“
در مطالعه ای که به وسیله کاظمی، برماس و آذر خرداد (۱۳۸۸)، بر هر دو جنس انجام گرفت، مهارت های مدیریت هیجان به گروه آزمایش آموزش داده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های مدیریت هیجان، تفاوت معنی داری را بین دو گروه آزمایش و گواه، از نظر میزان هوش هیجانی، باعث شده. همچنین، در مؤلفههای هوش هیجانی بین دو گروه تفاوت معنی داری، در زمینههای خود آگاهی و مدیریت رابطه، مشاهده شد. پزوهش صادری، اکبرزاده و پوشنه (۱۳۸۷)، بر روی دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان، نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی-هیجانی باعث افزایش هوش هیجانی می شود. قنبری هاشم آبادی و باقری (۱۳۸۷) پژوهشی با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های هوش هیجانی بر رشد آن در نوجوانان دبیرستانی انجام دادند. نتایج نشان داد که شاخص هوش هیجانی در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل، بهبود نشان میدهد ، همچنین مکتبی و همکاران (۱۳۹۰) به بررسی رابطه بین آموزش هوش هیجانی و افزایش هوش هیجانی پرداختند که نتایج حاکی از رابطه مثبت و قابل ملاحظه بین متغییرها بودند.
نتیجه پژوهشها در زمینه همبستگی هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی در ایران متناقض است. برای مثال، دهشیری (۱۳۸۵) نشان داد که بین هوش هیجانی و پیشرت تحصیلی همبستگی معنی دار وجود دارد. وی به این نتیجه رسید که مؤلفه های هوش هیجانی، شامل انعطاف پذیری، استقلال و همدلی، نقش معنی داری در پیشبینی موفقیت تحصیلی دارند. بشارت، شالچی و شمسی پور (۱۳۸۵) رابطه بین هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی را معنی دار اعلام کردند، ویسی و بهروزی (۱۳۸۹) طی تحقیقی که در شهر دزفول انجام دادند رابطه بین هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی را مثبت و معنی دار اعلام کردند.اما، در پژوهشهای نیکو گفتار (۱۳۸۸)، حدادی کوهسار و همکاران (۱۳۸۶)، داوودی و همکاران (۱۳۸۹)، حاجی یخچالی و کریمی (۱۳۹۱)، غلامعلی لواسانی، کیوان زاده و کیوان زاده (۱۳۸۶) همبستگی بین این دو متغیر معنی دار نبود.
خلاصه
تحقیقات نشان میدهد که سلامت جامعه بدون توجه به سلامت روان و بهزیستی کودکان و حل و فصل مشکلات آنان امکان پذیر نمی باشد. با توجه به پیشینه پژوهش های ذکر شده، عدم توجه به اختلالات رفتاری دوران کودکی باعث ادامه یافتن و تشدید شدن این اختلالات در دوران بزرگسالی می شود و نیز این اختلالات با ضعف در عملکرد تحصیلی که خود زمینه را برای موفقیت های بعدی، مانند موفقیت شغلی، هموار میسازد همراه است. از سوی دیگر، پژوهش های انجام شده نشان میدهد که هوش هیجانی با اختلالات رفتاری همبستگی منفی و با عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت دارد. بنابرین، با برنامه ریزی جهت بهبود این سازه از سنین اولیه کودکی می توان به کاهش اختلالات رفتاری و بهبود عملکرد تحصیلی کمک نمود.
فصل سوم
روش پژوهش
در این فصل، ابتدا روش پژوهش و نگاره طرح شرح داده شده است؛ سپس به متغیرها، جامعه آماری پژوهش و روش نمونه گیری اشاره شده است. در ادامه، ابزار پژوهش و ویژگی های روان سنجی آن ها به تفصیل ذکر ده است، در پایان، روش اجرای پژوهش و شیوه تجزیه و تحلیل داده ها بیان شده است.
۳-۲- روش پژوهش
پژوهش حاضر، یک طرح آزمایشی میدانی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه در یک جامعه دانش آموزی است. نگاره طرح در جدول ۳-۱ ارائه می شود.
جدول ۳-۱ طرح آزمایشی گسترش یافته پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه
پس آزمون مداخله پیش آزمون گروه شیوه نمونه گیری O2 X O1 E R O4 – O3 C1 O6 – O5 C2
R= انتخاب تصادفی نمونه
E= گروه آزمایش
C1= گروه گواه ۱ (دانش آموزان دارای اختلالات رفتاری).
C2= گروه گواه ۲ (دانش آموزان بدون اختلالات رفتاری)
X= مداخله آزمایش
O1,O3,O5=پیش آزمون
O2,O4,O6= پس آزمون
در این طرح یک گروه آزمایش و دو گروه گواه (یگ گروه دارای اختلالات رفتاری و یک گروه بدون اختلالات رفتاری) وجود دارد. قبل از آموزش هوش هیجانی از هر سه گروه، در متغیرهای هوش هیجانی و اختلالات رفتاری، پیش آزمون گرفته شد. سپس، به گروه آزمایش هوش هیجانی آموزش داده شد و به گروههای گواه هیچ آموزشی ارائه نشد. پس از اتمام دوره آموزشی، از هر سه گروه (گروه آزمایش و دو گروه گواه) در متغیرهای فوق الذکر پس آزمون گرفته شد.
۳-۳-جامعه، نمونه، روش نمونه گیری
جامعه آماری این پژوهش شامل کل دانش آموزان سال پنجم وششم ابتداییشهر نوراباد است که در سال تحصیلی۱۳۹۳-۱۳۹۴ مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش، نمونه گیری در دو مرحله انجام شد: نمونه گیری جهت تعیین روایی و پایایی پرسشنامهها و نمونه گیری جهت انجام مداخله آزمایش.
۳-۴- نمونه گیری
الف) نمونه گیری برای تعیین روایی و پایایی
برای اعتباریابی پرسشنامهها نمونه موردنظر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. شهر نوراباد دارای چندین مدرسه میباشد.در مرحله اول، جهت تعیین روایی و پایایی پرسشنامهها از بین این مدارس به طور تصادفی، پنج مدرسه انتخاب شدند و به شیوه تصادفی، گزینش شد.این مدارس در مجموع دارای ۱۰ کلاس پنجم و۶ کلاس ششم دارند. از هر یک از ۱۰ کلاس این مدارس هر کلاس۶ دانش آموز و از ۶ کلاس دیگر از هر کلاس۵ دانش آموز به صورت تصادفی انتخاب شدند و روایی و پایایی پرسشنامهها بر روی ۹۰ دانش آموز مورد بررسی قرار گرفت.
ب) نمونه گیری برای آزمون فرضیهها
“