فصل پنجم
(بحث و نتیجهگیری)
۱٫۵٫ مقدمه
بعد از تجزیهوتحلیل دادهها، آزمون فرضیهها و تحلیل یافتههای تحقیق در فصل چهارم، در این فصل بر مبنای نتایج حاصلشده، محقق به ارائه پیشنهادها و راهکارها میپردازد. اساس تدوین فرضیات این تحقیق، مدل مفهومی پژوهش بود که در فصول پیشین ابعاد و جزئیات آن مورد بررسی و تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
در این فصل، نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها خلاصه می شود و با تحلیل آنها سعی می شود تا به سؤالاتی که در فصل اول از سوی محقق مطرحشده بود پاسخ داده شود. در بخش اول این فصل خلاصه نتایج حاصل از اجرای طرح تحقیق و تحلیلهای جمعیت شناختی ارائهشده است. در بخش بعدی با بهره گرفتن از اطلاعات بهدستآمده، به تحلیل نتایج بهدستآمده پرداخته می شود. سپس پیشنهادهایی در جهت افزایش تمایل به خرید افراد ارائه گردیده و در نهایت پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده و همچنین محدودیتهای تحقیق ارائه شده است.
بنابراین با توجه به توضیحات مذکور، این فصل شامل موارد زیر است:
مروری بر یافتههای جمعیت شناختی
بررسی نتایج فرضیات و بحث درباره آن ها
ارائه پیشنهادات.
۲٫۵٫ خلاصه نتایج
در این بخش از پژوهش به ارائه خلاصه نتایج حاصل از بررسی متغیرهای تحقیق پرداخته خواهد شد.
۱٫۲٫۵٫ نتایج بررسیهای جمعیت شناختی
سن:
نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بیشترین درصد پاسخ دهندگان بین ۱۵ تا ۲۵ سال سن داشته اند و کمترین درصد مربوط به سن بالاتر از ۵۱ سال بوده است.
-سابقه تحصیلی:
نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که درصد بسیار بالایی از پاسخ دهندگان مشارکت کننده در این تحقیق دارای مدرک لیسانس و کمترین درصد مربوط به مدرک تحصیلی راهنمایی میباشد.
- وضعیت تاهل:
نتایج تحقیق نشان داد که مجردها بیشتر از متاهلها در این تحقیق مشارکت کرده اند. درصد فراوانی مجردها ۴۶۵ نفر معادل ۶۱ درصد و فراوانی متاهلها ۲۹۷ نفر معادل ۳۹ درصد.
- وضعیت اشتغال:
نتایج تحقیق نشان داد کمترین درصد پاسخ دهندگان مربوط به بازنشستگان و بیشترین درصد پاسخ دهندگان مربوط به دانشجویان بوده است.
- وضعیت درآمد:
نتایج تحقیق نشان داد که کمترین درصد پاسخ دهندگان مربوط به دارمد بیش از یک میلیون و پانصد هزار تومان و بیشترین درصد مربوط به ۵۰۰ هزارتا یک میلیون تومان بوده است.
۲٫۲٫۵٫ تحلیل نتایج فرضیات
در این بخش از پروژه به ارائه خلاصه نتایج حاصل از بررسی متغیرهای تحقیق پرداخته خواهد شد.
فرضیه اول پژوهش:
فرض صفر و فرض یک بصورت زیر میباشد: .
H0: بین ۵ عامل اصلی موثر بر ایجاد تقاضای بازار در لیگهای فوتبال و کشتی تفاوت وجود دارد.
H1: بین ۵ عامل اصلی موثر بر ایجاد تقاضای بازار در لیگهای فوتبال و کشتی تفاوت وجود ندارد.
