در تحقیقات کاربردی، تأکید بر تأمین سعادت و رفاه توده مردم و مطلوب بودن فعالیت است و یافتههای آن نیز به میزان بسیار زیاد قائم به زمان و مکان هستند (دلاور ۱۳۸۶، ۲۵).
این پژوهش از لحاظ روش و ماهیت از نوع همبستگی است. انجام پژوهش در قالب استدلالات قیاسی – استقرائی است و از نظر هدف پژوهش فوق کاربردی است.
۳-۳- قلمرو تحقیق
قلمرو هر پژوهش در۳ زمینه موضوعی، مکانی و زمانی قابل بررسی است تا بتوان دادهها را در چارچوب این قلمروها جمع آوری و تجزیه و تحلیل نمود که به این شرح میباشد.
۳-۳-۱ قلمرو موضوعی
رابطه بین به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران
۳-۳-۲ قلمرو مکانی
موضوع پژوهش از لحاظ قلمرو مکانی محدود به شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد.
۳-۳-۳ قلمرو زمانی
قلمرو زمانی پژوهش اطلاعات سالهای ۱۳۹۱-۱۳۸۷شرکتهای فوق برای دوره ۵ ساله میباشد.
۳-۴- روش و ابزار گردآوری دادهها
به طور کلی دادهها، نمایانگری از واقعیتها، مفاهیم یا دستورالعملها است. گردآوری دادههای مورد نیاز پژوهش، یکی از مراحل اساسی آن است و به لحاظ اهمیت آن باید به طور دقیق تعریف و مشخص شود. مرحله گردآوری دادهها، آغاز فرآیندی است که طی آن پژوهشگر یافتههای میدانی و کتابخانهای را گردآوری میکند و سپس به خلاصهسازی یافتهها از طریق طبقهبندی و سپس تجزیه و تحلیل آنها میپردازد و فرضیههای تدوین شده خود را مورد ارزیابی قرار میدهد و در نهایت نتیجهگیری میکند و پاسخ مسئله پژوهش را به اتکای آنها مییابد. به عبارت دیگر، پژوهشگر به اتکای دادههای گردآوری شده حقیقت را آن طور که هست کشف میکند. بنابراین، اعتبار دادهها اهمیت بسیاری دارد، زیرا دادههای غیر معتبر مانع کشف حقیقت میگردد و مسئله و مجهول مورد نظر پژوهشگر به درستی معلوم نمیشود و یا تصویری انحرافی و ناصحیح از آن ارائه خواهد شد. برای حفظ اعتبار دادههای گردآوری شده، پژوهشگر باید دادههای صحیح را با دقت تمام گردآوری کند(حافظ نیا ۱۳۸۵، ۱۶۳). در این پژوهش روش جمعآوری دادهها و اطلاعات مربوط به ادبیات تحقیق و فرضیه، روش کتابخانهای و مراجعه به آرشیوها میباشد. بدین صورت که با بهره گرفتن از مطالعه کتب، مقالات، پایان نامهها، نشریات تخصصی فارسی و لاتین، اینترنت و همچنین مطالعه صورتهای مالی حسابرسی شده شرکتهای نمونه، یادداشتهای توضیحی، گزارشات هیات مدیره به مجمع، سایت اینترنتی سازمان بورس اوراق بهادار تهران (این مورد توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران منتشر گردیده است) و نیز استفاده از نرمافزارهای تدبیرپرداز و رهآورد نوین انجام گرفته است. بنابراین، ابزار گردآوری اطلاعات، اسنادکاوی و بانکهای اطلاعاتی میباشد. دادههای مورد نیاز از طریق مطالعه صورتهای مالی، یاداشتهای همراه و گزارشهای مالی شرکتهای مورد مطالعه، نرمافزارهای اطلاعاتی، آرشیوهای الکترنیکی و اینترنتی جمع آوری و در صحفه گسترده اکسل[۵۹] سازماندهی و محاسبه شده تا در نهایت اطلاعات حاصل با بهره گرفتن از نرمافزار Eviews مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
۳-۵- جامعه و نمونه آماری
جامعه عبارت از همه اعضای واقعی با فرضی که علاقمند هستیم یافتههای پژوهش را به آنان تعمیم دهیم(دلاور ۱۳۸۶ ،۱۸۷). یکی از موارد مهم در تحقیق علمی، تعیین نمونه مورد نظر است. نمونهگیری به معنی برداشتن هر نسبتی از جامعه یا کل بعنوان معرف آن جامعه یا کل میباشد. نظر به اینکه جامعه آماری را شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران قرار دادیم، نمونه خود را از بین این شرکتها در محدوده زمانی بین سالهای ۱۳۸۷ الی ۱۳۹۱ انتخاب کردهایم.روش نمونهگیری استفاده شده در این تحقیق حذف سیستماتیک میباشد.
