شکل ۳-۲- نمودار شماتیک از همکاری فرایند در سیستم مدیریت فرایند کسبوکار ]۱۴[
ویژگیهایی در سیستم مدیریت فرایند کسبوکار وجود دارد که باعث ایجاد همکاری بین فرآیندهای سازمان می شود. از جمله این قابلیتها میتوان به پشتیبانی از نگارشات متعدد فرایند اشاره کرد. لزوم ایجاد این قابلیت در BPMS ها به دلیل به روز شدن سیستم و امکان استفاده مجدد از فرآیندهای گذشته و امکان ادغام آن با فرآیندهای کنونی میباشد.
۳-۲-۷-۱- پشتیبانی از نگارشات متعدد فرایند[۴۷]
به مرور زمان مدیران، فرآیندهای سازمان را بهبود خواهند بخشید، و نیاز است تا فرآیندهای جاری تغییر یابند. نرمافزارهای BPMS، با داشتن قابلیت پشتیبانی از نگارشات جدید و قدیمی فرآیندها، اطلاعات نسخه قدیمی هر فرایند را، در گزارشات سیستم، قابل استفاده می کند. با توجه به تغییرات زیادی که در روالهای کاری سازمانها، بنا به دلایل مختلف از جمله تغییرات قوانین، سمتها و… اتفاق میافتد، نامشخص بودن فرآیندهای در حال اجرا، مشکلساز بوده و سازمان را دچار ناهماهنگی و بروز برخی مشکلات مینماید. مدیریت ورژن باعث می شود پس از اعمال تغییری در فرایند، نسخه جدیدی از آن در اختیار کاربران قرار گیرد و فرایندهای قبلی که قبل از این نگارش ایجاد شده اند، مانند گذشته، به گردش خود طبق فرایند قبلی ادامه دهند و به اتمام رسند.
از دیگر قابلیت های موجود در سیستمهای مدیریت فرایند کسبوکار میتوان به قابلیت اعتبارسنجی که جزء لاینفک فرآیندها است و همچنین، استفاده از فایلهای ورودی و خروجی و فرمتهای قابل خواندن برای یک نرمافزار بهخصوص باشد، اشاره کرد (جدول ۳-۷).
جدول ۳-۷- شاخص های همکاری فرایند در مدیریت فرایند کسبوکار
۷ | همکاری فرایند |
۷-۱ | ثبتنام کردن/ تصفیه حساب کردن |
۷-۱-۱ | طراحان گردش کار میتوانند اسناد گردش کار را ثبت نام/ تصفیه حساب کنند |
۷-۱-۲ | مدیران گردش کار میتوانند اسناد گردش کار را برای جلوگیری از تغییر بیشتر قفل کنند |
۷-۱-۳ | طراحان گردش کار میتوانند تمام نسخههای گردش کاری را که برای دانلود در دسترس است را نمایش دهند |
۷-۱-۴ | طراحان گردش کار می تواند یک نسخه گردش کار خاص را دانلود کنند |
۷-۱-۵ | تخصیص نظر به هر نسخه خاص در ورود |
۷-۱-۶ | انتخاب پس از چک کردن برای تجدید نظر جزئی و یا تجدید نظر عمده |
۷-۱-۷ | ذخیرهسازی نامها، گروه، و نقش نویسنده، تاریخ / زمان، در این نسخه از گردش کار |