب، مداوم و مکرر وبسایت، جواب فوری به سؤالات احتمالی کاربران و صحت و سـقم اطلاعات و محتواهای آنـلاین میباشد و پاراسـورمن نیز در این مورد میگوید؛ قابلیت اعتماد مهمترین عامل در تأثیرگذاری بر خشنودی کاربران در استفاده از انواع و اقسام خدمات میباشد.
- امنیت :E-SQ
امنیت بهمعـنای تضمین حفظ اطلاعات افراد میباشد. اکثر کاربران تمایل به فاش نشدن اطلاعات شخصیشان دارند، افراد باید مطمئن شوند، جزئیات مبادله آنها محرمانه میماند. این عامل بخصوص در موارد حقوقی و مالی از اهمیت مضاعفی برخوردار است.
- پاسخگویی :E-SQ
پاسخگویی بهمیزان توانایی شرکتها در فراهم آوردن اطلاعات صحیح و بهموقع، در هنگامه بروز مشکل گفته می شود. کاربران که فراهم آورندگان خدمات الکترونیک انتظار دارند که به مشکلات آنان بهسرعت پاسخ داده شود و راهکارهایی به آنان ارائه گردد (احمدی و صوفی، ۱۳۹۲).
۶- ZRM مدیریت ارتباط با شهروندان (مشتری)
CRM را در بخش عمومی بجای کلمه مشتری (Customer)، کلمه شهروند (Citizen) استفاده می شود. در واقع ZRM همان CRM است، عبارتند از؛ مجموعه متدولوژیها، فرآیندها، نرمافزارها و سیستمها است که به مؤسسات و شرکتها در مدیریت مؤثر و سازمانیافته ارتباط با مشتری کمک می کند. مدل نظری اجرای مدیریت ارتباط با مشتری شامل سه بعد فکری، اجتماعی و فنآوری اطلاعات میباشد.
مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM از سه بخش اصلی تشکیل شده است؛ مشتری، ارتباط و مدیریت. منظور از مشتری؛ مصرف کننده نهایی است که در روابط ارزشآفرین، نقش حمایتکننده را دارا میباشد. منظور از ارتباط؛ ایجاد مشتریان وفادارتر و سودمندتر از طریق رابطهای یادگیرنده میباشد و مدیریت عبارت است از خلاقیت و هدایت یک فرایند کسبوکار مشتریمدار و قراردادن مشتری در مرکز فرآیندها و تجارب سازمان (عباسی و ترکمنی، ۱۳۸۹).
ب) تعاریف عملیاتی
با الهام از تعاریف نظری ارائه شده ابعاد کیفیت، تعاریف عملیاتی براساس جامعه مورد مطالعه در این تحقیق به شرح ذیل میباشد:
۱- قابل اعتمادبودن: عبارت است از توان اجرا و ارائه خدمت وعده داده شده از سوی سازمان راهور به شهروندان به طرزی مناسب، دقیق و قابل اتکا. به گونه ای که خدمات راهور در زمان مقرر، بههمان شکل وعده داده شده و بدون اشتباه در اختیار شهروندان قرار بگیرد.
۲- پاسخگو بودن: یعنی تمایل کارکنان راهور برای ارائه خدمات فوری راهنمایی و رانندگی به شهروندان (اربابرجوع) و کمک به آنان به سرعت.
۳- اطمینان دادن: عبارتند از آگاهی و حضور ذهن و همچنین توانایی کارکنان راهنمایی و رانندگی در جلب اعتماد و اطمینان اربابرجوع و ارائه خدمات همراه با ادب و احترام به شهروندان، برقراری ارتباط مؤثر با آنان.
۴- همدلی داشتن: صمیمیت و برخورد مهربانانه کارکنان راهور با شهروندان و حساس بودن به نیازهای شهروندان و تلاش برای درک آنها.
۵- حفظ ظاهر نمودن: یعنی توجه به ظاهر تسهیلات و تجهیزات فیزیکی، کارکنان و ابزار ارتباطی موجود در محل عرضه خدمات راهور به شهروندان.
۶- پاسخگویی قانونی: این بُعد پاسخگویی در سازمان راهور تأکید بر رعایت الزامات قانونی از سوی کارکنان راهور دارد. زیرا آنان در سلسله مراتب اداری موظف به پذیرش مقررات قانونی و اجرای آن هستند. لذا ممکن است کارکنان راهور نتوانند همه نیازها و درخواستهای شهروندان در زمان ارائه خدمات راهور تأمین نمایند.
۷- مدیریت ارتباط با شهروندان ZRM: مجموعه متدولوژیها، فرآیندها، نرمافزارها و سیستمها است که به سازمان راهور در مدیریت مؤثر و سازمانیافته ارتباط با شهروندان کمک می کند. اجرای مدیریت ارتباط با مشتری شامل سه بعد فکری، اجتماعی و فنآوری اطلاعات میباشد.
فصل دوم- مبانی نظری پژوهش و مروری بر تحقیقات پیشین
۱-۲ مبانی نظری تحقیق
۱-۱-۲ تاریخچه مدیریت کیفیت در سازمانها
با وجود سابقه هزاران ساله مدیریت کیفیت، توجه به آن بهعنوان شیوهای در مدیریت در اوایل قرن نوزدهم آغاز شد (رمضانیان و اسماعیلپور، ۱۳۹۱). ایدههای مربوط به مدیریت کیفیت از آثار متخصصان کیفیت و مشاورانی که در مدیریتهای گوناگون و زمینه های مهندسی فعالیت کرده اند، آغاز می شود. هر یک از افراد برای دستیابی به کیفیت محصول، نظریه و ایده مربوط به خود را که مبتنی بر فلسفه مورد پذیرش آنهاست، ارائه کرده اند (جعفری، ۱۳۸۸).
سطح توجه به کیفیت محصولات و خدمات در دوره های مختلف متفاوت میباشد. در هر دورهای متغیرهایی مثل سـطح تکنولوژیکی، شرایـط بازار، عرصه های رقابت، مزیتهای رقابتی، سـطح منـابع، فنآوری اطلاعات و سطح انتظارات مشتریان، اتفاقات و حوادث ناشی از تجهیزات و خدمات و سایر شرایط محیطی، به نوبه خود در کیفیت محصولات و خدمات تأثیرگذار بودند.
سیستمهای مدیریت کیفیت QMS)[11])، بهمنظور تضمین سطح کیفیت و برآورده ساختن انتظار مشتری در سازمان استقرار مییابند. توجه به ایجاد سازوکارهایی که منجر به رضایت مشتریان شود، زیربنای سیستمهای مدیریت کیفیت بهشمار می آید. QMS رضایت مشتریان را، بهعنوان هدفی برای تمامی سازمان در می آورد و به این هدف جامعه عمل میپوشاند. بدون QMS فعالیتهای بهبود و تحول در سطوح سازمان، تثبیت نخواهد شد (Tameem Al Bassam, 1998).
از بعُد تاریخی کیفیت را در طول زمان میتوان به شش دوره بهشرح زیر تقسیم نمود:
- تا سال ۱۹۰۰: دوره پیشهوری همراه با ارزیابی؛
طرح های پژوهشی انجام شده درباره مدل مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی نیروی ...