جهت انتخاب نمونه محدودیت های زیر بر روی شرکتهای جامعه آماری اعمال میشود:
به لحاظ افزایش قابلیت مقایسه، دوره مالی آنها منتهی به اسفندماه باشد.
شرکتهایی که وقفه معاملاتی بیش از ۶ ماه نداشته باشند.
شرکتهایی که دادههای مورد نظر آها در دسترس باشد.
شرکتهایی که طی سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ تغییر سال مالی نداده باشند.
شرکتهایی که قبل از سال ۱۳۸۷ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده باشند.
لذا با در نظر گرفتن محدودیتهای فوق نمونه آماری ما شامل ۷۸ شرکت میباشد که از بین ۴۳۷ شرکت بورسی با در نظر گرفتن پیش فرضهای زیر به نمونه آماری فوق می رسیم
پیش فرض ها :
۱- تعداد شرکتهایی که در قلمرو زمانی برون رفت از بورس داشتهاند (۱۲۴)
۲- تعداد شرکتهایی که در قلمرو زمانی پژوهش وارد بورس شدهاند (۱۴۶)
۳- تعداد شرکتهایی که سرمایه گذار و واسطه گر مالی بودهاند (۲۸)
۴- تعداد شرکتهایی که در قلمرو زمانی پژوهش وقفه معاملاتی داشتهاند (۳۸)
۵- تعداد شرکتهایی که سال مالی آنها به ۲۹/۱۲ختم نمیشود (۲۳)
(به دلیل یکنواختی سالهای مالی از نظر فعالیت)
جمع جامعه مورد مطالعه ۷۸
نمونه مطالعاتی به روش حذف سیستماتیک با توجه به محدودیت های فوق، ۷۸شرکت میباشد.
۳-۶- فرضیههای پژوهش
فرضیه اول: بین به موقع بودن با عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه ایران رابطه وجود دارد.
فرضیه دوم: فرصت رشد بر روابط بین به موقع بودن با عدم تقارن اطلاعاتی تاثیر گذار است.
۳-۶-۱ مدل آماری تحقیق
برای آزمون فرضیه اول از مدل رگرسیونی زیر استفاده میشود:
= α ۰ + α ۱ +
که در آن:
Information Asymmtry : عدم تقارن اطلاعاتی ( متغیر وابسته)
Rep_lag : به موقع بودن ( متغیر مستقل)
برای آزمون فرضیه دوم از مدل رگرسیونی زیر استفاده میشود :
= α ۰ + α ۱ + α ۲ GROWOP it +
که در آن :
GROWOP it : فرصت رشد شرکت (متغیر تعدیل گر) است.
۳-۶-۲ متغیر وابسته
برای سنجشعدم تقارناطلاعاتی بین سرمایهگذاران و مدیران،مدلی را که ونکاتش و چیانگ (۱۹۸۶) برای تعیین دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام طراحی کردهاند به کار بردهایم .
(۸-۳)
ABS
که در آن:
:(SPREAD)ABSit دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام
:AP میانگین سالانه قیمت پیشنهادی فروش سهام
:BP میانگین سالانه قیمت پیشنهای خرید سهام
۳-۶-۳ متغیرمستقل
دانلود مقالات و پایان نامه ها درباره رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی ...