پخش شدن مسئولیت ایمنی راه ها در چندین سازمان ، بدون داشتن هماهنگی لازم برای این اقدامات.
نتایج محدود هر تصادف به صورت مجزا (زیرا در مقایسه با تصادفات هوایی، ریلی یا دریایی، تصادفات جادهای یک فاجعه یا نظایر آن محسوب نشده و توجه همگانی کمتری را به خود جلب می کند) (همان منبع، ۴۰۱)
نرخ بالای وقوع تصادفات جاده ای.
معمای غیر قابل حل ایمنی و جابجایی (اقدامات ایمنی راه اغلب موجب محدود شدن جابجایی و نظایر آن می گرددو برای سیاستمداران و استفاده کنندگان راه ناخوشایند است زیرا استفاده از خودرو اهمیت بیشتری دارد).
کمبود اطلاعات در خصوص منافع حاصل از اجرا ی اقدامات پیشگیرانه.
تشخیص این مشکلات و توسعه راهبردها برای برخورد مؤثر با آنها جزیی از راهبرد مدیریت ایمنی راه محسوب می گردد.
مطابق شکل ۲-۳ تصادفات جاده ای ممکن است از نارسایی پنهان تصمیم گیران و مدیران راه یا نارسایی آشکار استفاده کنندگان راه ناشی گردند. البته نارسایی در سطح تصمیم گیران اثرات بیشتری داشته زیرا آنها هم بر عملکرد ایمنی مدیران راه و هم بر کاربران راه تأثیر می گذارند
شکل ۲-۳ سطوح اقدامات ایمنی راه
تصادفات))
توجه))
استفادهکنندگان
راه
مدیریت راه و ترافیک))
تصمیم گیران))
۲-۱۱-۳-۴ ابتکار عمل در تأمین بودجه ایمنی راه
دولت ها باید پی به این واقعیت ببرند که می بایست مقدار کافی از بودجه خود را در اجرای فعالیت های ایمنی راه سرمایه گذاری نماید. فقط دولتها می توانند مسئولیت توسعه راهبردی ایمنی راه را به طور کامل بپذیرند و هزینه های سازمان های مرتبط را تأمین نمایند.
۲-۱۱-۳-۵ توانایی فنی و فعالیت های تحقیقاتی
از آنجا که تصادفات جاده ای در نتیجه کافی نبودن تعامل بین اجزای مختلف سیستم ایمنی جاده اتفاق می افتنددر تحقیق برای تحلیل این تعاملات تلاش می شودراه حل هایی ارائه گردد که با پیچیدگی مسأله تناسب داشته باشند.
طرح آرام سازی ترافیک مثال خوبی از راه حل های هدف دار برای سازگار کردن رانندگان با محیط اطراف و طراحی راه به منظور دستیابی به سرعت منطقی می باشد. همچنین تحقیقات در زمینه فناوری حمل و نقل هوشمند نیز نقش فزاینده ای در پیشگیری از تصادفات و کاهش صدمات ناشی از آن ایفا می نمایند.
۲-۱۱-۳-۶ نظارت و ارزیابی
تمام فعالیت های ایمنی راه باید به طور منظم مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرند تا بتوان اطمینان حاصل نمود که این فعالیت ها تا چه میزان در رسیدن به اهداف مؤثر بوده و اینکه در صورت لزوم اقدامات اصلاح کننده ای برای آنها پیشنهاد شود.در ایمنی راه در بیشتر مواقع کاهش تصادفات یک شاخص عملکردی ارجح است که با تحلیل های قبل و بعد از تصادفات ارزیابی می شود. (همان منبع، ۴۰۲)
۲-۱۱-۴ اولویت های اجرائی اقدامات ایمنی راه
یک سیستم اطلاعات و سوابق می بایست میزان بزرگی مشکل ایمنی ، سرعت رشد و ویژگی های اصلی آن را آشکار نماید.بر اساس این اطلاعات و به منظور بهبود شرایط لزوم تهیه یک طرح اجرایی در جهت مشخص نمودن اولویت اقدامات ایمنی راه ضروری می باشد. این برنامه اجرایی بایستی دارای ویژگی های زیر باشد:
اقدامات واقع گرایانه ، دست یافتنی و قابل اجرا باشند.
اقدامات به صورت متعادل و در تمام نواحی مهم راه اجرا گردند.
اقدامات بر اساس مقرون به صرفه بودن اولویت بندی گردند و تصمیم گیری منطقی با کمک تحلیل سود به هزینه و کارایی به هزینه انجام شود.
همچنین طرح اجرایی باید تعاریف مشروحی را بر اساس جدول زمانی هزینه ها و منافع مورد انتظار برای هر اقدامی داشته باشد.
۲-۱۱-۴-۱ اقدامات اولویت دار
مطابق جدول ۲-۶ اقدامات اولویت دار ایمنی راه و طبقه بندی مربوطه مشخص می گردد. (همان منبع، ۴۰۴)
به منظور انتخاب اولویت ها می بایست شناخت کاملی از اقدامات مختلف ایمنی راه وجود داشته باشد.بر این اساس سه رویکرد مختلف تعریف می شود که عبارتند از : اصل ۳E ، معادله کاهش صدمات ، ماتریس هادون. (همان منبع، ۴۰۳)
اصل ۳E، شامل مثلث مهندسی ترافیک ، آموزش مقررات و اجرای[۳۱] آنها بوده و همچنین E چهارمی که گاهی اوقات به سیستم اضافه می شود بیانگر یکی از مواردتشویق[۳۲] ، خدمات اضطراری[۳۳] و یا ارزیابی[۳۴] می باشد.
در کشورهای توسعه یافته نسبت به کشورهای در حال توسعه خطر وقوع تصادفات و نیز میزان صدمات وارده کمتر بوده و این در حالیست که تعداد وسایل نقلیه بیشتری در معرض جریان ترافیک قرار می گیرند
همچنین مشخص میگردد که به منظور کاهش میزان تلفات جادهای ترکیبی از عوامل زیر مؤثر میباشد:
کمتر ظاهر شدن وسایل نقلیه در جریان ترافیک، با انجام راهکارهای مدیریت تقاضای سفر[۳۵] که به ترتیب اولویت عبارتند از:
۱-۱- توسعه و تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی و غیر موتوری شامل توسعه خطوط ویژه اتوبوس ، پیاده روی و دوچرخه سواری(همان منبع، ۴۰۴)
رفتار انسانی | زیر ساخت های راه | تکنولوژی وسایل نقلیه | خط مشی حمل و نقلی و چارچوب قانونی[۳۶] |
سیستمهای نگهدارنده[۳۷] | بهبود مناطق سیاه | ثبت کننده اطلاعات تصادف | تحلیل تصاد مستقل |