فرضیه اول پژوهش تفاوت بین ۵ عامل اصلی موثر بر ایجاد تقاضای بازار در لیگهای فوتبال و کشتی را تبیین مینماید. با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون t. test، بین میانگینهای تیم خانگی و ات اقتصادی در لیگهای فوتبال و کشتی تفاوت معنا داری وجود ندارد مورد تایید قرار گرفت بنابراین فرض حکم تایید شد، همچنین بین میانگین مولفههای تیم مقابل، ترویج بازی و برنامه ریزی مناسب در دو لیگ فوتبال و کشتی تفاوت معنا داری وجود ندارد رد شد بنابراین بین میانگینهای مولفههای مذکور تفاوت معنا داری وجود دارد. بنابراین با توجه به تجزیه و تحلیلهای آماری نتایج میتوان نشان داد که در متغیرهای تیم خانگی و ات اقتصادی میانگین دو لیگ یکسان میباشند. در سه متغیر دیگر، میانگین متغیر فوتبال بیشتر از کشتی میباشد. در واقع در لیگ کشتی میانگین متغیر برنامه ریزی۳٫۷۷۰ و در فوتبال ۳٫۶۱۷ است، همچنین میانگین متغیر ترویج بازی ۳٫۵۱۶ و در فوتبال ۳٫۳۴۴ درصد بوده و در نهایت میانگین متغیر تیم مقابل ۳٫۶۹۵ و در فوتبال ۳٫۵۳۷ است. لذا میتوان گفت که در لیگ فوتبال نسبت به کشتی از ابزارهای مهم تبلیغاتی زیاد استفاده می شود از جمله اینترنت، رسانه ملی و اطلاع رسانی مرتب و مستمر در رسانه ها. و همچنین برنامه ریزی منظم و دقیقتری برای برگزاری بازی در روز مناسب، ساعت مناسب و برنامه مناسب دارا میباشد. و متغیر تیم مقابل نیز شامل متغیرهای کیفیت فنی تیم مقابل، رتبه تیم مقابل در جدول، شهرت تیم مقابل، کیفیت کلی بازیکنان تیم مقابل و بازی هیجان انگیز تیم مقابل نیز نسبت به کشتی برای تماشاگرمهمتر بوده است.
فرضیه دوم پژوهش: بین ۵ عامل اصلی موثر بر ایجاد تقاضای بازار در لیگ فوتبال رابطه معنیداری وجود ندارد.
فرض صفر و فرض یک بصورت زیر میباشد: .
H0: بین ۵ عامل اصلی موثر بر ایجاد تقاضای بازار در لیگ فوتبال رابطه معنیداری وجود دارد.
H1: بین ۵ عامل اصلی موثر بر ایجاد تقاضای بازار در لیگ فوتبال رابطه معنیداری وجود ندارد.
فرضیه دوم پژوهش روابط بین ۵ عامل اصلی موثر بر ایجاد تقاضای بازار در لیگ فوتبال را تبیین مینماید.
با توجه به سطوح معنیداری درآزمون همبستگی پیرسون در جدول ۹٫۴ بین مولفه تیم خانگی با مولفه برنامه ریزی مناسب رابطه معنیداری وجود دارد وبا مولفههای تیم مقابل- ترویج بازی و ئ مناسبات قتصادی رابطه معنیداری وجود ندارد بنابراین فرض حکم ما تایید می شود. بین مولفه تیم مقابل و مولفه تیم خانگی رابطه معنیداری وجود ندارد ولی با مولفههای برنامه ریزی مناسبات اقتصادی و ترویج بازی رابطه معنیداری وجود دارد.
بین مولفه ترویج بازی ومولفه تیم خانگی رابطه معنیداری وجود ندارد و با مولفههای تیم
مقابل مناسبات اقتصادی و برنامه ریزی مناسب رابطه معنیداری وجود دارد.
بین مولفه ات اقتصادی ومولفه تیم خانگی رابطه معنیداری وجود ندارد ولی با مولفههای تیم مقابل- ترویج بازی و برنامه ریزی مناسب رابطه معنیداری وجود دارد.
بین برنامه ریزی مناسب و سایر مولفهها رابطه معنیداری وجود دارد.
با توجه به تجزیه و تحلیلهای آماری در جدول ۹٫۴ آمده است، نشان داد که فقط متغیر تیم خانگی با متغیر برنامه ریزی مناسب رابطه معناداری دارد ولی چهار متغیر دیگر رایطه همبستگی دوبه دو و معناداری در لیگ فوتبال دارند. این نتیجه همسو است با نتایج مطالعات پیس و ژانگ ( ۲۰۰۹ ) ؛ چرا که آنها در پژوهشی در مورد عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران در لیگ حرفهای بسکتبال آمریکا دریافتند سه عامل اقتصادی، جذابیت و برنامه ریزی از مهمترین عوامل مؤثر برحضور تماشاچیان بودند. و همچنین تریال و جیمز (۲۰۰۱)، اشاره می کنند که کیفیت مسابقه که جزو جنبه های زیبایی شناختی مسابقه است و به عواملی از قبیل زیبایی مسابقه، و دیگر جنبه های جذاب رویداد بستگی دارد در حضور تماشاچیان تأثیر بسزایی دارد. نتایج این فرضیه هم همسو است با مطالعه هونگ و همکاران (۲۰۰۵)، که در مطالعه انگیزه تماشاچیان بیسبال در ژاپن سه انگیزه اصلی را برای حضور تماشاچیان شامل، علاقه به بیسبال، علاقه مندی به بازیکنان، و کیفیت مسابقات شناسایی کردند. بعد اقتصادی فرضیه که یکی از عوامل اصلی ایجاد تقاضای بازار است همسو است با مطاعات کوریا و استیو (۲۰۰۷) که در مطالعه عوامل تأثیر گذار بر حضور تماشاچیان فوتبال در پرتقال نشان دادند که متغییرهای اجتماعی بخصوص متغییرهایی که با هویت بخشی تیم مرتبط بودند، اهمیت ویژهای داشتند اما عوامل مادی تعیین کنندهترین عوامل در حضور تماشاچیان بودند. در تحقیق آنها پیروزی طلبی بیشترین میانگین را به خود اختصاص داد. بعد اقتصادی فرضیه که یکی از عوامل اصلی ایجاد تقاضای بازار است همسو است با مطالعات رادنی و همکاران (۲۰۰۷) که با مطالعه تماشاچیان لیگ بیسبال نیویورک نشان دادند که طرفداران در ورزشگاه حضور مییابند تا پیروزی پیوسته تیمشان را ببینند. آنها اشاره می کنند که ترفیعاتی مانند، آتش بازی، دادن کالاهای باشگاه، هدیهها، رویدادهای جنبی و موسیقی برای تماشاچیان بیشترین جذابیت را دارند، اما ترفیعات دیگر مانند تخفیف در قیمت بلیط، غذا و نوشیدنی رایج نیستند. بعد اقتصادی فرضیه که یکی از عوامل اصلی ایجاد تقاضای بازار است همسو است با مطالعات بعد تیم مقابل و تیم خانگی فرضیه که یکی از عوامل اصلی ایجاد تقاضای بازار است همسو است با مطالعات تریل و همکاران (۲۰۰۹) که در تحقیقی با عنوان مدل نظری مصرف رفتار تماشاگر ورزش به این تایج دست یافت عوامل جذابیت رویدادهای ورزشی را به سه دسته تقسیم می کند: عوامل جذاب مربوط به ورزشگاه (طراحی ورزشگاه، رنگ آمیزی ورزشگاه و کیفیت چمن)، عوامل جذاب مربوط به تیم (حضور بازیکنان شاخص، نتایج مسابقات اخیر و موقعیت تیم در جدول) و عوامل جذاب مربوط به مسابقه (کیفیت فنی بازی، بازی دربی، تعداد گلهای بیشتر در هر بازی و غیرقابل پیش بینی بودن نتایج. در این تحلیل محققان دریافتند که مسابقه و عوامل جذاب مربوط به ورزشگاه اهمیت زیادی دارند
فرضیه سوم پژوهش: بین ۵ عامل اصلی موثر بر ایجاد تقاضای بازار در لیگ کشتی رابطه معنیداری وجود ندارد
فرض صفر و فرض یک بصورت زیر میباشد: .
H0: بین ۵ بین ۵ عامل اصلی موثر بر ایجاد تقاضای بازار در لیگ کشتی رابطه معنیداری وجود دارد H1: بین ۵ عامل اصلی موثر بر ایجاد تقاضای بازار در لیگ کشتی رابطه معنیداری وجود ندارد
فرضیه سوم پژوهش روابط بین ۵ عامل اصلی موثر بر ایجاد تقاضای بازار در لیگ کشتی را تبیین مینماید.
با توجه به سطوح معنیداری در آزمون همبستگی پیرسون در جدول ۱۰٫۴ بین مولفه تیم خانگی و مولفههای برنامه ریزی مناسب و تیم مقابل رابطه معنیداری وجود دارد ولی با مولفههای ات اقتصادی و ترویج بازی رابطه معنیداری وجود ندارد.
مولفه تیم مقابل فقط با مولفه ترویج بازی رابطه معنیداری ندارد ولی با مولفههای تیم
خانگی- برنامه ریزی مناسب و ات اقتصادی رابطه معنیداری دارد.
مطالب پایان نامه ها درباره مقایسه و اولویت بندی عوامل موثر بر ایجاد تقاضای ...